جلوه های استکبارستیزی در کلام رهبر معظم انقلاب

همزمان با روز ملی مبارزه با استکبار جهانی دیروز(چهارشنبه) هزاران نفر از دانشجویان و دانش آموزان با رهبر خود دیدار کردند. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار فرمود: نظام آمریکا با ارزش های انسانی فرسنگ ها فاصله دارد و هنگامی که امام (ره) می فرمود «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید» یعنی «مرگ بر دولت و نظامی که هیچ سنخیتی با ارزش های انسانی ندارد».
ایشان از برخی حرکت ها برای القاء دو اشتباه درباره آمریکا سخن گفته و افزودند: این دو تفکر غلط از طرف آمریکا و همچنین عوامل وابسته آنها و برخی پشیمان شده ها و از نَفَس افتاده ها و دنیا طلب ها، در حال تزریق به جامعه بویژه در مطبوعات و دانشگاه هاست.
رهبر معظم انقلاب افزودند: سیاست و ذات دولت استکباری آمریکا، براساس افزون طلبی و زیاده خواهی است که در طول سالیان متمادی این سیاست را در نقاط مختلف جهان به ویژه منطقه غرب آسیا و ایرانِ قبل از انقلاب اِعمال کرده است، بنابراین اگر در همان ماههای اول انقلاب کمترین غفلتی می شد و امام در برابر آمریکا نمی ایستاد، دشمنی که از در بیرون شده بود، مجدداً از پنجره وارد می شد.
بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب را می توان در ادامه سخنان معظم له برای دشمن شناسی و استکبارستیزی مرور کرد که همواره آمریکا را دشمنی بدعهد و پیمان شکن معرفی می کنند و اینک جلوه هایی از این نگاه استکبارستیزی را مرور می کنیم:

* استکبارستیزی؛ هدف و مبنای انقلاب
– این خط مستقیم، پس از 32 سال همچنان بدون زاویه ادامه دارد و این حقیقت پرطراوت، معنای واقعی ثبات و استقرار انقلاب است..( دیدار با دانشجویان نوزدهم مرداد 1390)
– اگر کسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نکند، قدر خود را کاهش داده است و اگر به آنها گرایش پیدا کند، از دایره نظام خارج می شود. (دیدار با اعضای بسیجی هیات علمی دانشگاه ها دوم تیر 1389)
– عدالتخواهی، استقلال و آزادی به معنای حقیقی کلمه، استکبار ستیزی و منفعل نشدن در مقابل دشمن، مردم گرایی، مستضعف نوازی و گرایش به طبقات محروم و پرهیز از اسراف و زندگی اشرافی گری جزو مبانی انقلاب اسلامی هستند که به هیچ وجه نباید تغییر کنند. (دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان هفتم شهریور 1387)

* استکبار ستیزی پس از مذاکرات هسته ای
– رهبر معظم انقلاب در توضیح وضعیت مبارزه با استکبار پس از مذاکرات هسته ای: علت اصلی دشمنی زورگویان جهانی با ملت ایران، خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش نظام مبتنی بر سلطه گر و سلطه پذیر است… مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیل پذیر نیست. (دیدار با دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی بیستم تیر 1394)

* مفهوم استکبار و استکبارستیزی
– استکبار یعنی چه؟ استکبار یک تعبیر قرآنی است؛ در قرآن کلمه ی استکبار به کار رفته است؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسان ها و ملّت های دیگر را دارد، در همه کارهای آنها مداخله می کند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد می داند، حقّ تحمیل بر ملّت ها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ کس نیست؛ این معنای مستکبر است.
نقطه مقابل این جبهه ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه می کنند؛ مبارزه با استکبار یعنی چه؟ یعنی در درجه اوّل زیر بار این زورگویی نرفتن؛ معنای استکبارستیزی یک چیز پیچ وخم دارِ پیچیده ای نیست؛ استکبارستیزی یعنی یک ملّتی زیر بار مداخله جویی و تحمیل قدرت استکبارگر یا انسان مستکبر یا دولت مستکبر نرود؛ این معنای استکبارستیزی است. (دیدار با دانش آموزان و دانشجویان دوازدهم آبان 1393)

* توفیق جمهوری اسلامی در ایستادگی مقابل استکبارستیزی
– استکبارستیزی عدم تسلیم در مقابل فشارها است. در این زمینه هم ایستادیم. این کار، سخت بود؛ اما جمهوری اسلامی توانست این کار سخت را با موفقیت انجام دهد. (خطبه های نماز جمعه تهران پانزدهم بهمن 1389)
– در مقابل دشمن مستکبر نباید کوتاه آمد بلکه باید نظام اسلامی به حدی از اقتدار، استحکام و مصونیت برسد که دشمنان احساس کنند کاری از دست آنها برنمی آید. (دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان هفتم شهریور 1387)
– بحمدالله امروز عزّت مردم در کشور ما، بر اثر همین روح استکبار ستیزی است و استکبارستیزی موجب انزوای هیچ ملتی نمی شود. (صحن مطهّر امام رضا (ع) اول فروردین 1377)

* فرهنگ استکبارستیزی؛ میل به داشتن استقلال
– فرهنگ دوری از سلطه ی استکبار، استکبارستیزی، میل به استقلال و در دست داشتن سرنوشت خود، در دلهای این مردم رسوخ پیدا کرده است. آنها از این ناراحتند. آنها ملتی را می خواهند که مثل بره رامی آن جا قرار گیرد، اینها هم رژیمی را بر او تحمیل کنند، یا از آن سوی مرزها به او دیکته نمایند؛ آن ملت هم بی هیچ مقاومتی آنها را انجام دهد و آن راه را برود.
ملت بیدار، ملت هوشیار، ملت آگاه به مسایل سیاسی، ملتی که اگر مسوولانش هم بخواهند برخلاف این خطّ مستقیم حرکتی بکنند، اعتراض خواهد کرد؛ این گونه ملتی را اینها دوست ندارند.(دیدار با دانش آموزان و دانشجویان به مناسبت یوم اللَّه سیزده آبان چهاردهم آبان 1376)

* استکبارستیزی تعطیل پذیر نیست
تکلیف مبارزه با استکبار پس از مذاکرات چیست؟ خب، مگر مبارزه با استکبار، تعطیل پذیر است؟ مبارزه با استکبار، مبارزه با نظام سلطه تعطیل پذیر نیست. این جزو کارهای ما است، جزو کارهای اساسی است، جزو مبانی انقلاب است. یعنی اگر مبارزه با استکبار نباشد، ما اصلاً تابع قرآن نیستیم. مبارزه با استکبار که تمام نمی شود. در مورد مصادیق استکبار، آمریکا اتمّ مصادیق استکبار است… مبارزه با استکبار تعطیل پذیر نیست، تکلیفش کاملاً روشن است و خودتان را آماده کنید برای ادامه مبارزه با استکبار. (در دیدار جمعی از دانشجویان در بیستم تیر 1394)

* مساله ما با آمریکا، مساله استکبار آمریکایی است
– ما هم که اسم آمریکا را بارها می آوریم؛ ملّت ما، خود ما (چون) مساله آمریکا به خاطر استکبار است، چون آمریکا یک دولت استکباری است، چون روش آمریکا استکباری است؛ ما با آمریکا به عنوان یک مجموعه جغرافیایی یا به عنوان یک ملّت، به عنوان یک مجموعه انسانی هیچ مساله ای نداریم، آن هم مثل بقیّه کشورها؛ مساله ما با آمریکا، مساله استکبار آمریکایی است؛ مستکبرند، متکبّرند، زورگویند، زیاده طلبند. همین حرف هایی که این چند روز سر همین مذاکرات هسته ای زدند، شما ببینید؛ چند ماه مذاکره کردند و حالا تمدید کردند، (بعد) شروع کردند مثل همیشه حرف زدن.(در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین
ششم آذرماه 1393)

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *