وزیر بهداشت در واکنش به موضوع سرقت علمی: گزارش سرقت علمی درست بود

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تخلفات سرقت علمی در وزارت بهداشت رسیدگی می‌شود، گفت: تاکنون برای ۱۸ یا ۱۹ نفر از اعضای هیات علمی که اسامی آنها در سه تا چهار مقاله ذکر شده است، پرونده تشکیل شده و این موضوع در دادگاه تخلفات اداری به طور جدی و قاطع رسیدگی می‌شود.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با اعلام این مطلب، اظهار کرد: گزارشی در مجله “نیچر” در خصوص سرقت علمی منتشر شد که این گزارش ادامه آن گزارش قبلی ساینس بود که در زمینه فروش پایان نامه و مقاله در خیابان انقلاب چاپ شده بود.

وی تصریح کرد: گزارشی که در خصوص سرقت علمی از سوی مجله نیچر منتشر شده کاملا درست بود. در واقع این گزارش از دانشگاه‌هایی که اعضای هیات علمی آنها در دانشگاه آزاد، وزارت علوم و برخی نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند منتشر شده است. متاسفانه این اعضای هیات علمی مرتکب کاری خلاف شده‌اند یعنی مقالات را از شرکت‌هایی خریداری کردند تا رتبه بالاتری کسب کنند که این کاملا تقلب محسوب می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: من دستور دادم آنچه که از گزارش مجله “نیچر” به وزارت بهداشت مربوط می‌شود به طور دقیق و کامل از طرف دکتر ملک‌زاده معاون پژوهشی وزارتخانه که خود نیز یک شخصیت علمی بین‌المللی محسوب می‌شود پیگیری شود و تاکنون نیز مکاتبه‌ای با منتشرکنندگان این مقالات در خارج صورت گرفته است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در نتیجه پیگیری‌های وزارت بهداشت در خصوص گزارش مجله نیچر آدرس همه شرکت‌های داخلی گرفته شده و به وزارت اطلاعات نیز ارائه شد. در واقع تمام ۲۰ و چند نفری که از دانشگاه‌های وزارت بهداشت به نوعی در این مقالات اسامی آنها ذکر شده است برای آنها پرونده تشکیل دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر متخلفان سرقت علمی به حوزه وزارت بهداشت مربوط می‌شود، گفت: مطمئن نیستم اکثر متخلفان سرقت علمی در گزارش فوق به اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط باشند ولی آن تعدادی که من دیده‌ام حدود ۱۸ یا ۱۹ نفر هستند که در سه تا چهار مقاله اسامی آنها آمده است که برای همه این افراد پرونده تشکیل شده و دادگاه تشکیل خواهد شد که باید پاسخگو باشند.

وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت با متخلفان به طور قاطع برخورد خواهد کرد، افزود: در نتیجه رسیدگی‌های وزارت بهداشت به این تخلفات علمی، رتبه علمی دانشگاه‌هایی که اعضای هیات علمی آنها مرتکب چنین تخلفی شده‌اند تغییر خواهد کرد و حتی رتبه خود اعضای هیات علمی نیز اگر در نتیجه این تخلف ارتقا پیدا کرده باشد تنزل می‌کند و همچنین ادامه فعالیت آنها در محیط علمی ممکن است متوقف شود، اما به طور کلی دادگاه تخلفات اداری که به امور اعضای هیات علمی رسیدگی می‌کنند این موضوع را پیگیری خواهد کرد.