تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 94 مجموعه مهندسی عمران

photo_2016-03-09_11-20-04

تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 94 مجموعه مهندسی عمران

مکانیک جامدات

در این درس هم مشابه چند سال اخیر 20 سؤال برای پاسخگویی داوطلبان ارائه شده بود که 10 سؤال آن مربوط به درس مقاومت مصالح و 10 سؤال دیگر مربوط به درس تحلیل سازه‌ها بود. مانند سال‌های قبل، از مباحث اصلی هر دو درس سؤال ارائه شده بود. البته در درس تحلیل سازه مانند سال 91 عدم طرح سؤال از مبحث معینی و نامعینی جلب توجه می‌کرد.
از نظر سختی می‌توان گفت که سؤالات مقاومت مصالح، در سطحی مشابه چند سال اخیر قرار داشت و تمامی سؤال‌ها با تسلط کامل بر کتاب‌های مؤسسه قابل پاسخگویی بود. در درس تحلیل سازه‌ها هم یک یا دو سؤال نسبتاً جدید که در کتاب‌ها وجود داشته، ولی در کنکور مطرح نشده بود به چشم می‌خورد.
در مجموع در درس تحلیل سازه سؤال‌ها به نسبت تغییراتی داشته و گاهاً حل‌های طولانی نسبت به وقت استاندارد در نظر گرفته برای هر سؤال می‌طلبیدند.


مکانیک خاک و پی

در این درس هم مشابه چند سال اخیر 20 سؤال برای پاسخگویی داوطلبان ارائه شده بود که 10 سؤال آن مربوط به درس مکانیک خاک و 10 سؤال دیگر مربوط به درس مهندسی پی بود. سؤال هایی از فصل های مربوط به روابط وزنی حجمی، تحکیم و مقاومت برشی مانند سالهای گذشته ارائه شده بود. همچنین می‌توان به اهمیت پیدا کردن درس مهندسی پی در آزمون کارشناسی ارشد مانند سال قبل اشاره کرد. همانطور که مشاهده می‌کنید، در کنکورهای سال‌های 90،-91، تعداد سؤال‌های مهندسی پی 8 عدد بود، ولی در کنکور امسال، مانند سال قبل تعداد سؤالات این درس افزایش داشته است.
در رابطه با سطح سؤالات، همانطوری که داوطلبان هم بعد از جلسه ادعا داشتند، سؤالات خاک و پی امسال سبک متفاوتی داشت و همین موضوع کار را برای داوطلبان سخت کرده بود. طرح شدن سؤال‌هایی به ظاهر مفهومی ولی در واقع حفظی، حل‌های طولانی برای سؤالات و … سبب شد که داوطلبان از این درس در کنکور سال 94 نسبتاً ناراضی باشند. زیان اصلی طرح چنین سؤال‌هایی متوجه کسانی با تسلط نسبی بالا می‌باشد، چرا که با طرح سؤال‌های غیر استاندارد، تفاوت خاصی بین گروه ضعیف و قوی نمی‌توان قائل شد.
البته لازم به ذکر است، با مطالعه کتاب‌های موسسه درصد بالایی از سؤالات قابل پاسخگویی بودند.


ریاضیات

سؤالات ریاضی عمومی رشته‌ی مهندسی عمران در آزمون کارشناسی ارشد سال 94، به مانند سال 93، 15 سؤال بود. 5 سؤال از این 15 سؤال به ریاضی عمومی (1) و 5 سؤال به ریاضی عمومی (2) و 5 سؤال هم به درس معادلات دیفرانسیل اختصاص داشت. به نظر می‌رسد که این ترکیب سؤالات در سال‌های آینده هم به چشم بخورد.
به لحاظ ضریب سختی می‌توان گفت سؤالات امسال تقریباً جز ساده ترین سؤالات در 4 سال گذشته بوده است. باز هم مانند هر سال، پر سؤال‌ترین مبحث را انتگرال‌ها شامل می‌‌شدند که در مجموع 5 سؤال را به خود اختصاص داده بودند.
به منظور عملکرد مناسب در این درس، مطالعه طیف وسیعی از مطالب دروس ریاضی لازم بود و با خواندن کامل کتاب‌ها و مرور و تست زدن‌های مکرر، رسیدن به درصدهای بالا دور از ذهن نبود.
عملکرد مناسب در درس تأثیرگذاری مانند ریاضی که اغلب دانشجویان درصد بالایی را از آن کسب نمی‌کنند، نیازمند تمرین و تکرار زیاد است. آشنایی با سؤالات متنوع و تست زدن‌های زیاد رسیدن به درصدهای بالا را تسهیل می‌کند.


سیالات و هیدرولیک

سؤالات درس مکانیک سیالات، شامل 2 سؤال دشوار، 11 سؤال متوسط و 7 سؤال ساده بود و در مجموع ساده‌تر از سال گذشته و متوسط ارزیابی می‌شوند.
طراح محترم مانند سال‌های گذشته از سؤالات مناسبی استفاده کرده است و استانداردترین درس کنکور عمران را همچون سال‌های گذشته ارائه داده است.
به نظر می‌رسد امسال میانگین درصد سیالات نسبت به سال گذشته افزایش یابد، زیرا سؤالات ساده‌ی آن به نسبت سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
سطح سؤالات ارائه شده در کنکور از سطح سؤالات مدرسان شریف پایین‌تر بود که به نظر می‌رسد دانشجویانی که بر سؤالات ارائه شده در آزمون‌های آزمایشی مدرسان شریف تسلط کافی داشته‌اند توانایی کسب درصد بالای در این دروس را در کنکور را داشته باشند.


دروس طراحی

در درس طراحی سازه‌های فولادی مشخص است که طراح توجهی به بودجه‌بندی مرسوم نکرده است و بیشترین توجه به اتصالات شده است که البته در صورت شرکت در آزمون‌های مدرسان شریف دانشجو به اندازه‌ی کافی نسبت به حل اینگونه سؤالات آماده شده است به طور کلی این درس نسبت به سال گذشته کمی سخت‌تر ارزیابی می‌شود.
در درس طراحی سازه‌های بتنی همچون سال گذشته سؤالات جدید بوده و به مسائل مهمی مانند خمش توجه زیادی نشده است و البته توجه طراح به زمان محدود در جلسه‌ی کنکور و روی آوردن به سؤالات مفهومی بیشتر نسبت به کنکور سال گذشته از نکات مثبت این درس در کنکور امسال بوده است. به طور کلی این درس به نسبت سال گذشته بسیار ساده‌تر و البته منطقی‌تر شده است.
در درس راه‌سازی توجه طراح به مسائل آیین‌نامه و اهمیت کمتر به مسئله‌های عددی از نکات منفی کنکور امسال در این درس بوده و توقع چندانی نمی‌توان از دانشجو برای تسلط بر مباحث آیین‌نامه داشت و در حالت کلی این درس مانند سال گذشته و کمی متفاوت‌تر از لحاظ آیین نامه‌ای بوده است.
درس روسازی در کنکور سال گذشته سخت بود و در این کنکور از سال گذشته نیز سخت‌تر شده است و پاسخ‌گویی به سؤالات آن، تسلط بالایی در تمامی مطالب این درس را می‌طلبد و در کنکور بسیار غیر منطقی ارائه شده است و نمی‌توان با چنین سؤالاتی درک دانشجو از مباحث روسازی را ارزیابی کرد و در بعضی سؤالات صرفاً بعضی نکات آیین‌نامه‌ای پرسیده شده است.


زبان عمومی و تخصصی

در این درس هم مشابه چند سال اخیر 30 سؤال برای پاسخگویی داوطلبان ارائه شده بود که 15 سؤال آن مربوط به زبان عمومی (شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال گرامر) و 15 سؤال دیگر مربوط به درس زبان تخصصی بود. تفاوت عمده سؤالات درس زبان سال 94 با سال‌های قبل در بخش درک مطلب زبان تخصصی بود که سؤالات متن دوم طبق روال معمول طرح نشده و به صورت جای خالی (Cloze Test) طرح شده بود. از نظر سختی می‌توان گفت که سؤالات زبان عمومی به مراتب ساده‌تر از سال 93 (در سطح سال‌های 92 و ماقبل) بوده و سؤالات زبات تخصصی مشابه سال‌های اخیر طراحی شده بودند و تمامی سؤال‌ها با تسلط کامل بر کتاب‌های زبان عمومی و تخصصی مؤسسه قابل پاسخ‌گویی بود. در مجموع در درس زبان سؤال‌ها در سطح متوسط طراحی شده و از نظر زمان مورد نیاز برای پاسخ‌گویی استاندارد طراحی شده بودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *