آیت الله جوادی آملی: فعالیت های قرآنی دانشگاه ها امید بخش و سودمند است

آیت الله جوادی آملی: فعالیت های قرآنی دانشگاه ها امید بخش و سودمند است

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی وزارت علوم، نشست دبیران کانون های قرآن و عترت دانشگاه ها با حضور بیش از 120 دانشجو در پردیس قم دانشگاه تهران برگزارشد و دانشجویان برای ادای فریضه نماز و دیدار با حضرت آیت الله جوادی آملی در موسسه اسرا حضور یافتند.
در این دیدار آیت الله جوادی آملی پس از استماع گزارش فعالیت کانون های قرآن و عترت و مهدویت دانشگاه ها از سوی فضل الله ایرجی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: گزارش فعالیت های قرآنی دانشگاه ها امید بخش و سودمند است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: قرآن مانند دریاست و دریا آلودگی ها را از خود دور می کند، هیچ گونه آلودگی به قرآن نزدیک نمی شود. اگر کسی وارد فعالیت های قرآنی شود از آلودگی ها دور می شود. دانشجویان فعال در زمینه قرآنی می بایست دریاگونه عمل کنند.
در این دیدار فضل الله ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گزارشی از فعالیت های قرآنی در دانشگاه ها از قبیل جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان، بخش دانشگاهی جشنواره امام رضا (ع)، تشرف 25 هزار دانشجو به مشهد مقدس در دو سال اخیر، تشکیل ستاد اربعین دانشگاهیان و فعالیت های کانون های قرآن و عترت و مهدویت ارائه کرد.

** تفاهم نامه همکاری بین معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای
در حاشیه نشست توانمندسازی و انتقال تجربه به اعضای هیئت علمی در شرف استخدام دانشگاه فنی و حرفه ای، تفاهم نامه همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه فنی و حرفه ای، توسط دکتر خسرو پیری مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم و مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به امضا رسید.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، این تفاهم‌نامه درخصوص ایجاد مراکز رشد با رویکرد
‘مهارتی’ در دانشگاه فنی و حرفه ای و به منظور تحقق اهداف و سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.
توسعه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش و دانایی و ایجاد اشتغال پایدار، مولد و دانش افزا بویژه برای فـارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای، از طریق ایجاد شرکت های کوچک و متوسط فناوری (SMEs) و حمایت از آنها در قالب یک مجموعه متمرکز پشتیبانی کننده در بخش های مختلف فناوری از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.
ایجاد ارتباط فی مابین دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، صنایع و بخش خصوصی و فراهم کردن زمینه حضور هرچه بیشتر تکنیسین‌های ماهر و کارآفرین و متخصصان جهت تأمین نیازهای صنعت و حرکت صنعت کشور به سمت فناوری های پیشرفته و استفاده از این ظرفیتها از مفاد تفاهم نامه همکاری بین معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.
ایجاد مراکز رشد به عنوان یکی از بسترهای لازم جهت حضور تکنیسین‌ها و متخصصان در عرصه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.
با توجه به محورهای تفاهم‌نامه، فراهم کردن سازوکار لازم برای ایجاد تعامل مناسب بین پارک علم و فناوری استانی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای هر استان به منظور راه‌اندازی مراکز رشد اولیه در چارچوب سیاست‌ها و دستورالعمل‌های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی خواهد شد.

** دانشگاهیان به عنوان هدایت‌گران جامعه می‌توانند در ایجاد محیط امن برای دانشگاه ایده‌پردازی و تحلیل کنند
داریوش سلیمی مشاور وزیر، رئیس مرکز حراست وزارت علوم و رئیس شورای سیاست‌ گذاری همایش ملی توسعه آموزش عالی و گفتمان امنیت گفت: دانشگاهیان به عنوان ایده‌پردازان و هدایت‌گران جامعه می‌توانند در ایجاد محیط امن برای دانشگاه ایده‌پردازی و تحلیل کنند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سعید سلیمی در مراسم افتتاحیه این همایش با بیان اینکه چارچوب‌ها و تعاریف مشابه باعث ایجاد گفتمان مشترک می‌شود اظهار داشت: بسیاری فکر می‌کنند فعالیت امنیتی در فضای آموزش عالی که کار تحقیقاتی انجام می‌دهد خیلی مفهوم ندارد، ولی یکی از ایده های اصلی در مرکز حراست این امر بود که به عنوان یک مجموعه‌ای که با هر دو طرف در ارتباط است چگونه یک گفتمان و مفهوم سازی مشترک ایجاد کنیم که این مفاهیم کمک کند که به فعالیت‌های جدی‌تر و درک قوی‌تری از مسائل دست یابیم.
مشاور وزیر علوم با بیان اینکه در همه روش‌های علمی،شاخصه‌ها و چارچوب‌هایی برای ما قرار داده می‌شود که توسط این چارچوب‌های استاندارد نوع گفتمان خود را مشترک کنیم، تصریح کرد: اگر در علمی تعریف مشترک، روش و چارچوب مشخصی نداشته باشیم، قطعا‌ نمی توانیم به نتایج مشترکی دست یابیم.
وی خاطرنشان کرد: هدف کلی همایش این است که با استفاده از روش‌های استاندارد و علمی به سمتی حرکت کنیم که به جای تصمیم‌گیری‌های اجرایی مبتنی بر سلایق و افکار، به سمت تصمیم‌گیری‌هایی مبتنی بر اطلاعات، آمار و تحلیل‌های علمی حرکت کنیم.
سلیمی افزود: همه اعتقاد داریم پژوهش مقدمه تصمیم‌گیری است و تصمیمی می‌تواند منطقی و آینده‌نگرانه باشد که بر اساس جمع‌آوری داده‌های پژوهشی و ارتباط با صاحبان فن باشد و هدف اصلی این است که در مجموعه حراست وزارت علوم که نقش ایجاد امنیت در فضای آموزش عالی و ایجاد بستری امن، برای تحقیق و توسعه علمی کشور را برعهده دارد، این روش اجرا شود.
وی عنوان کرد: در این همایش سعی شده اقدامی علمی‌تر برای ارتباط با بدنه علمی دانشگاه‌ها انجام شود و قدمی جدی‌تر برداریم در جهت برقراری ارتباط با نخبگان و دانشجویان و سعی کنیم از دیدگاه‌ها، افکار، طرح ها و پژوهش‌های آنها استفاده بهینه کنیم.
رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش ملی توسعه آموزش عالی و گفتمان امنیت گفت: اعتقاد داریم که دانشگاهیان به عنوان ایده‌پردازان و هدایت‌گران جامعه می‌توانند در فضای ایجاد محیط امن برای دانشگاه ایده‌پردازی و تحلیل کنند و روش‌های نوین و مناسب‌تری از روش‌های معمول ارائه کنند.
وی با اشاره به اینکه بیش از یک سال و نیم تلاش برای برگزاری این همایش انجام شده است افزود: در طول این مدت جلسات متعددی در دانشگاه‌ها برگزار شد و اعضای هیئت علمی ابراز تمایل داشتند که این جلسات ادامه یابد و این نشان‌دهنده آن است که استقبال و تمایل در جامعه علمی کشور وجود دارد و وظیفه مجموعه‌های مدیریتی است که باید این فضا را آماده‌تر کنند تا بتوان از این توان و قوه‌ای که در محیط‌های علمی وجود دارد استفاده کرد.
سلیمی ایجاد ارتباط با بدنه دانشگاه (استادان و دانشجوان) از طریق گفتمان علمی و شناسایی و استفاده مستمر از توان علمی دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را از دیگر اهداف این همایش برشمرد.
وی تأکید کرد: سعی کنیم تصمیم‌گیری‌های مدیران مبتنی بر داده‌های علمی و آنچه از بدنه دانشگاه به دست می‌آید باشد تا این تصمیمات به آن هدف که منجر به ایجاد محیطی امن، محیطی که در آن احساس آرامش شود بیانجامد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش ملی توسعه آموزش عالی و گفتمان امنیت در خاتمه اظهار امیدواری کرد این همایش روندی مستمر داشته باشد.
این همایش با هدف کاربست روش‌های علمی تفاهم امنیتی در آموزش عالی و شناسایی روش های علمی در دستیابی به دانشگاه امن و شناخت روش های خودنظارتی، پیشگیرانه و بازدارنده تخلف در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در چارچوب رویکرد علمی به همت مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مشارکت شانزده دانشگاه دولتی و مرکز علمی کشور در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
فراهنگ**9187**1027*دریافت کننده: حمیدرضا بازگشا** انتشار دهنده: محمدجواددهقانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *