توسعه تحصیلات تکمیلی ماموریت دانشگاه پیام نور است/ کندی روند تائید رشته‌های دانشگاه پیام نور از سوی وزارت علوم

معاون دانشگاه پیام نور با بیان اینکه تحصیلات تکمیلی یکی از مأموریت‌های این دانشگاه است، گفت: مصوبه‌ای مبنی بر کاهش پذیرش در تحصیلات تکمیلی از سوی وزارت علوم ابلاغ نشده و بر اساس اساسنامه دانشگاه، برای پذیرش دانشجو در این دوره‌ها مجازیم.
ابوالفضل فراهانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه تحصیلات تکمیلی یکی از مأموریت‌های این دانشگاه است، گفت: در اساسنامه دانشگاه پیام نور به بحث تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی از مأموریت‌های دانشگاه پیام نور صریحاً اشاره شده، بنابراین کاهشی در این دوره‌ها نداریم و بر اساس برنامه مراکز واجد شرایط (از نظر تعداد اعضای هیأت علمی و امکانات سخت افزاری) تقاضای خود را برای اخذ مجوز به وزارت علوم ارائه می‌کنند، ولی در وزارت علوم بررسی درخواست‌های دانشگاه پیام نور به‌کندی انجام می‌شود و سرعت لازم را ندارد.

وی در رابطه با پذیرش دانشجوی دوره دکتری افزود: پذیرش و آموزش این دوره‌ها برابر با معیارهای آموزش عالی کشور است و بیشتر دوره‌ها در تهران و مراکز شهرهای بزرگ مانند شیراز، مشهد و اصفهان اجرا می‌شود و بیش از ۳/۲ دروس توسط اعضای علمی با رتبه‌های برتر (دانشیار و استاد) ارائه می‌شود و دانش آموختگان از نظر کیفی بالاتر از میانگین دانشگاه‌های دولتی و با سابقه است.

فراهانی گفت: در رابطه با کاهش تعداد دانشجوی دانشگاه پیام نور در مقطع دکتری فعلاً مصوبه‌ای به دانشگاه ابلاغ نشده و آنچه مهم است، این است که دانشگاه برابر اساسنامه فعلی فعالیت می‌کند و در اساسنامه پذیرش دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد مجاز است.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: تاکنون بر اساس اساسنامه دانشگاه عمل کردیم و این اساسنامه، دانشگاه را مجاز می‌داند که در بحث تحصیلات تکمیلی ورود کند و حذف یا کاهش دوره دکتری در دانشگاه پیام نور را که منطبق بر قانون و معیارهای مصوب پذیرش و آموزش عالی کشور انجام می‌شود را خسارت به دانشگاه می‌دانیم زیرا این مسئله سبب هدایت بخشی از دانشجویان دکتری به دانشگاه‌هایی می‌شود که کیفیت علمی و آموزشی پایینی دارند و جذب دانشجو را از منظر درآمدزایی و انجام امورات خود پی می‌گیرند.

وی افزود: با این وجود اگر اساسنامه تغییر کرد و به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسید و ابلاغ شد، طبعاً آن زمان دانشگاه هم براساس ابلاغیه جدید عمل می‌کند.

فراهانی گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان دکتری نسبت به سال گذشته ثابت بوده و کاهش یا افزایشی نداشته‌ایم و در تمام رشته‌هایی که مجوز داشتیم، مهرماه امسال از طریق سازمان سنجش دانشجو گرفتیم.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور در رابطه با تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه گفت: در تمام نظام‌های آموزشی راه دور تعداد عضو هیأت علمی نسبت به دانشجو یک به ۱۵۰ تا ۲۵۰ است که این تعداد با توجه به کسب آمادگی‌های نرم‌افزاری و تولید محتوای الکترونیک متفاوت است، به‌طوری که هر چقدر دانشگاه راه دور از نظر تولید محتوای الکترونیک غنی‌تر باشد، نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو تغییر خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه پیام نور دارای ۶۰۰ هزار دانشجو و ۴ هزار عضو هیأت علمی است، یعنی نسبت دانشجو به عضو هیأت علمی در این دانشگاه یک به ۱۵۰ است که از استاندارد قابل قبولی برخوردار است، البته توزیع هیات علمی در دانشگاه نیازمند بررسی مجدد است و جذب هیات علمی که از دانشگاه‌های معتبر دانش آموخته باشد و صرفاً در رشته‌های فنی – مهندسی و هنر در دستور کار دانشگاه است.

معاون دانشگاه پیام نور اظهار داشت: این نسبت در دانشگاه‌های حضوری یک به ۲۲ است و طبیعتاً نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های حضوری و راه دور متفاوت است.

فراهانی در رابطه با چگونگی برگزاری کلاس‌های دانشگاه پیام نور گفت: برنامه آموزشی دانشگاه ۲۰ شهریور ماه آغاز شده و همه کلاس‌ها طبق برنامه برگزار می‌شود، ولی تا زمان اتمام حذف و اضافه ممکن است تعداد دانشجویان هر کلاس تغییر کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور ادامه داد: تقاضای ورود به دانشگاه‌های کشور رو به کاهش است و در دهه گذشته تعداد دانشگاه‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و از آن طرف خروجی دبیرستان‌ها نیز کاهش یافته است که این کاهش جمعیت دانشجویی در تمام دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی مصداق دارد و طبعاً دانشگاه‌هایی که متکی به شهریه هستند، بیشتر از این موضوع اثر می‌پذیرند.