دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی- کد 1103

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی- کد 1103

دانلود دفترچه سوالات 94         دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته

سنجش از دور یعنی تشخیص و جمع‌آوری داده از فاصله دور و عمدتاً به عنوان فناوری و علمی تعریف می‌شود که به وسیله آن می‌توان بدون تماس مستقیم، مشخصه‌های (مکانی، طیفی، زمانی) یک شیء یا پدیده را تعیین، اندازه‌گیری و یا تجزیه و تحلیل نمود.

با نداشتن تماس مستقیم، باید روشی برای انتقال اطلاعات از طریق فضا مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور، واسطه­های مختلفی مانند میدان جاذبه، میدان مغناطیسی، امواج صوتی و انرژی الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، فناوری رایج در سنجش از دور، استفاده از امواج الکترومغناطیس است.

در حالت کلی، تعریف فوق دامنه وسیعی از کاربردها نظیر مشاهدات زمینی، تصویربرداری پزشکی از طریق مافوق صوت، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) و تصویربرداری صنعتی را شامل می‌شود. در مفهوم مدرن، این اصطلاح عموماً به کاربرد فناوری‌های سنجنده‌های تصویربردار نصب‌شده بر روی هواپیماها و فضاپیماها گفته می­شود که از زمینه­های دیگر مرتبط با تصویربرداری مانند تصویربرداری پزشکی جداست.

سنجش از دور این امکان را فراهم می‌کند که از مناطق غیرقابل دسترس و خطرناک اطلاعات جمع‌آوری شود. نمونه‌هایی از کاربرد­های سنجش از دور شامل پایش جنگل‌زدایی، بررسی تاثیر تغییر اقلیم بر روی یخچال‌ها در مناطق قطبی، تعیین عمق بدنه‌های آبی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی از مناطق پرخطر مرزی است. همچنین سنجش از دور می‌تواند جایگزین روش‌های پرهزینه جمع‌آوری اطلاعات میدانی شود.

سيستم اطلاعات جغرافيايي (Geographic Information System)

که به اختصار G.I.S گفته مي‌شود در حقيقت يک بانک اطلاعاتي از ويژگيهاي نواحي مختلف جغرافيايي و سيستمي شکل يافته از سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات جغرافيايي و روشهاي جمع‌آوري – ذخيره‌سازي-سازماندهي و ترکيب اطلاعات – آناليز- مدل سازي و نمايش داده‌هاي فضايي مرجع براي حل مسائل پيچيده و مديريت است.
اين سيستم شامل اطلاعاتي اساسي درباره بسياري از عوامل است که بايد در همه برنامه‌ريزي‌ها و در نواحي جغرافيايي بررسي شود. آمار و اطلاعات مربوط به راه‌ها توپوگرافي، آب و هوا، وضيعت خاک، تراکم انساني، چگونگي مالکيت اراضي و … از آن جمله است.
بنابراين سيستم اطلاعات جغرافيايي چنان طرح‌ريزي مي‌شود كه قادر باشد ميزان وسيعي از داده‌هاي فضايي را در خود جاي دهد، بطور موثر آنها را ذخيره نمايد، مطابق با هدف خاص استفاده‌كننده، داده‌هاي نامبرده را بازيابي و تجزيه و تحليل و در آنها دخل و تصرف كند.

زمينه‌هاي مطالعاتي در اين گروه عمدتاً در زمينه بكارگيري تكنيك‌ها و علوم سنجش از دور و سيستم‌اطلاعات جغرافيايي در  چهار گرايش:

 – مطالعات آب و خاک
– مطالعات شهری و روستایی
– مدیریت مخاطرات محیطی
– هواشناسی ماهواره ای
رشته مي‌باشد كه مي‌توان محورهاي زير را ذكر كرد.
1- مطالعه و پهنه‌بندي فرسايش خاك‌
2–  مطالعه و پهنه‌بندي سيلاب‌
3-  مدلسازي وقوع زمين لغزه‌ها
4-  تهيه نقشه‌هاي كاربري اراضي بر مبناي مدلهاي مختلف‌
5-  تهيه نقشه پوشش گياهي در مناطق مختلف جغرافيايي‌
6-  استفاده از تكنولوژي سنجش از دور براي تصحيح نقشه‌هاي زمين‌شناسي‌
7-  مدلسازي توسعه خدمات شهري‌
8-  ارزيابي مكانيابي‌هاي تأسيسات بندري‌
9-  ساخت مدلهاي رقومي ارتفاعي و كاربرد آنها
10- كاربردهاي نظامي سنجش از دور و سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي‌
11- كاربردهاي تصاوير ماهواره اي در پايش مراحل رشد و تنشهاي وارده بر گياهان خصوصا محصولات كشاورزي

 طول دوره و شكل نظام

طول اين دوره بطور متوسط دو سال مي‌باشد. دانشجویان در طول حداکثر سه نیمسال دوره آموزشی ، و در نیمسال چهارم دوره پژوهشی و تهیه ارائه پایان نامه را طی می کنند. شكل نظام نيمسالي است و هر سال تحصيلي شامل دو نيمسال و هر نيمسال به مدت 17 هفته مي‌باشد.

تعداد واحدهاي درسي

تعداد واحدهاي درسي دوره كارشناسي ارشد رشته سنجش از دور و سیستم های  اطلاعات جغرافیایی 32 واحد به قرار زير است:
– دروس پایه (مشترک کلیه گرایش ها)              16 واحد
– دروس تخصصی گرایش                                10 واحد
– پايان‌نامه                                                 6 واحد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *