صادرات 120 میلیون دلار از محصولات دانش بنیان و تبدیل سه هزار ایده به محصول

صادرات 120 میلیون دلار از محصولات دانش بنیان و تبدیل سه هزار ایده به محصول

صادرات 120 میلیون دلار از محصولات دانش بنیان و تبدیل سه هزار ایده به محصول

به گزارش کنکوری به نقل از ایرنا، محمد فرهادی در پانزدهمین کنگره بین المللی گوش، گلو و بینی اظهار داشت: بی شک در دنیای در حال تغییر کنونی، جامعه نمی تواند بدون یک نظام آموزش عالی پویای دارای کارکردهای فرابخشی و فرامرزی به روند تکامل دانشی و تمدنی خود قوام و استحکام بخشد.
وزیر علوم افزود: تحقق اهداف عالی نظام و رسیدن به اهداف بلند سند چشم انداز 1404، نیازمند برخورداری از سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی کارآمد است که بتواند با استانداردهای جهانی رقابت کند.
فرهادی ادامه داد: در کشور ما جایگاه علم و پژوهش از رتبه خوبی برخوردار است و گفتمان علم و فناوری به گفتمان غالب تبدیل شده، هرچند با کمبود بودجه مواجه بوده ایم اما با همین حداقل ها توانستیم جایگاه مناسبی در دنیا بدست آوریم.
وی افزود: کشور ما در همه زمینه های علمی رشد خوبی داشته، بالاخص در رشته گوش، گلو و بینی دامنه و زمینه کاری، بسیار گسترده شده و امیدوارم همکاری تیمی نیز گسترش یابد.
وزیر علوم در بخش دیگری با بیان اینکه اکنون استفاده از تکنولوژی برتر در تشخیص و درمان و نقاهت به خوبی به کار گرفته می شود، گفت: در سال 2015 بیش از دو میلیون و 500 هزار مقاله در وب ساینس از 193 کشور دنیا ثبت شده که 22 کشور تولید علمی ناچیز و دارای کمتر از دو هزار مدرک داشتند، 44 کشور مدرک بالای 10 هزار را به خود اختصاص دادند و در میان 22 کشور با مدرک بالای 30 هزار، جمهوری اسلامی ایران در رتبه 19 قرار گرفت، یعنی ایران در حال حاضر با 22 کشور برتر دنیا از نظر علم و فناوری در حال رقابت است و این بسیار مهم و قابل توجه است.
وی افزود: در سال 2015، بر اساس طبقه بندی جهانی لایدن، 13 دانشگاه ایران و بر اساس نظام رتبه بندی تایمز 28 دانشگاه ایران در میان یک درصد دانشگاه های برتر و تأثیرگذار دنیا قرار گرفتند و تعداد 199 دانشمند ایرانی مقیم ایران در سطح یک درصد دانشمندان جهان شناخته شدند.
فرهادی ادامه داد: سهم ایران از مقالات یک درصد برتر دنیا در سال 2016 تاکنون 1.2 درصد جهان است و 225 مقاله ایران نیز در زمره مقالات یک درصد برتر دنیا در سال 2015 شناخته شده است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه سیاست ما در وزارت علوم، عبور از دانشگاه های آموزش و پرورش محور و گذار به سمت دانشگاه کارآفرین بوده است، گفت: به همین دلیل، اولین وظیفه خود را متوقف ساختن گسترش کمّـی بی رویه ای تعریف کردیم که به کاهش کیفیت منتهی شده بود.
فرهادی ادامه داد: در دولت یازدهم به جز مواردی که در راستای سیاست های کیفی سازی و کارآفرینی بوده، نه تنها مجوز گسترش رشته و دانشگاه داده نشده، بلکه حدود 500 برنامه درسی که دارای قدمت بعضاً 30 ساله بودند مورد بازنگری واقع شده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: تعامل فعال و اثر بخشی علمی و فرهنگی با محیط منطقه ای و بین المللی، سیاست دیگر وزارت علوم بوده که موفقیت دولت در مذاکرات و شرایط پسابرجام کمک زیادی به تحقق این سیاست کرده است.
وی یادآور شد: برای مثال 140 پروژه مشترک بین دانشگاه های داخل و خارج از کشور تعریف شده و حدود 100 نفر از روسای دانشگاه های معتبر از دانشگاه های ما بازدید داشته اند و بعضاً در گزارشات خود پیشرفت های علمی ایران را شگفت انگیز توصیف کرده اند.
وزیر علوم ادامه داد: کشور ما در زمینه نوآوری، سال گذشته رتبه 113 و امسال رتبه 78 را به خود اختصاص داده و این نشان از حرکت کشور به سمت پیشرفت دارد؛ این همکاری علمی و گروهی در حال افزایش است و شاهد همکاری های مشترک بین رشته های پزشکی و مهندسی هستیم.
فراهنگ**9187**1027**دریافت کننده: حمیدرضا بازگشا** انتشار دهنده:محمدجواددهقانی

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *