هشدار در مورد مؤسسات غیرمجاز/لزوم دقت در انتخاب مؤسسات اعزام دانشجو به خارج

لزوم دقت در انتخاب مؤسسات اعزام دانشجو به خارج

index-jpg%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88%d9%88

 

به‌رغم هشدارهای مکرر در مورد مؤسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور، همچنان گروهی از متقاضیان ادامه تحصیل به روش‌های مختلف طعمه این قبیل مؤسسات می‌شوند.

به گزارش ایرنا، گروه های غیرمجاز با ثبت و یا بدون ثبت موسسه خود در خارج از کشور و با استفاده از تلفن های اینترنتی و خرید یک شماره تلفن در ایران و انتقال صوت به خارج مانند مالزی، سنگاپور، آمریکا، استرالیا و ….، به متقاضی اعزام القاء می کنند شرکتی در ایران بوده و به صورت مجاز فعالیت می کنند.

چند ایرانی تاکنون در دام تنها یکی از این موسسات افتاده اند.
یکی از کسانی که طعمه این قبیل موسسات شده و البته خودش قصد ادامه تحصیل نداشته و تنها برای کسب پذیرش پسرش با یکی از این موسسات ارتباط برقرار کرده است، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد: ترفندهای برخی موسسات مانند موسسه ‘مشاوران ارسی’ باعث شد مسیر زندگی من تغییر کند.
گروه غیرمجاز ‘مشاوران بین المللی ارسی’ با چندین شرکت به صورت شبکه ای در ایران در زمینه اعزام دانشجو همکاری داشته و بدون داشتن مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه جذب دانشجو به صورت غیرقانونی فعالیت می کند.
فریب خورده این موسسه که اکنون در مالزی است و برای پذیرش دانشگاه فرزندش بیش از ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت کرده است، گفت: در ابتدا برای کسب پذیرش ادامه تحصیل فرزندم در اروپا با این موسسه که شماره تهران را در اینترنت قرار داده بود، تماس گرفتم، اما فردی در مالزی پاسخگوی ما شد.
وی در ادامه گفت: من برای هر ساعت مشاوره تلفنی ۸۰۰ هزار ریال پرداخت کردم و آنها در این نشست تلفنی با این عنوان که فضای فرهنگی اروپا برای پسر شما خوب نیست و بهتر است مدتی در یک کشور آسیایی باشد و سپس برای ادامه تحصیل عازم اروپا شود، ما را راضی کردند برای اخذ پذیرش از مالزی اقدام کنیم.
این فرد فریب خورده، گفت: موسسه ارسی کشور مالزی را با این عنوان که یک کشور اسلامی است و از نظر فرهنگی با ایران مشترکات زیادی دارد، پیشنهاد کرد و سپس در تماس هایی با توجه به شغلم پیشنهاد کردند برای یادگیری زبان به مالزی بیایم.
وی گفت این موسسه پس از مدتی و دریافت هزینه ها و امضای قرارداد اعلام کرد به دلیل محدودیت سنی نمی توانم وارد موسسه زبان شوم و باید از طریق دانشگاه برای یادگیری زبان اقدام کنم.
به این ترتیب و با تبلیغ یادگیری زبان قراردادی با این فرد امضاء و همسرش را نیز به بهانه داشتن گواهینامه آرایشگری و درنظر گرفتن پردرآمدترین شغل در مالزی مورد کلاهبرداری قرار دادند.
این فریب خورده موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو که نامش محفوظ است در ادامه تصریح کرد: کلاهبرداری این موسسه باعث شد اکنون برای یادگیری زبان در مالزی باشم و همسر و فرزندم در ایران بمانند. در حالی که من قصد یادگیری زبان، آن هم در مالزی را نداشتیم، زیرا در ایران با یک چهارم این هزینه می توانستم در کنار خانواده خود زبان بیاموزم.
وی گفت علاوه بر کلاهبرداری ده ها میلیون تومانی توسط این موسسه، در این فرایند از بهمن ماه سال گذشته تاکنون آسیب اقتصادی زیادی از ناحیه فروش وسایل منزل، استعفا از محل کار و سایر هزینه ها بر من و خانواده ام وارد آمده است.
با توجه به تجربه این فریب خورده از یک موسسه غیرمجاز اعزام دانشجو، می توان دریافت بی توجهی متقاضیان به اطلاعیه ها و هشدارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رایزنی های علمی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اقدام سریع و بدون کسب آگاهی از کشور مقصد جهت ادامه تحصیل و فنون اقناعی به کار رفته توسط فعالان این قبیل موسسات از جمله اصلی ترین دلایل فریب متقاضیان است.
متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور در حالی تحت تاثیر تبلیغات اغواکننده شرکت های جذب دانشجو قرار می گیرند که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین رایزنی های علمی ایران در کشورهای مختلف همواره این مسائل را با صدور اطلاعیه های هشدار آمیز یادآور شده اند.
به عنوان مثال، آبان ماه سال گذشته، رایزنی علمی ایران در منطقه شرق آسیا با صدور اطلاعیه ای از متقاضیان ادامه تحصیل در مالزی خواست قبل از هرگونه اقدام برای ثبت نام در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور نسبت به مجاز بودن و مورد اطمینان بودن این دانشگاه ها برای پذیرش دانشجوی ایرانی اطمینان حاصل کنند.
‘عباس قنبری باغستان’ رایزن علمی ایران در شرق آسیا در همین زمینه به ایرنا در مالزی، گفت: اخیرا براساس رصد جریان ورود دانشجویی به مالزی مشاهده شده تعدادی شرکت و موسسه اعزام غیر مجاز در زمینه اعزام و جذب دانشجو فعالیت داشته که موسسه ‘مشاوران ارسی’ از جمله همین شرکت هاست.
وی افزود: بسیاری از این شرکت ها نه تنها در ایران هیچ مجوز قانونی و یا پایگاه ثابت ندارند، بلکه تنها با استفاده از فضای مجازی اقدام به تشکیل شبکه و گروه های تبلیغاتی نموده و با وارونه سازی واقعیت ها و وعده های اغوا کننده به جعل مدرک و فریب افراد ساده لوح می نمایند.
رایزن علمی ایران در مالزی همچنین با اشاره به وجود چندین ‘شکایت کلاهبرداری و فریبکاری از اتباع ایرانی’ در خصوص موسسه ‘مشاوران ارسی’ نیز گفت: این شرکت در ایران هیچ مجوزی برای فعالیت آموزشی، جذب و یا اعزام دانشجو ندارد و تمامی فعالیت های آن در ایران غیرقانونی است و قراردادهایی هم که با متقاضیان امضاء می کند، فاقد وجاهت حقوقی و قضایی است.
عباس قنبری افزود: این شرکت اخیرا در برخی از شهرهای ایران از جمله تهران چند نمایشگاه آموزش عالی به صورت زیرزمینی برگزار کرده که تمامی آنها از سوی نهادهای مسئول رصد شده و در دست بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *