دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم اقتصادی – کد 1105

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم اقتصادی – کد 1105

دانلود دفترچه سوالات 94       دانلود کلید پاسخ 94

دانلود دفترچه سوالات 95      دانلود کلید پاسخ 95

معرفی رشته ی علوم اقتصادی

دیباچه:

آیا خیابانی را می‌شناسید که در آن نانوایی, خواروبار فروشی, میوه‌فروشی یا آرایشگاه نباشد؟ بی‌شک در هر خیابانی مراکز خدماتی یاد شده و دهها واحد خدماتی دیگر به چشم می‌خورد. اما چرا در حالی که هیچ سازمان یا نهادی مسؤول ایجاد این مراکز در خیابان‌های مختلف نیست ما در هر خیابانی به واحدهای فوق دسترسی داریم؟

راستی چرا بسیاری از واحدهای خدماتی 50 سال پیش مثل لحاف‌ دوزی, چینی بندزنی و حلبی‌سازی از بین رفته‌اند و در مقابل مغازه‌های تزئینات ساختمانی و فروشگاه‌های لوازم صوتی و تصویری ایجاد شده است؟ علم اقتصاد به سؤال‌های فوق پاسخ می‌دهدو این که در یک جامعه چه عواملی باعث تخصیص منابع می‌شود.

به عبارت دیگر علم اقتصاد، علم تخصیص بهینه منابع است. منابعی که کم یا محدود هستند. این علم در مراکز آموزش عالی تحت عنوان رشته علوم اقتصادی ارائه می‌شود. رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی دارای شش شاخه اقتصاد نظری, بازرگانی, کشاورزی, پول و بانکداری, صنعتی و حمل و نقل است و داوطلبان هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی, علوم تجربی و علوم انسانی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند.

البته برای داوطلبان علوم انسانی شاخه اقتصاد نظری ارائه نشده است. اما به گفته استادان این رشته تفاوت شاخه‌های مختلف اقتصاد در مقطع کارشناسی کمتر از 30 واحد درسی است و چون دانشجویان می‌توانند 9 واحد اختیاری خود را از شاخه دیگر انتخاب کنند، تفاوت قابل توجهی بین شاخه‌های مختلف این رشته وجود ندارد.

بویژه این که بین دروس تخصصی هر شاخه نیز تشابه‌های بسیاری وجود دارد برای مثال از یازده درس اختصاصی شاخه اقتصاد پول و بانکداری , چهار درس آن با شاخه اقتصاد بازرگانی مشترک است. با این همه ما برای آشنایی شما با شاخه‌های رشته اقتصاد, به معرفی اجمالی آن‌ها می‌پردازیم.

گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد

رشته‌ی علوم اقتصادی در دوره‌ی کارشناسی ارشد دارای ۶ گرایش علوم اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی، اقتصاد انرژی، اقتصاد محیط‌زیست و اقتصاد و تجارت‌ الکترونیک است. به علت این‌که تعداد واحدهای گذراندنی در مقطع کارشناسی ارشد محدود است، تفاوت گرایش‌های فوق از نظر واحدهای گذرانده شده بسیار کم است.

علوم اقتصادی

در این گرایش که به آن اقتصاد محض نیز گفته می شود، به طور اصیل به علم اقتصاد پرداخته می شود. تاکید این گرایش بر روی تئوری های اقتصادی می باشد. بر خلاف سایر گرایش های رشته اقتصاد که در یک زمینه خاص تخصص می یابند ، دانش آموختگان این گرایش یک دید کلی و کاملا نظری نسبت به علم اقتصاد پیدا می کنند و به این ترتیب زمینه مناسب جهت ورود به تخصص های مورد علاقه خود را کسب خواهند نمود.

محیط زیست

این گرایش به بررسی اقتصاد منابع طبیعی ، اقتصاد محیط زیست و مسائلی از قبیل : منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر ، منابع آب ، منابع انرژی و . . . می پردازد. یکی از مهمترین مسائلی که در این گرایش مد نظر می باشد، مسائل مربوط به حفظ محیط زیست و توسعه پایدار می باشد.

اقتصاد انرژی

دانش آموختگان اقتصاد انرژی جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت نفت (نفت، گازوپتروشیمی) توانمندی‌های زیر را به دست می‌آورند:

تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف اقتصاد انرژی از قبیل ساختار بازار هیدروکربورهای نفتی ومشتقات آن و سایر انرژی‌ها،

قیمت گذاری،

صرفه جویی،

جانشینی،

بازاریابی و بازرگانی بین المللی انواع مختلف انرژی،

شناخت تحولات سیاسی سازمان‌ها و مجامع بین المللی مربوط به انرژی‌های مختلف،

بهره گیری ازشناخت کلی مراکز مصرف،

اهداف و طرز عمل مجامع بین المللی در امر توسعه وبازاریابی نفت و فرآورده‌های نفتی و تولیدات پتروشیمی،

برنامه ریزی تولید و مصرف انرژی در بخش‌های مختلف اقتصادی،

برنامه ریزی کلان درباره و تولید و مصرف انرژی و تعیین خط و مشی برنامه ریزی دراز مدت در سطح کشور،

آشنایی با تکنولوژی موجود در جهان و بهره گیری از آن در زمینه و تولید،

پالایش، توزیع، مصرف وبازاریابی انرژی .

برنامه ریزی سیستم های اقتصادی

هدف از برگزاری دوره کارشناسی ارشد علوم اقتصادی،‌ تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره‌گیری از دانش اقتصاد، مسائل و مشکلات پیچیده اقتصادی را در سطوح کلان و بخشی و نیز سازمان‌های بزرگ اقتصادی تجزیه و تحلیل کرده‌ و راه‌حل‌ها و سیاست‌های مؤثر و متناسب را ارائه نمایند. فارغ‌التحصیلان این دوره با بهره‌گیری از تسلط بر دانش اقتصاد قادر خواهند بود:‌

۱- به عنوان مدیر و کارشناس ارشد، در تنظیم سیاستهای اقتصادی مشارکت نموده و برای مشکلات اقتصادی کشور در سطوح مختلف تصمیم‌گیری، ارائه طریق نمایند.

۲- به عنوان محقق به پژوهش و کسب اطلاعات مورد نیاز پرداخته و با تجزیه و تحلیل آن نقش مؤثری در تصمیم‌گیری سیاستگذاران داشته باشند.

۳- به سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی و مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی ارائه کنند.

توسعه

سر فصل های اصلی که در اقتصاد توسعه به آن پرداخته می شود عبارتند از: مطالعه و بررسی تجارب کشورهای پیشرفته در مسیر توسعه یافتگی، بررسی علل توسعه نیافتگی کشور های در حال توسعه، ارائه راهکارهای مناسب جهت پیشرفت کشورهای در حال توسعه در مسیر توسعه یافتگی. از آنجائیکه ما در کشوری زندگی می کنیم که در زمره کشورهای در حال توسعه طبقه بندی شده است ، فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند نقش به سزایی از طریق ارائه راهکارهای مناسب در جهت توسعه یافتگی کشور داشته باشند.

تجارت الکترونیک

با توجه به توسعه روزافزون اینترنت و رایانه و سهم قابل توجه تجارت الکترونیک از تجارت جهانی اهمیت این رشته مشخص می گردد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند با استفاده از دانش اقتصاد و علوم یارانه ای و از طریق نرم افزارهای کاربردی در این زمینه به فعالیت بپردازند.

 

رشته های دکترای علوم اقتصادی (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 93) :

  • علوم اقتصادی (با 4 گرایش)
  • اقتصاد نظری
  • اقتصاد سلامت
  • اقتصاد سنجی
  • اقتصاد سلامت
  • اقتصاد پولی
  • اقتصاد اسلامی
  • اقتصاد بخش عمومی
  • توسعه اقتصادی
  • اقتصاد بین الملل
  • اقتصاد مالی

موقعيت شغلي در ايران:

دانشجويان دوره کارشناسي اقتصاد بيش‌تر اطلاعات اوليه و پايه را مطالعه مي‌کنند در نتيجه نبايد انتظار داشته باشند که پس از فارغ‌التحصيلي به طور تخصصي و کاربردي فعاليت نمايند مگر دانشجوياني که خودشان مطالعه و فعاليت بيشتري داشته و تئوري‌هايي را که مطالعه مي‌کنند, به کار نيز مي‌گيرند.

يعني مي‌توانند مدل‌هاي اقتصادي نوشته, تجزيه و تحليل کرده و پيشنهادهاي تازه‌اي براي رفع مشکلات اقتصادي مؤسسه و سازمان‌هاي مختلف ارائه دهند. البته اين به آن معنا نيست که در حال حاضر فارغ‌التحصيلان اين رشته بازار کار ندارند بلکه مي‌توانند

در بخش‌هاي مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش ماليات, وزارت صنايع, سازمان برنامه و بودجه, بانک مرکزي و مرکز آمار فعاليت کنند و مهم‌تر از همه اينکه حتي اگر فارغ‌‌التحصيلان اقتصاد در رشته تخصصي خود فعاليت نکنند, به دليل داشتن ذهني باز و تحليل‌گر و آشنايي صحيح با مسائل و مباحث اقتصادي, نگاه کارشناسانه‌اي نسبت به جامعه و پيرامون خود دارند و مي‌توانند در هر شغلي موفق و کارآمد باشند.

هدف از برگزاری دوره کارشناسی ارشد علوم اقتصادی،

تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره‌گیری از دانش اقتصاد، مسائل و مشکلات پیچیده اقتصادی را در سطوح کلان و بخشی و نیز سازمان‌های بزرگ اقتصادی تجزیه و تحلیل کرده و راه‌حل‌ها و سیاست‌های موثر و متناسب را ارائه نمایند.

درحال حاضر بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه را مسائل و مشکلات اقتصادی درحوزه‌های مدیریت و سیاستگذاری و در سطوح اقتصادی و ملی، سازمان‌های اقتصادی و بنگاه‌ها تشکیل می‌دهد. یکی از الزامات توسعه کشور و ارتقا استاندارد زندگی مردم بهبود وکیفیت مدیریت اقتصادی درمراکز ستادی تصمیم‌گیری و سازمان‌های اقتصادی واجتماعی است.

بهبود کیفیت مدیریت اقتصادی حل مسائل پیچیده اقتصاد درجهت رشد و توسعه وکنترل و هدایت یک سیستم اقتصادی پویا درشرایط تحولات نوین اقتصاد جهانی، نیازمند تربیت نیروی انسانی کارآمد و با کیفیت درحوزه‌ی علوم اقتصادی است. فارغ‌التحصیلان دوره‌ی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی قادرخواهند بود تا با بهره‌گیری کارآمد از دانش اقتصادی و با شناخت شرایط، محدویت‌های ‌و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، در یک نگرش سیستماتیک به پدیده‌ها به تجزیه و تحلیل معضلات سیستم‌های بزرگ و پیچیده اقتصادی بپردازد.

از طرف دیگر این دوره توانمندی‌های لازم برای انجام تحقیقات مطالعات راهگشا در راستای حل مسائل اقتصادی کشور در حوزه‌ی فعالیت‌های سازمان‌های صنعتی، دستگاه‌های اجرایی و مراکز برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاران را فراهم می‌کند.

منبع :
پارسی داک
www.unp.ir
iranianpath.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *