بررسی سامانه های رصد علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی

بررسی سامانه های رصد علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش روز یکشنبه کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، در کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش’پایش و ارزیابی علم، فناوری و صنعت’ ارائه شد.
در این گزارش که با همکاری پژوهشکده دانشگاه صنعتی شریف و با هدف بررسی وضعیت، پایش و ارزیابی علم و فناوری کشور به منظور ارائه تصویر دقیق از نقاط قوت و ضعف کشور در این دو حوزه تدوین شده است؛ ابتدا سامانه رصد علم و فناوری کشور و سامانه سمات مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی،همچنین با اشاره به وضعیت رصد و نظارت بر اجرای اسناد راهبردی این حوزه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی وضعیت نگاشت نهادی پایش و ارزیابی علم، فناوری و صنعت در کشور ترسیم شد.
در بخش دیگری از این گزارش، عدم ارائه مستمر آمار و اطلاعات مرتبط با حوزه­های علم و فناوری کشور توسط نهادهای ذی ربط و نیاز به تولید شاخص های ترکیبی علم و فناوری به منظور سیاستگذاری در حوزه های مرتبط به عنوان دو معضل عمده این حوزه مورد اشاره قرار گرفت.
اجرای دقیق قوانین و مقررات موجود در رابطه با رصد و ارزیابی وضعیت علم و فناوری، تولید شاخص‌های هدفمند و روزآمد با نظر رفع نیازهای کشور، دسته بندی حوزه‌ علم و فناوری در چهار زیر نظام تولیدکننده- گردآورنده- تأییدکننده و مصرف کننده و تدوین طرح مدیریتی یکپارچه در راستای برطرف کردن نیازهای کشور در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.
رفع معضل مشکل عملکردهای جزیره‌ای در تدوین آمارها و طرح‌های کلان ملی، توجه به قابلیت و ظرفیت‌های نهادهای خصوصی و زمینه سازی برای شفاف سازی آمار و اطلاعات و نیاز به ترسیم سامانه نرم افزاری جامع در دسته بندی آمار و اطلاعات مربوطه هم از مواردی بود که توسط اعضای کمیسیون مورد تاکید قرار گرفت.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *