مدرس دانشگاه امام حسین(ع):جامعه نیازمند ارتقای سواد رسانه ای است

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا حمید سجادی روز چهارشنبه در همایش پدافند غیرعامل در سرسرای غدیر دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: هم اکنون حدود 100 میلیون سیم کارت در کشور ثبت شده که بالای 70 میلیون آنها فعال است ولی از نظر فرهنگی افراد جامعه آموزش لازم در خصوص آسیب های اجتماعی و فرهنگی ناشی از استفاده از تلفن همراه را فرا نگرفته اند.
وی به عضویت 25 میلیون ایرانی در تلگرام اشاره کرد و گفت: هر زن ایرانی در طول روز بین 200 تا 400 پیام از طریق شبکه های اجتماعی در تلفن همراه دریافت می کند و این به معنای بمباران اطلاعات است که این حجم اطلاعات قدرت پردازش و تحلیل را از مخاطب می گیرد و تنها راهکار آن داشتن سواد رسانه ای است.
سجادی افزود:در سال 82 تحریم ایران از تلفن های همراه و تکنولوژی آن توسط آمریکا برداشته و هیچ تحریمی در این خصوص وجود ندارد و ورود ویندوز و دیگر نرم افزارها به کشورمان آزاد و بدون هیچ مانعی انجام می شود که اینها یکی از اهداف دشمن در نفوذ به اذهان و جوامع خصوصی مردم است لذا مردم باید بدانند چه اطلاعاتی در شبکه های اجتماعی مبادله می کنند تا مورد سوء استفاده قرار نگیرند.
این استاد دانشگاه گفت:از هر چهار راننده خودرو در ایران سه نفر پشت فرمان از تلفن همراه استفاده می کنند و از هر چهار دانشجوی ایرانی سه نفر در رختخواب موبایل به همراه می برند و 63 درصد افراد هنگام دوش گرفتن نیز پاسخ تماس تلفنی می دهند که این آمار نگران کننده است زیرا وابستگی مردم به تلفن همراه را نشان می دهد .
وی به آثار مخرب استفاده از تلفن همراه اشاره کرد و اظهار کرد: 70درصد امواج تلفن همراه تبدیل به بافت حرارتی شده و بیماری های ناشناخته ،سرطان در دوران جوانی و تومورهای مختلف را برای افراد جامعه رقم می زند.
این استاد دانشگاه در خصوص استفاده از تلفن همراه به افراد جامعه هشدار داد و گفت: میانگین استفاده از تلفن همراه در هر تماس 2 دقیقه است در حالی که با برنامه های از پیش تعیین شده و برنامه های تشویقی، کاربران تلفن همراه در یک تماس ساعت های زیادی را می گذرانند و به بهانه ارزان قیمت بودن و یا رایگانی مکالمات جان خود را به حراج می گذارند.
وی افزود: طبق تحقیقای که در سال 2013 انجام شده 38 درصد کودکان زیر 2 سال از یارانه های لوحی یا تلفن همراه استفاده می کنند که با این روند تا سن 10 سالگی 80 درصد آنها موبایل به دست خواهند بود.
این مدرس دانشگاه بلوغ زودرس، تجاوز ذهنی، مشکل اخلاقی و جنسی و به خطر افتادن سلامت فرد را از مضرات چت کردن در شبکه های اجتماعی دانست و گفت:شبکه های اجتماعی به دلیل جذابیت کارایی، مقرون به صرفه بودن، امکان دوست یابی، ارتباط آسان و استفاده آسان مزیت هایی دارند که باید در این خصوص هوشیار بود.
وی با اشاره به اینکه مدیران شبکه های اجتماعی چند هزار نفری بیشتر افرادی دچار اختلال شخصیت هستند افزود: فیس بوک سه میلیارد و 366 میلیون کاربر دارد که این آمار قابل توجه است.
وی بیشتر دلیل گرایش آقایان به شبکه های اجتماعی را کسب قدرت و دلیل گرایش خانم ها را داشتن شریک و هم صحبت دانست و گفت: متاسفانه شرایط به گونه ای رقم خورده که زن و شوهر در طول روز کمتر از 15 دقیقه با هم صحبت می کنند و در کنار یکدیگر هم حرفی برای گفتن ندارند که این یک معضل در روان شناسی است و برای خانواده ها ایجاد مشکل کرده است.
این مدرس دانشگاه به تشخیص شخصیت هر فرد با هر لایک در شبکه های اجتماعی اشاره کرد واظهارکرد: در تحقیقی که از سوی آمریکا انجام شده مشخص شد با بررسی هر 10 لایک از یک نفر اطلاعاتی بهتر از همسایه به دست می آید، با بررسی هر 70 لایک ،شخصیت و رفتار فرد بهتر از والدینش تشخیص داده می شود و با بررسی هر 150 لایک هر فرد، به شخصیت و رفتار فرد بهتر از همسرش پی خواهیم برد.
وی همچنین به دروغ و شایعه پراکنی های بسیار در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت:شبکه های اجتماعی با ارسال پیام های تحریک آمیز سعی در رسیدن به اهداف خود که ممکن است ضربه زدن به یک کشور یا شرکت است دارند که باید مراقب بود.
این استاد دانشگاه به شهروندان توصیه کرد از 2 سیم کارت استفاده کنند و با سیم کارتی که استفاده نمی کنند با اسم مستعار در شبکه های اجتماعی حضور یابند تا کمتر مورد خطر قرار گیرند.
سجادی همچنین به استفاده از وای فای رایگان نیز هشدار داد و اظهارکرد: هکرها در کافه ها و سرسراها به انتظار می نشینند و وای فای رایگان در اختیار قرار می دهند و با وصل شدن امکان استخراج رمز عبور، اطلاعات حساب بانکی و دیگر اطلاعات را از تلفن همراه خواهند داشت لذا به فضای تلفن همراه به هیچ وجه نباید اعتماد کرد زیرا در صنعت رسانه چیزی بنام حذف اطلاعات وجود ندارد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *