دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی- کد 1119

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی- کد 1119

دانلود دفترچه سوالات 94      دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی

امروزه با سرعت گرفتن حرکت به سمت جامعه دانشی، اهمیت اطلاعات و دانش بیش از پیش آشکار شده است. ظهور پسوند دانش برای مفاهیمی مانند جامعه، اقتصاد، توسعه و نظایر آن به خوبی نشان دهنده این است که امروزه دانش و دانایی نقش اساسی در جامعه دارد.

در این میان قشری از کارکنان با عنوان کارکنان دانشی با لقب یقه طلایی ها به انواع کارکنان قبلی (یقه سفید و یقه آبی) اضافه شده است که نقش مهمی در حرکت جامعه به دانایی محوری ایفا می کنند.

یکی از مهم ترین قشر از متخصصان که نقش تعیین کننده ای در جوامع دانشی ایفا می کنند، متخصصان اطلاعات و دانش شناسان هستند. این متخصصان با مطالعه ماهیت اطلاعات و دانش و تدوین مکانیزم هایی برای گردآوری، سازماندهی، اشاعه و مدیریت آن زمینه را برای پویایی جریان دانش در جامعه (اعم از سازمان ها و کل جامعه) فراهم می سازند.

از این رو رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان رشته ای که ماهیت و کاربردهای اطلاعات را مطالعه می کند یکی از مهم ترین رشته های دانشگاهی به حساب می آید.

به دنبال تحولات اساسی رشته “کتابداری و اطلاع رسانی” در سطح دنیا و لزوم تعریف کارکردها و مأموریت های جدید برای این رشته و پیدایش رشته ها و گرایش های تخصصی جدید نظیر علم سنجی، مدیریت اطلاعات و … ، سرانجام  رشته کتابداری و اطلاع رسانی در شهریور سال91 رسماً به رشته “علم اطلاعات و دانش شناسی”تغییر نام یافت.

این موضوع نه تنها محدودیت های کتاب را در بستر انتقال اطلاعات از بین برد و افق های جدیدی برای شیوه ها و وسایل انتقال اطلاعات در رشته کتابداری و اطلاع رسانی پیش روی متخصصین نهاد، بلکه بازار کار فارغ التحصیلان این رشته را نیز متحول کرد.

مقطع کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی

هدف از این مقطع پرورش کارشناسانی خبره و آگاه در حوزۀ علم اطلاعات و دانش شناسی برای کار در کتابخانه‌ها، مراکز آرشیوی، مراکز مدیریت دانش، مراکز پژوهشی، آموزشی، کتابفروشی ها، انتشارات، مراکز علم‌سنجی، و مراکز اسناد تاریخی و نسخ خطی می باشد.

علاوه بر این دانشجویان در طول این دوره مهارتهایی را اموزش می بینند که به طور مستقل و با طرح های ابتکاری کارآفرینی، علاوه بر اشتغال خود، زمینۀ کاریابی را برای سایر علاقمندان نیز فراهم آورند.

رشته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی

دارای 4 گرایش مدیریت اطلاعات،

کتابخانه های دانشگاهی،

کتابخانه های عمومی

و مدیریت کتابخانه های دیجیتال می باشد.

سایر گرایشهای ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی (بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95)

  • مطالعات آرشیوی
  • علم سنجی

برنامه درسی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس پایه : 10 واحد
دروس الزامی : 18 واحد
پایان نامه : 4 واحد

گرایشهای دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی (براساس دفترچه کنکور دکترا 93) :

  • علم اطلاعات و دانش شناسی

بازار کار:

در بازار کار آینده این رشته به ویژه در سطح کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی،

نه تنها کتابخانه های سنتی

بلکه سازمان‏ها، موسسات و شرکت‏ های مختلف با هدف مدیریت و سازماندهی اطلاعات و راهبری و عضویت در تیم های مدیریت دانش و مدیریت محتوای پرتال‏ های سازمانی؛

مشاوره و گردآوری اطلاعات پژوهشی و تحلیل اطلاعات و معاونت پژوهشی دانشگاه‏ ها با هدف ارزیابی اطلاعات مربوط به انتشارات علمی و پژوهشی و همچنین پردازش داده های مربوط به تولید علم و نیز اخذ مشاوره در خصوص نظامات رتبه‏ بندی علمی و دانشگاهی به دنبال جذب فارغ التحصیلان این رشته خواهند بود.

گسترش و تنوع حوزه های کاری و تحقیقاتی در این رشته مدیون ظهور و حضور رایانه در دنیای ارتباطات و کتابخانه ها می باشد. متخصص کتابداری و اطلاع رسانی با کسب توانمندی های عصر اطلاعات ، دنیای دانش را در سیتره خود قرار می دهد و آن را مدیریت می کند.

فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر کتابخانه های آموزشی ، عمومی، دانشگاهی و تخصصی در مراکز پژوهشی وسازمان های دولتی و غیر دولتی ، مراکز آرشیو و اطلاع رسانی (اعم از آرشیو فیلم، عکس ، نقشه،پوستر، اسلاید ، ویدیو ، نوار صدا ، صفحه واسناد و مدارک و… )، مراکز اسناد و مدارک و موزه ها می توانند در حوزه اطلاع رسانی، طراحی وب سایتها و وبلاگ ها مشغول به کار شوند.

منبع:

lisa.imamreza.ac.ir

iranianpath.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *