دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم گیاهی- کد 1213

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی- علوم گیاهی- کد 1213

معرفی رشته:

این رشته‌ یکی‌ از شاخه‌های‌ زیست‌شناسی‌ است‌ که‌ صرفاً موارد مربوط‌ به‌ گیاه‌ را اعم‌ از گیاهان‌ اولیه‌ تا گیاهان‌ امروزی‌ بررسی‌ می‌کند و دارای‌ زمینه‌های‌ مختلفی‌ مانند:

گیاه‌ شناسی‌، فیزیولوژی‌ گیاهی‌، ریخت‌ زایی‌ و اندام‌ زایی‌ در گیاهان‌، بیوشیمی‌ و جلبک‌ شناسی‌ است‌.

علوم‌ گیاهی‌ دارای‌ دو بخش‌ عمده‌ “فیزیولوژی‌” و “سیستماتیک‌” است‌ که‌ بخش‌ فیزیولوژی‌ به‌ شناخت‌ زندگی‌ گیاهان‌ و اندام‌های‌ مختلف‌ یک‌ گیاه‌ می‌پردازد و بخش‌ سیستماتیک‌ نیز درباره‌ اسامی‌ و طبقه‌بندی‌ گیاهان‌ می‌باشد.

گیاه، اعجوبه سبزپوش طبیعت است که چون در هر گوشه و کنار به چشم می‌خورد، عادی و پیش پاافتاده به نظر می‌آید در حالی که بیش از هر موجود زنده دیگری در روی کره زمین، اعجاب‌آور است.موجودی که در آشپزخانه ذره‌بینی خود برای همه مخلوقات زنده کره زمین غذا تهیه می‌کند و پیشرفته‌ترین نیروگاه خورشیدی، شبکه لوله‌کشی و سیستم پمپاژ آب را در اختیار دارد و از سوی دیگر مایه زیبایی، لطافت ، نشاط و آرامش هستی است.

به همین دلیل شناخت و حفظ آن یک نیاز است. و رشته علوم گیاهی نیز برای پاسخ به همین نیاز در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر جهان دایر شده است.

“در حال حاضر دانشجویان كارشناسی علوم گیاهی، اطلاعاتی عمومی در مورد گیاهان و جانوران در دو بخش فیزیولوژی و مباحث مربوط به آن و بخش سیستماتیك به دست می آورند یعنی دروس آنها جنبه تخصصی ندارد و 118 واحد درسی گرایش علوم گیاهی با واحدهای درسی گرایش علوم جانوری یكسان است و هر دانشجوی علوم گیاهی تنها 17 واحد تخصصی می گذراند كه البته از این 17 واحد نیز 4 واحد اختیاری است و می تواند این 4 واحد را از دروس گرایشهای دیگر انتخاب كند.”

فرصت های شغلی

حضور كارشناسان علوم گیاهی در موسسه های تحقیقاتی و اجرایی كشور امری ضروری است تا بتوان محیط زیست ایران را به خوبی حفظ كرد اما به گفته اساتید و دانشجویان علوم گیاهی در حال حاضر فارغ التحصیلان دوره لیسانس این رشته موقعیتهای شغلی مناسبی ندارند.
چون دانش و اطلاعات ان ها جنبه تخصصی ندارد و موسسات و مراكز تحقیقاتی و اجرایی بیشتر مایلند كه نیروهای مورد نیاز خود را از میان فارغ التحصیلان كارشناسی ارشد و یا دكترای این رشته انتخاب كنند.

احمدرضا اخوت در همین زمینه می گوید:

“بیشتر فارغ التحصیلان علوم گیاهی در سطح كارشناسی جذب آموزش و پرورش می شوند چون معلومات آنها جنبه عمومی دارد و می توانند در تدریس كتب زیست شناسی دوره متوسطه موفق گردند اما نمی توانند در مراكز تحقیقاتی كه نیاز به متخصص در زمینه های مختلف علوم گیاهی دارد، فرصت شغلی مناسبی به دست بیاورند.”

وی در ادامه می گوید: “با این وجود یك دانشجوی كارشناسی كه از همان ابتدا توانایی و استعدادش را شناخته و آن را شكوفا كرده و خود را محدود به كتب درسی و دانشگاهی نكرده است، برایش فرصت های شغلی خوبی پیدا می شود.

برای مثال یك دانشجوی شهرستانی می تواند احیاگر گیاهان منطقه زندگی خود باشد و یا با توجه به اهمیت گیاهان دارویی و روی آوردن مردم به این دسته از گیاهان، می تواند گیاهان دارویی شهر خود را شناسایی كرده و خواص آن ها را بررسی كند چون آب و هوای متغییر كشور ما مهمترین عامل در تاثیرات دارویی یك گیاه است و در نتیجه گیاهان دارویی كشور ما ویژگی های نادری دارند.

از سوی دیگر اگر كسی در این رشته خودش سرمایه گذاری كند و متاثر از محیط نشود، می تواند در بخش های كشاورزی – زیست، ژنتیك و بیوتكنولوزی فعالیت داشته باشد.

و بالاخره زمینه تحقیقاتی در این رشته بسیار گسترده است چون حدود یك پنچم گونه های گیاهی ایران، بومی كشورمان هستند و این زمینه خوبی برای تحقیقات است و بسیاری از تحقیقات را نیز می توان با امكانات اندك و در یك آزمایشگاه كوچك و یا در خانه انجام داد.
در واقع باید گفت كه ما در زمینه گیاه شناسی كاری نكردیم كه بررسی كنیم آیا موقعیت كاری در این رشته وجود دارد یا خیر.

كاظم مهدی قلی فارغ التحصیل این رشته نیز با اشاره به تحقیقات اندك در رشت علوم گیاهی می گوید:

“علوم گیاهی آنقدر بكر است كه ما در چهار رشته خزه شناسی، جلبك شناسی، قارچ شناسی و سرخس شناسی یا متخصص نداریم و یا تعداد متخصصان از انگشتان یك دست كمتر است.
در نتیجه كسی كه در یكی از رشته های فوق متخصص شود، موقعیت كاری خوبی به دست می آورد. همچننی اگر یك متخصص علوم گیاهی در زمینه سیستماتیك و فیزیولوژی گیاهان دارویی قوی باشد، مراكز زیادی او را جذب خواهد كرد.”

دكتر فهیمی نیا نیز در مورد فرصت های شغلی فارغ التحصیلان علوم گیاهی می گوید:

“علاوه بر وزارت آموزش و پرورش و مراكز تحقیقاتی و آزمایشگاهی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، سازمان پارك ها و فضای سبز شهرداری، وزارت كشاورزی، وزارت جهاد سازندگی از جمله سازمانهایی هستند كه می توانند فارغ التحصیل این رشته را جذب كنند. همچنین یك لیسانس علوم گیاهی می تواند در موسسه های خصوصی پرورش گل و گیاه مشغول به كار گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *