کارت شرکت در آزمون استخدامی منتشر شدمقطع دکتری در پیام‌نور راه‌اندازی نمی‌شود

 

 

 

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص رشته‌های مجوزدار دانشگاه آزاد گفت: بحث‌های جنجالی در این زمینه یک شوخی سیاسی و بازی تبلیغاتی است. دانشگاه آزاد به خوبی می‌داند چه رشته‌هایی دارای مجوز هستند و لیست تمام رشته‌های مجوزدار این دانشگاه‌ها در سایت وزارت علوم قابل مشاهده است.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان با تاکید بر اینکه دانشگاه پیام نور در شرایط فعلی نمی تواند در سطوح دکتری دانشجو جذب کند افزود: بر اساس برنامه ماموریت گرایی دانشگاه پیام نور می تواند در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت کند چرا که فلسفه تاسیس دانشگاه پیام نور رساندن علم از طریق آموزش های مجازی و غیرحضور است که در این مولفه دو محدودیت دارد اول اینکه نمی تواند دوره های تجربی که نیاز به کار آزمایشگاهی دارد را وارد شود و دوم اینکه نمی تواند در مقطع دکتری دانشجو جذب کند.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسری در نشست خبری که در خصوص طرح آمایش آموزش عالی امروز در وزارت علوم برگزار شد، افزود: این طرح در اردیبهشت ۹۴ کلید خورد و در اسفند ماه همین سال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. در نهایت در بهار سال جاری در قالب هشت بند توسط رئیس‌جمهور به وزارت علوم ابلاغ شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تقسیم آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه مدیریت منطقه‌ای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، ساماندهی مراکز آموزش عالی، توجه به بحث کیفیت و طرح رتبه‌بندی اعتبارسنجی دانشگاه‌ها، ماموریت‌گرایی موسسات آموزش عالی، لزوم تدوین طرح جامع نظام پذیرش و سنجش آموزش عالی، ضرورت ایجاد نظام جامع آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای و مهارتی و در نهایت اشتغال‌پذیری و رابطه هدفمند میان تحصیل و بازار کار از جمله هشت بند تاکید شده در طرح آمایش آموزش عالی است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای اجرایی کردن این بندها دو کار مقدماتی انجام شد اول اینکه در سطح وزارت بهداشت براساس حکم وزیر ستاد آمایش آموزش عالی شکل گرفت و دوم نیز در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی دو پروژه کلان در سطح ملی مطرح شد که یکی از این بخش‌ها به آمایش آموزش عالی مربوط می‌شود که مشخصاً به نحوه پیاده‌سازی و تحقق این طرح اشاره دارد و در این خصوص کارگروه ویژه‌ای شکل گرفته است که نحوه اجرای بندهای طرح فوق را دنبال کند.

وی همچنین بر لزوم اهمیت طرح آمایش آموزش عالی از لحاظ محتوایی توسط محافل تصمیم‌گیر اشاره کرد و گفت: مسوولان و محافل تصمیم‌گیر باید در اجرای این طرح اهمیت لازم را قائل باشند چرا که این طرح می‌تواند در اعتلای آموزش عالی اثرگذار باشد.

همچنین تحقق طرح فوق الزاماتی می‌خواهد که ممکن است با منافع یک منطقه یا استان در تعارض باشد اما نگرش ملی باید وجود داشته باشد لازم است همه ارکان نظام در بخش‌های مرتبط با آموزش عالی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس، دولت و غیره با عزم جدی اجرای این طرح را حمایت کنند تا منافع ملی فدای منافع یک استان نشود.

دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: یک رویکرد اصلی که در اجرای طرح آمایش آموزش عالی وجود دارد توجه ویژه به مناطق محروم کشور است. اینکه این مناطق از لحاظ آموزش عالی و بحث‌های قومیتی مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: یک گام اساسی که در راستای یکپارچه‌سازی نظام آماری آموزش عالی ایجاد شد رونمایی از سامانه آموزش عالی است که این سامانه با هدف یکپارچه کردن نظام آماری و تسهیل ارتباط مراکز دانشگاهی با بخش ستادی وزارتخانه راه‌اندازی شد.

دکتر شریعتی افزود: در حال حاضر ۲۸۵۰ مرکز دانشگاهی در کل کشور وجود دارد که از طریق سامانه فوق می‌تواند ارتباط خود را با ستاد مرکزی وزارتخانه برقرار کند. در حال حاضر این سامانه ده‌ها هزار اطلاعات در حوزه برنامه‌های درسی، آموزش، اسامی اعضای هیات علمی، نام مراکز و موسسات آموزش عالی، شرایط جذب و رشته‌هایی که در مراکز آموزش عالی وجود دارد در سامانه قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه در آینده‌ای نزدیک تمامی دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق سامانه آموزش عالی با وزارت علوم در ارتباط باشند، گفت: در روزهای آینده نزدیک به ۱۸ هزار رمز عبور در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد تا از طریق این پسورد اطلاعات خود را بازبینی کنند که بعد از مدتی نیز همه دانشگاه‌ها ملزم می‌شوند از طریق این سامانه با ستاد مرکزی وزارت علوم ارتباط برقرار کنند.

دکتر شریعتی درخصوص بند یکپارچه‌سازی نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی نیز گفت: ما در سال ۹۵، ۲۶۰ هزار دانشجوی کاردانی، ۱۵۰ هزار کارشناسی، ۱۸۰ هزار ارشد و نزدیک به ۱۰ هزار دانشجوی دوره دکتری پذیرش کردیم که این نسبت به سال گذشته در همه موارد رشد منفی داشته است.

به گفته وی، وزارت علوم در بخش کاردانی و کارشناسی در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته ۷ درصد رشد منفی و در دوره دکتری نیز ۸٫۷ درصد کاهش جمعیت داشته است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: برای اینکه نظام واحد یکپارچه برای پذیرش دانشجو داشته باشیم مصوبه‌ای از مجلس درخصوص این مورد داشتیم که براساس آن همه نظام‌ها زیر چتر یک نظام واحد نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کنند. مقدمات اجرای این مصوبه فراهم شده است و فقط لازم است آیین‌نامه اجرایی آن نیز تصویب شود.

یکپارچه‌سازی وضعیت دانشجویان شهریه‌پرداز به دانشگاه‌ها

وی همچنین تاکید کرد: براساس نظام واحد و یکپارچه پذیرش دانشجو، نظام پذیرش دانشجویان شهریه‌پرداز نیز ساماندهی می‌شود. در واقع بر این اساس طرحd در دست داریم که اگر نهایی شود کمک می‌کند به یکپارچه‌کردن وضعیت دانشجویانی که به دانشگاه شهریه پرداخت می‌کنند.

دکتر شریعتی از تقسیم مناطق آمایشی آموزش عالی به ۱۰ منطقه خبر داد و گفت: براساس این تقسیم‌بندی هر منطقه بر تعدادی دانشگاه تقسیم بندی می شود و در این راستا امور دانشگاه‌ها در آن منطقه رسیدگی خواهد شد. البته نحوه رسیدگی به امور دانشگاه‌ها در دست بررسی است که به زودی اعلام می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم درخصوص آموزش‌های مهارتی دانشگاه‌ها نیز گفت: این طرح در وزارت علوم در دست بررسی است و امیدواریم بتوانیم آن را به سطح مطلوبی از تصمیم‌گیری برسانیم و در حال حاضر مطالعات کارشناسی طرح فوق انجام می‌شود اما از مراکز آموزش‌های مهارتی نظیر فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه علمی‌کاربردی انتظار داریم بتوانند به صورت یکپارچه در جهت اعتلای نقش موثر در آموزش‌های مهارتی شکل واحد به خود بگیرد.

وی درخصوص ارتقای کیفی آموزش عالی نیز گفت: برای این هدف راهکارها و تسهیلاتی در دانشگاه‌ها و دانشجویان فراهم شده است که تدوین آیین‌نامه تخصیص وام به دانشجویان دوره دکتری که از امسال عملیاتی شده است یکی از این راهکارها است. همچنین کنترل شاخص‌هایی نظیر نسبت استاد به دانشجو، کنترل ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها از دیگر راهکارها و اقدامات انجام شده وزارت علوم در جهت ارتقای کیفی سطح آموزش عالی است.

دکتر شریعتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجو در بسیاری از مراکز دانشگاهی کنترل می شود که متناسب با آن پذیرش دانشجو بر اساس شرایط، پتانسیل دانشگاه و نیاز جامعه تعریف می‌شود و صدور مجوز تاسیس مراکز دانشگاهی و راه‌اندازی رشته‌ها نیز براساس نیاز بازار کار انجام خواهد گرفت. بطور کلی هیچ مرکز آموزش عالی در بخش‌های دولتی و غیردولتی تعریف یا راه‌اندازی نمی‌شود مگر اینکه در سطح بالاتر ارکان کلیدی نظام راه‌اندازی یک مرکزی تشخیص داده شود چراکه هدف وزارت علوم کیفی‌سازی وضعیت آموزش عالی است.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین از برنامه و عزم جدی وزارت علوم برای فعال شدن بخش نظارتی روی مراکز و دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: در شرایط فعلی بخشی در وزارت علوم کار نظارتی محسوس و نامحسوس مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی را انجام می‌دهند که تصمیم‌گیری درخصوص مراکز فوق براساس اطلاعات دریافت شده از طریق این بخش نظارتی انجام می‌گیرد. اگرچه در این وزارتخانه کمیسیون ماده ۹ نیز تشکیل شده که عملکرد موسسات غیردولتی را ارزیابی می‌کند.

انحلال ۱۰ موسسه غیر دولتی در کشور

دکتر شریعتی در ادامه گفت: براساس نظارت‌هایی که از عملکردهای موسسات غیردولتی انجام گرفته ظرفیت پذیرش دانشجو در ۳۰ موسسه غیردولتی به صفر رسیده است. یعنی در این موسسات دانشجوی ورودی جدید پذیرش نمی‌شود. همچنین حدود ۱۰ موسسه نیز منحل شده است.

وی درخصوص اعتبارسنجی مراکز آموزش عالی نیز گفت: اعتبارسنجی مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی انجام شده و این مراکز سطح‌بندی شده‌اند که البته کار سطح‌بندی مراکز دولتی در فاز اول قرار دارد و هنوز به فاز نهایی نرسیده است. اما در بخش غیردولتی این مراکز و موسسات به پنج سطح مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند. در نهایت برای موسساتی که براساس شاخص‌های تعیین‌شده در رتبه‌های پایین‌تری قرار گرفتند محدودیت‌هایی را اعمال خواهیم کرد. همچنین موسساتی را که رتبه‌های خوبی را کسب کردند تشویق می‌شوند.

واحدهای دانشگاه آزاد رتبه‌بندی می‌شوند

معاون آموزشی وزارت علوم از برنامه این وزارتخانه برای رتبه‌بندی واحدهای دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: این برنامه در وزارت علوم به طور جدی پیگیری می‌شود. امیدواریم اجرای این برنامه از ماه آینده آغاز شود. به طوری که در این رابطه سیستم جامع اطلاعات مدیریتی در دست تدوین است. این سیستم قادر خواهد بود اطلاعات مورد نیاز مدیریت‌ها را به صورت متمرکز در اختیار مراکز تصمیم‌گیری قرار بدهد.

دکتر شریعتی درخصوص فعالیت‌های بین‌المللی وزارت علوم نیز گفت: این برنامه و فعالیت‌ها به نوعی با اعتباربخشی دانشگاه‌ها مرتبط است. در واقع براساس رتبه‌بندی‌های شانگ‌های دو دانشگاه کشور جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و براساس افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تصمیم داریم حداقل پنج دانشگاه به سطح ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا برسانیم.

وی گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های داخل کشور نیم درصد جمعیت کل دانشجویان را تشکیل می‌دهد که تلاش داریم این میزان را در آینده به چهار درصد افزایش بدهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون ۳۵۰ دانشمند ایرانی که در خارج از کشور بوده‌اند در داخل کشور با دانشگاه‌های مختلف تعاملات علمی دارند و ۱۷ مورد پروژه‌های تحقیقاتی مشترک بین ایران و دانشگاه‌های خارجی منعقد شده است.

دکتر شریعتی از راه‌اندازی ۵۳ کرسی زبان فارسی در ۳۲ کشور جهان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این کرسی‌ها تعداد ۳۶۰۰ دانشجوی خارجی در این کرسی‌ها زبان فارسی را آموزش می‌بینند.

وی همچنین از تلاش وزارت علوم برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: برخی از دانشگاه‌های کشور نظیر دانشگاه فردوسی مشهد که سال گذشته چندین میلیارد از محل پذیرش دانشجویان خارجی درآمد داشته است، فعالیت‌های بین‌المللی خود را شروع کردند به طوری که در ۱۷ ماه گذشته نظام آموزش عالی ما بالغ بر هفت‌ونیم میلیون یورو از این طریق درآمدزایی کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: سال جاری حدود ۱۴۰ پروژه مشترک دانشگاهی بین دانشگاه‌های داخل و خارج منعقد شده است که از این طریق ۲۵ میلیون دلار طی سه سال اخیر صادرات علمی صورت گرفت. این در حالی است که تا سال ۹۲ صادرات علمی وزارت علوم صفر بوده است.

دکتر شریعتی تاکید کرد: در سال‌های ۹۳ تا ۹۵، شش مورد مجوز به دانشگاه‌ها اعطا شد که براساس آن بتوانند با دانشگاه‌های معتبر خارجی دوره‌های مشترک برگزار کنند که دانشجویان بتوانند بخشی از تحصیل خود را در داخل کشور و بخشی را در دانشگاه‌های خارجی بگذرانند.

معاون آموزشی وزارت علوم در زمینه ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز گفت: براساس این طرح دانشگاه‌ها در یک ماموریت مشخص فعالیت می‌کنند در واقع دانشگاه‌هایی که فقط در اختیار یک دستگاه دولتی باشند در همان ماموریت باقی می‌مانند یا دانشگاه‌های تک‌جنسیتی و تخصصی نیز بر حسب همان ماموریت فعالیت می‌کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو استاندارد نیست، گفت: برای رسیدن به این استاندارد دو راهکار وجود دارد که یا باید تعداد دانشجو کاهش یابد و یا اینکه تعداد اعضای هیات علمی بیشتری جذب شوند که خوشبختانه با توجه به آمار فارغ التحصیلان دوره دکتری مانعی در جذب اعضای هیات علمی وجود ندارد.

طرح ایجاد دانشگاه های فراملی، ملی، منطقه ای و محلی

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: طرحی را در برنامه ششم توسعه ارائه کردیم که به موجب آن دانشگاه‌هایی فراملی، ملی، منطقه ای و محلی هستند که در ماموریت فراملی بسترهای مناسب‌تری برای فعالیت وجود دارد و در ماموریت‌های دانشگاه‌های محلی باید در همان زمینه پذیرش و محدوده محلی فعالیت داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین گفت: مسائل مربوط به جایابی بورسیه‌ها نیز در کمیته‌ای بررسی می‌شود. البته تعدادی نیز وارد دانشگاهها شده اند و ما در حال کمک به این دانشجویان هستیم.

به گفته دکتر شریعتی، یک مصوبه ای دیگر که هنوز ابلاغ نشده و در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد در وزارت علوم وجود دارد که به دانشگاه ها اجازه می دهد که دروس اختیاری را در محدوده سنوات مجاز دانشجو به صورت رایگان ارائه کنند بدون اینکه در معدل آنها تاثیری داشته باشد.درس های مهارت زندگی، دفاع مقدس و محیط زیست از جمله دروس اختیاری و دارایی اولویت وزارت علوم است که می‌تواند به صورت رایگان ارائه شود.

وی همچنین گفت: درس دکتری خانواده در سلامت جنسی اخیرا در شورای برنامه ریزی وزارت علوم به تصویب رسید.

حاشیه های دانشگاه آزاد یک شوخی سیاسی و بازی تبلیغاتی است

شریعتی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد رشته های مجوز دار و غیر مجوز دار دانشگاه آزاد نیز گفت: این مسائل که در حاشیه موضوع رشته های مجوزدار و غیرمجوز دار دانشگاه آزاد ایجاد شده یک شوخی سیاسی و بازی تبلیغاتی است. ما کاری به این مسائل نداریم. دانشگاه آزاد خود نیز می‌داند تنها راه، راه اندازی رشته های مجوز دار، اخذ مجوز از شورای گسترش است و صرفا رشته محل هایی که از شورای گسترش مجوز گرفته باشند و فهرست آنها بر روی سایت وزارتخانه باشند مورد تایید وزارت علوم قرار دارد است.

مقطع دکتری در دانشگاه پیام نور راه اندازی نمی شود

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان با تاکید بر اینکه دانشگاه پیام نور در شرایط فعلی نمی تواند در سطوح دکتری دانشجو جذب کند افزود: بر اساس برنامه ماموریت گرایی دانشگاه پیام نور می تواند در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت کند چرا که فلسفه تاسیس دانشگاه پیام نور رساندن علم از طریق آموزش های مجازی و غیرحضور است که در این مولفه دو محدودیت دارد اول اینکه نمی تواند دوره های تجربی که نیاز به کار آزمایشگاهی دارد را وارد شود و دوم اینکه نمی تواند در مقطع دکتری دانشجو جذب کند.