رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید رجایی: سونامی بیکاری در راه است

 

 

 

 

 

 

پاداش پایان خدمت فرهنگیان و دانشگاهیان پرداخت می‌شود

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید رجایی: سونامی بیکاری در راه است

 

آموزش، رکن اصلی فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای است که عملیات اجرایی آن همگام با تازه‌های علوم و فن آوری روز با استانداردهای بین المللی، ماموریت و هویت این سازمان را شکل می‌دهد، این آموزش‌ها علمی، عملی و کاربردی است و به منظور ایجاد مهارت و تخصص برای کسب توانائی در احراز شغل ارائه می‌شود.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان با بیان اینکه عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار و تقاضا باعث سونامی بیکاری در کشور می شود، گفت: در صورتی که تا سال ۱۴۰۰، در هر سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شود، شاید بتوان از بروز سونامی بیکاری جلوگیری کرد.

احمدرضا منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، اظهار کرد: مرکز شهید رجایی اصفهان، بزرگترین مرکز فنی و حرفه‌ای کشور است و بیش از ۴۰ کارگاه آموزشی در حوزه‌های هتلداری و گردشگری، صنایع غذایی، فناوری اطلاعات و رشته‌های فنی در این مرکز فعال هستند.

وی افزود: متاسفانه رشته‌ها در دانشگاه‌ها با توجه به نیاز بازار کار و تقاضا ارایه نمی‌شود و این یک معضل است و این موضوع باعث می‌شود که کشور تا سال ۱۴۰۰ با یک سونامی بیکاری مواجه باشد. اگر تا آن زمان در هر سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شود، شاید بتوان از بروز آن سونامی جلوگیری کرد. در همین راستا در دو سه سال اخیر، به موضوع مشاوره در مرکز شهید رجایی فنی و حرفه‌ای اصفهان توجه ویژه‌ای شد به طوری که افراد برای ورود به مرکز فنی و حرفه‌ای حتما باید جلسات مشاوره را بگذرانند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان ادامه داد: یک سری از گروه‌های هدف ما، شاغلین فعال در صنعت هستند، به آنان آموزش‌هایی داده می‌شود که در حوزه فعالیت خود به روز شوند. گروه‌های هدف دیگر که به مرکز مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که به دنبال فرصت شغلی هستند. آنان مهارت‌های لازم را پیدا کرده‌اند.

منتظری با بیان اینکه افرادی که مهارت داشته باشند یک ساعت هم بیکار نخواهند ماند، گفت: از حدود یک سال گذشته، دوره‌های آموزشی مرکز بر اساس نیازهای شغلی بازار و صنوف تعریف می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف وجود کاریابی در مرکز، ایجاد اعتماد میان کارجو، کارپرداز و کاریاب است. کاریابی‌ها بیشتر کار دلالی انجام می‌دادند و یا کارجو را به شغلی که علاقه داشت، نمی‌فرستادند. برای دریافت هزینه کاریابی، کارجو را به سرعت به شغلی می‌فرستاد که پایدار نبود. _FSP1602 copy.jpg

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان به دپارتمان کارآفرینی و کسب و کار در مرکز شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این دپارتمان در زمینه تبدیل طرح به فرصت شغلی و برنامه ریزی پیرامون این موضوع فعالیت می‌کند. کاریابی، مشاوره شغلی و دپارتمان کسب و کار، مشاوره آموزشی انجام می‌دهد. ۸۰ درصد افرادی که به شغل پایدار نمی‌رسند این است که بی انگیزه و بدون مطالعه وارد یک شغل می‌شوند.

منتظری خاطرنشان کرد: به هیچ وجه افراد متقاضی شرکت در دوره‌های آموزشی، به صورت مستقیم وارد کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای نمی‌شوند. یکی از فعالیت‌هایی که در مرکز پیرامون این موضوع انجام شده، انجام مشاوره آموزشی بر روی متقاضیان از نظر روانشناسی و علاقه در بدو ورود آنها به مرکز است.

وی با بیان اینکه مشاوره عمومی در دپارتمان کسب و کار انجام می‌شود، گفت: افراد در مشاوره عمومی ارزیابی می‌شوند که بهتر است به فرصت‌های شغلی موجود در بازار بپردازند، به مشاغل خانگی روی آورند، کارآفرینی کنند و یا به صورت خوداشتغالی ادامه فعالیت دهند و با انجام تست‌های روانشناسی متعدد ارزیابی می‌شود که افراد در کدام رسته موفق‌تر خواهند بود.

رشد صنعت چین و سنگاپور با مشاغل خانگی

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان افزود: ۲۰ درصد مشاغل در کشورهای در حال توسعه، مشاغل خانگی است. کشورهایی مانند چین و سنگاپور از جمله کشورهایی هستند که توانستند با مشاغل خانگی، صنعت خود را رشد دهند، مسایل خانوادگی و اجتماعی و ترافیک را کاهش دهند.

منتظری ادامه داد: مشاغل خانگی کردن مشاغل خانگی، در دپارتمان کارآفرینی و کسب و کار به طور ویژه مورد توجه قرار دارد. رشته‌های غذایی، صنایع دستی، نساجی، تعمیر لوازم خانگی از جمله مشاغل خانگی به حساب می‌آیند که در مرکز به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه در بحث خدمات دو میلیون فرصت شغلی وجود دارد، گفت: جوانان هیچ رغبتی به فرصت‌های شغلی حوزه خدمات ندارند و همه می‌خواهند مدیر، پزشک، خلبان و مهندس شوند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان خاطرنشان کرد: پشتیبان‌ها بر افرادی که در مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند، نظارت می‌کنند. پشتیبان موظف است در حوزه بازاریابی، برندسازی، فروش و بسته بندی، صاحبان مشاغل خانگی را حمایت و یاری کند.

مبارزه با بیکاری با مشاغل خانگی

منتظری با بیان اینکه تنها راه مبارزه با بیکاری، فعالیت در حوزه مشاغل خانگی است، اضافه کرد: در حال حاضر کسب و کارهای کوچک بیشتر از مشاغل بزرگ جوابگو است و می‌تواند منتج به سود سهل الوصول‌تر شود و سرمایه گذاری اندک در مشاغل خانگی می‌تواند باعث گذران زندگی خانواده‌ها شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه مشاغل خانگی مدیریت مناسبی انجام نشده است، افزود: زمانی که تسهیلات برای راه اندازی و یا توسعه مشاغل خانگی اعطا _FSP1616 copy.jpgمی‌شود باید با مدیریت و نظارت مناسب، این پول صرف مشاغل خانگی شود و از صرف این پول در در محلی غیر از مشاغل خانگی جلوگیری به عمل آید.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان خاطرنشان کرد: در این مرکز، نخبگان مهارتی با نخبگان دانشگاهی مرتبط خواهند شد و به این ترتیب دانش به محصول تبدیل می‌شود و تبدیل دانش به محصول در مرکز شهید رجایی بیشتر در کسب و کارهای کوچک مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

منتظری تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر و ارتقای مهارت شاغلین از جمله اهداف سازمان فنی و حرفه‌ای به حساب می آید. سازمان فنی و حرفه در زندان‌ها، پادگان‌ها، روستاها، دانشگاه‌ها و … وارد شده و در حال آموزش به افراد متقاضی است.

وی افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سربازان وظیفه انجام شده است تا بلافاصله پس از اتمام دوره خدمت سربازی، آماده حضور در بازار کار شوند.

علاقه ۶۵ درصدی افراد به بخش خدمات

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته، ۳۵ درصد مردم علاقه دارند در آموزش عالی درس بخوانند و ۶۵ درصد افراد علاقه‌مند به فعالیت در حوزه خدمات هستند، اما در ایران این موضوع بالعکس است. بسیاری از افراد در حال تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری هستند و این موضوع توقعات آنان را بالا خواهد برد.

منتظری با اشاره به فعالیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها، اظهار کرد: طبق آمار، حدود ۳۷ درصد زندانیان به دلیل نداشتن مهارت در انجام شغل غیرخلاف، پس از آزادی بار دیگر با ارتکاب جرم به زندان باز می‌گشتند، پس از ورود سازمان فنی و حرفه‌ای و ایجاد مهارت در میان زندانیان، آمار بازگشت افراد به زندان، به دو درصد کاهش یافت. در صورتی که فردی دارای مهارت باشد، از نظر اجتماعی شخصیت پیدا خواهد کرد، شغلی برای خود دست و پا خواهد کرد و دیگر به سراغ جرم و خلاف نخواهد رفت.

وی ادامه داد: در دپارتمان اشتغال، یک بانک اطلاعاتی از مهارت آموختگان ایجاد شده است. توسط این بانک اطلاعاتی، افراد آماده به کار به کارفرمایان معرفی خواهند شد. تشکیل باشگاه مهارت آموختگان نیز در برنامه های آینده مرکز قرار دارد و در این باشگاه، مهارت آموختگان ساماندهی خواهند شد.

راه اندازی دپارتمان سلامت

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان به لزوم وجود دپارتمان سلامت اشاره کرد و گفت: جوانانی که به مرکز مراجعه می‌کنند باید سلامت داشته باشند و در این صورت است که می‌توانند مهارت کسب کنند و موفق شوند. این دپارتمان در مرکز شهید رجایی راه اندازی شده است و در حوزه سلامت نیز به کارآموزان مشاوره داده می‌شود.

منتظری گفت: در دپارتمان سلامت، با چند هدف به آموزش شغل ماساژ توجه کرده‌ایم؛ یکی اینکه این شغل را از حالت زیرزمینی خارج کنیم. ماساژ در تمام مراکز _FSP1671 copy.jpgتفریحی، گردشگری و اقامتی جزو پایه کار به حساب می‌آید و یکی از رشته‌هایی است که شغل بسیاری ایجاد می‌کند. بسیاری از افرادی هم که در حال حاضر در آرایشگاه‌ها در حال فعالیت هستند به جای سود رسانی و ریلکس کردن مردم باعث آزار به آنان می‌شوند و برایشان از لحاظ ارگونومیک مشکل ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در دپارتمان سلامت، برای دانش آموزان نیز برنامهای ترتیب داده شده است. دانش آموزان در دپارتمان سلامت ارزیابی می‌شوند که بهتر است در کدام رشته ورزشی ورود پیدا کنند. سلامت که وجود داشته باشد، یادگیری هم بهتر و کسب مهارت نیز آسان‌تر خواهد بود.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان با بیان اینکه برای اولین در کشور پارک مهارت در مرکز فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان فعال شده است، اظهار کرد: شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت‌های هر انسانی در سنین ۶ تا ۱۲ سال است. در صورتی که خلاقیت افراد در این سنین تشخیص داده شود می‌توان این افراد را در مسیر درست راهنمایی و هدایت کرد. به منظور تربیت دانش آموز ماهر، دانش آموزان دختر و پسر بین ۶ تا ۱۲ سال از برخی مدارس اصفهان در پنجشنبه‌های هر هفته در پارک مهارت حضور خواهند یافت و به کسب مهارت خواهند پرداخت.

کودکان وارد فنی و حرفه‌ای شوند

منتظری اضافه کرد: باید در این زمینه اطلاع رسانی به خانواده‌ها انجام شود تا فرزندانشان را از سنین کودکی به مراکز فنی و حرفه‌ای بفرستند. در قدیم خانواده‌ها فرزندانشان را برای یادگیری شغلی به حرفه‌ای می‌فرستادند و هدف خانواده‌ها، یادگیری حرفه بود نه کسب درآمد، اما در حال حاضر این گونه نیست. باید یک مقدار تلاش شود و بچه‌ها، سرشان را از تبلت‌ها و بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بیرون بکشند و به سمت محیط‌های کسب و کار سوق داده شوند.

وی تاکید کرد: از بین دانش آموزانی که در این مرکز حضور یافتند ابتدا در دپارتمان کارآفرینی و کسب و کار، استعدادیابی و رغبت سنجی از آنان صورت گرفت، سپس در کارگاه‌ها تقسیم بندی شدند. دانش آموزانی که در ذهنشان برای خود، شغل خلبانی، پزشکی، مدیری و … را تصور می‌کردند در حال حاضر با پنج جلسه آموزش، شغل‌هایی مانند نجاری، کابینت سازی، مکانیکی و تعمیرکاری را برای خود متصور هستند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان گفت: ما قصد داریم فعالیت روی این دانش آموزان را تا زمان رفتن آنان به دانشگاه ادامه دهیم تا این افراد با داشتن چند مهارت به دانشگاه ورود پیدا کنند. باید آموزش و پرورش پیرامون این موضوع تاکید داشته باشد و اوقات فراغت دانش آموزان به ویژه در پنجشنبه‌های هر هفته در فنی و حرفه‌ای و برای کسب مهارت پر شود.

منتظری افزود: در مرکز فنی و حرفه‌ای شهید رجایی در سال ۱۳۹۴، به حدود ۳۲ هزار نفر مشاوره داده شده است. حدود هزار نفر نیز به شغل رسانده‌ایم که بیشتر در حوزه خدمات بوده‌اند و همواره این افراد رصد می‌شوند.

میزبانی از گردشگران خارجی نیاز به منابع انسانی دارد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اصفهان، سومین شهر دنیا است که از لحاظ توریستی و گردشگری بسیار مورد توجه است و بسیاری از توریست‌هایی که در ایران _FSP1633 copy.jpgحضور پیدا می‌کنند با هدف بازدید از اصفهان است. برای میزبانی از گردشگران خارجی نیاز به منابع انسانی است و یکی از متولیان آموزش این منابع انسانی، سازمان فنی و حرفه‌ای است.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان خاطرنشان کرد: مرکز آموزش هتلداری و گردشگری به صورت تخصصی در مرکز فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان وجود دارد که دارای سه گروه، گردشگری، هتلداری و زبان خارجه است. در حال حاضر در حال جذب فارغ التحصیلان زبان‌های خارجه دانشگاه اصفهان هستیم و به آنان در حوزه هتلداری و گردشگری به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود.

منتظری با بیان اینکه تمام دوره‌ها در این مرکز به صورت رایگان برگزار می‌شود، اضافه کرد: در برگزاری دوره‌های حوزه صنایع غذایی به صورت تخصصی فعالیت می‌کنیم و دوره آموزش کافی شاپ از جمله این دوره‌ها به حساب می‌آید.

نداشتن مهارت = نداشتن شغل

وی با بیان اینکه کسی که مهارتی ندارد، نمی‌تواند شغلی داشته باشد، اضافه کرد: کسی که مهارت داشته باشد، بیکار نمی‌ماند. افراد به دلیل نداشتن مهارت بیکار هستند و انسان بیکار افسرده است، اعتماد به نفس ندارد و همین افراد هستند که به خلاف و رفتارهای ناهنجار اجتماعی روی می‌آورند.

منتظری اضافه کرد: مدارکی که سازمان فنی و حرفه‌ای به مهارت آموزان ارایه می‌کند، مدارک مهارتی هستند و در آن میزان ساعت آموزش ذکر می‌شود. کشورهای مهارت‌پذیر به افراد در حوزه خدمات نیازمندند و به افراد تحصیل کرده نیازی ندارند؛ به عنوان نمونه برخی کشورها به افرادی که در شغل قصابی مهارت دارند، به سرعت اقامت می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این مرکز دوره هشت ساعته تا ۸۰۰ ساعته تعریف شده است، افزود: به عنوان نمونه در دوره برق صنعتی به دلیل اینکه مهارت آموزان باید زیرساخت‌ها را فرا بگیرند، ۷۰۰ ساعت دوره برنامه ریزی شده است، اما دوره‌های مربوط به حوزه خدمات به صورت کوتاه مدت و دو تا سه روزه برگزار می‌شود.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رجایی اصفهان اظهار کرد: یکی از راهبردها و اهداف سازمان فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی برای اشتغال آسیب دیدگان اجتماعی مانند نابینایان و بیماران اوتیسم است.

ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *