دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- کد 1206

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- کد 1206

دانلود دفترچه سوالات 94      دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته:

زیست شناسی یکی از علوم پایه واساسی و بسیار جذاب است و به جرأت میتوان گفت که علم خداشناسی است. با مطالعه در هر یک از زمینه های زیست شناسی به قدرت منشأ عالم هستی پی می بریم و انگشت حیرت به دندان میگزیم ازاین همه نظم و دقت و مدیریت. برای ورود به ورطه این علم، علاقه، امید و پشتکار بسیار ضروری است. چرا که علم زیست شناسی علمی تجربی است و صبر و حوصله بسیار برای رسیدن به هدف میطلبد.

مهمترین‌ مولکول‌هایی‌ که‌ در حیات‌ سلول‌ مؤثر هستند، RNA,DNA و پروتئین‌ها می‌باشند. DNA مرکز ذخیره‌ اطلاعات‌ و صدور فرمان‌های‌ سلول‌، RNA وظیفه‌ انتقال‌ این‌ فرمان‌ها و پروتئین‌ مسؤولیت‌ اجرای‌ این‌ فرمان‌ها را بر عهده‌ دارند. در زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ چگونگی‌ این‌ فعالیت‌ها بررسی‌ می‌شود.امروزه‌ زیست‌ شناسی‌ در کشورهای‌ پیشرفته‌ بیش‌ از 80 تا 90 درصد سمت‌ و سوی‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ دارد. چرا که‌ رشته‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ نیروی‌ انسانی‌ لازم‌ را برای‌ تحقیق‌ در رشته‌های‌ پزشکی‌، بیوشیمی‌، ژنتیک‌، بیوتکنولوژی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌، اصلاح‌ نباتات‌، شیلات‌ و دام‌ تربیت‌ می‌کند.

به علت گستردگی علم زیست شناسی، این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به شاخه های متعددی تقسیم می شود و این امکان برای داوطلبان کارشناسی ارشد زیست شناسی فراهم است که در هر زمینه ای که بیشتر علاقه دارند، به ادامه تحصیل بپردازند.

 رشته های ارشد مجموعه زیست شناسی:

  • ریز زیست فناوری (نانوبیوتکنولوژی)
  • زیست شناسی – ژنتیک
  • زیست شناسی – میکروبیولوژی
  • زیست شناسی – بیوشیمی
  • زیست فناوری دریا
  • زیست شناسی – بیوفیزیک
  • زیست فناوری گرایش میکروبی
  • زیست فناوری گرایش صنعت و محیط زیست

    برنامه درسی (تعداد واحدها ) ارشد زیست شناسی  :

    تعداد کل واحدها : 28 واحد
    دروس الزامی : 12 واحد
    دروس انتخابی : 8 واحد
    پایان نامه : 8 واحد

بازار کار:

اصولاً در ایران‌ اگر فردی‌ به‌ امید آینده‌ مالی‌ خوب‌ به‌ دنبال‌ علوم‌ پایه‌ برود اشتباه‌ کرده‌ است‌ چرا که‌ رشته‌های‌ علوم‌ در ایران‌ ارزش‌ مادی‌ زیادی‌ ندارند. امّا اگر فردی به‌ علوم‌ پایه‌ علاقه‌ دارد ، مطمئناً رشته‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ رشته‌ای‌ با ارزش‌ و خوب‌ است‌. تعدادی‌ از مراکز تحقیقاتی‌ مانند انستیتوپاستور، مرکز تحقیقات‌ ژنتیک‌، مرکز تحقیقات‌ بیوشیمی‌ و بیوفیزیک‌ و مراکز تحقیقاتی‌ دانشگاهی‌ می‌توانند پذیرای‌ فارغ‌التحصیلان‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ باشند. علاوه‌ بر مراکز تحقیقاتی‌ موجود، فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند با ایجاد شرکت‌ خصوصی‌ سازنده‌ مواد اولیه‌ آزمایشگاه‌های‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ یا آزمایشگاهی‌ که‌ تستهای‌ آن‌ در سطح‌ موکلولی‌ است‌، هم‌ به‌ جامعه‌ علمی‌ خدمت‌ کند و هم‌ وضعیت‌ مالی‌ نسبتاً خوبی‌ داشته‌ باشد البته‌ در حال‌ حاضر نیز در ایران‌ چنین‌ فعالیت‌هایی‌ در سطح‌ محدودی‌ انجام‌ می‌گیرد.
اگر در طول تحصیل هر یک از گرایش های زیست شناسی- علوم سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی ارشد، توشه علمی خود را پربارتر کنید و نیز در انجام کارهای عملی پایان نامه خود در تمام حد توان خود مهارت کسب کنید، بیکار نخواهید ماند. زیست شناسی عالم میطلبد!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *