دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم تربیتی 1- کد 1117

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم تربیتی 1- کد 1117

دانلود دفترچه سوالات(1) 94   دانلود دفترچه سوالات(2) 94   دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته علوم تربیتی:

براي معرفي هر علم بهترين راه تعريف، بيان ابعاد و ويژگي‌هاي آن علم مي‌باشد. امّا دربارة علم تعليم و تربيت اين وضع قدري متفاوت است. زيرا غالب دانشمنداني كه در حيطة تعليم و تربيت صاحب رأي مي‌باشند، هم در تعريف و ماهيت علم تعليم و تربيت و هم در ابعاد و ويژگي‌هاي آن اختلاف نظر دارند. تعريف علم تربيت (Pedagogy) همانند خود تربيت (Education) بسيار مشكل و دشوار است. در دائرة المعارف آمده است: پداگوژي (تعليم و تربيت) از ريشة يوناني است و آن وظيفة فردی بوده است كه اداره و هدايت اطفال را به عهده داشته است.

رشته دانشگاهی علوم تربیتی از رشته‌های درسی علوم انسانی است که به یادگیری و جنبه‌های فراوان آموزش و پرورش آدمی و دانش‏های مربوط به آن می‌پردازد و وجوه بی‌پایان آن از جمله تدریس، رشد، به کارگیری و تقویت نیروهای فکری و بدنی و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهد. این رشته در دوره‏ی کارشناسی ارشد در ایران به ۳ گروه (علوم تربیتی1، علوم تربیتی2 و علوم تربیتی3) و مجموعاً ۱۵ گرایش تحصیلی تقسیم می شود.

کارشناسی ارشد علوم تربیتی

آدمی موجودی‌ اجتماعی‌ است‌ و علاوه‌ بر تعلق‌ به‌ خانواده‌ خود، با انسان‌های دیگر نیز رفت و امد دارد، لازم‌ است‌ با ایجاد یک‌ نظام آموزش‌ و پرورش‌ مطابق‌ با شرایط‌ وی‌ و جامعه‌ای‌ که‌ در آن‌ زندگی‌ می‌کند، او را برای‌ ورود به‌ جامعه‌ آماده‌ کرد و مطالب‌ مورد نیاز را به‌ وی‌ آموزش‌ داد تا بتواند زندگی‌ بهتری‌ داشته‌ باشد و بهتر بتواند از ظرفیت ها و امکاناتی‌ که‌ در اختیار دارد استفاده‌ کند.
گرایش‌ها و ابعاد مختلف  کارشناسی ارشد علوم تربیتی

این رشته در کارشناسی ارشد علوم تربیتی دارای گرایش های

برنامه‌ریزی آموزشی،

برنامه‌ریزی درسی،

تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش(تعلیم و تربیت اسلامی)،

مدیریت آموزشی،

آموزش بزرگسالان،

تحقیقات آموزشی،

تکنولوژی آموزشی

و مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.

توضیحی پیرامون کارشناسی ارشد علوم تربیتی

کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی‌ آموزشی‌ عبارتست‌ از آگاهی‌ و مهارتهای‌ علمی‌ که‌ شامل‌ روشهای‌ سیستماتیک‌ طراحی‌، اجرا و ارزشیابی‌ فرآیند تدریس‌ و یادگیری‌ بر مبنای‌ اهداف‌ مشخص‌ و بر اساس‌ پژوهش‌ در یادگیری‌ و ارتباط‌ انسانی‌ و به‌ کارگیری‌ ترکیبی‌ از منابع‌ انسانی‌ و مادی‌ برای‌ ایجاد یادگیری‌ عمیق‌ و پایدار.

این‌ تعریف‌ بر این‌ اصل‌ دلالت‌ می‌کند که‌ برای‌ امر آموزش‌ و پرورش‌، طراحی‌ سیستماتیک‌ و استفاده‌ ماهرانه‌ و عقلانی‌ از مواد و وسایل‌ آموزشی‌، شرط‌ اساسی‌ و اولیه‌ است‌. بنابراین‌ بر خلاف‌ تصور عامه‌، تکنولوژی‌ آموزشی‌ صرفاً در وسایل‌ و تجهیزات‌ خلاصه‌ نمی‌شود، بلکه‌ یک‌ نگرش‌ تازه‌ و به‌ نوعی‌ فلسفه‌ تعلیم‌ و تربیت‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از اصول‌ روانشناسی‌ و بهره‌گیری‌ از علم‌ برنامه‌ریزی‌ آموزشی‌ و طراحی‌ دقیق‌ مبتنی‌ بر هدفهای‌ مشخص‌ و بالاخره‌ با در نظر گرفتن‌ توأم‌ منابع‌ و امکانات‌ انسانی‌ و مادی‌ بهترین‌ روش‌ استفاده‌ از وسایل‌ آموزشی‌ را در جهت‌ تغییر رفتار فراگیران‌ عرضه‌ می‌کند.

کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی

در طی چندین سال گذشته مدیریت دانش از طریق پیشرفت‌ها و دیدگاه‌های جدید از نسلی به نسل دیگر تغییر یافته است. نظام‌هایی در جهت سنجش دانش، سرمایه ذهنی و دیگر دارایی‌های علمی یک کشور از اهداف اصلی این رشته تحصیلی است. در این راستا استفاده از فن‌آوری‌های مدرن برای انتقال دانش عینی از ابزارهای این رشته تحصیلی است به این معنی که علاوه‌بر خلق دانش به اشاعه و استفاده اطلاعات اهمیت زیاد می دهد. آموزش از راه دور یا دانشگاه مجازی نمونه‌ای از تولیدات این رشته تحصیلی است.

کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش تحقیقات آموزشی

هدف از تحصیل در این رشته تربیت کارشناسانی است که نتایج تحقیق در تاریخ آموزش و پرورش و الگوها و روش‌های تدریس متفاوت در کشورهای گوناگون را نحوه تعلیم و تربیت کودکان در مدارس را وسیله‌ای در راستای تدوین و خلق الگوها و سبک‌های نوین آموزشی در نظام علمی کشور قرار می‌دهد.

کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

فلسفه آموزش و پرورش یکی از دانش‌های میان رشته‌ای است که با دو قلمرو فلسفه و آموزش و پرورش در ارتباط است و تحصیل در آن نیز مستلزم اطلاع قبلی از مبانی و مباحث فلسفه از یک سو و دانستن مبانی دانش آموزش و پرورش از سوی دیگر است در ایران تا آغاز دهه ۱۳۴۰، این رشته، دانش مستقلی تلقی نمی‌شد ولی از این دوره به بعد رفته رفته کتاب‌های هر چند متعدد ترجمه و تالیف شد.

از یک سو فلسفه آموزش و پرورش عبارت است از آشنایی با نظریات تربیتی موجود در مکتب‌های اصلی و بزرگ فلسفی و از سویی دیگر تربیت انسان را باید هدف و مقصدی باشد که جوامع را بر آن می‌دارد تا به طرح و سازمان بخشیدن سازمان آموزش و پرورش برآیند. به هر کدام از دو سوی امر بنگریم، فلسفه آموزش و پرورش را باید «حکمت تربیت» بنامیم و مقصود از آن راهگشایی خردمندانه در عمل تربیتی است.

کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش بزرگسالان

وضعیت آموزش در آغاز قرن بیستم دلیلی است برای اهمیت بیش از پیش این رشته دانشگاهی. ۷۰% جمعیت بالای ۱۵ سال جهان و ۹۰% جمعیت همین گروه سنی در کشورهای جهان سوم به آموزش و پرورش دسترسی ندارند.

بیشتر این جمعیت در کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل وابستگی روزافزون زندگی به علم و دانش و فناوری و ضرورت همگانی انسان با آن یکی دیگر از ضرورت‌های وجود این رشته دانشگاهی است. از دیگر دلایل علاقه‌مندی کشورها به این رشته تحصیلی می‌توان موارد زیر را نام برد.

۱ـ ضرورت ایجاد فرصت برابر آموزش و پرورش برای همه مردم و در تمام عمر

۲ـ گسترش آموزش غیررسمی به موازات آموزش رسمی

از اهداف اصلی این رشته تحصیلی می‌توان این موارد را نام برد:

۱ـ تدارک یک نظام آموزشی فراگیر برای بازماندگان از تحصیل

۲ـ علاقه‌مندان به بازگشت مجدد به تحصیل در کلیه سطوح

۳ـ پایه‌گذاری جامعه در حال یادگیری

۴ـ مبارزه با بیسوادی روشن است که رسیدن به این اهداف با روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست و تغذیه اطلاعاتی این چنین نیازمند فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات است.

کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت‌ آموزشی

هدف‌ این‌ گرایش‌ تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ متعهد و کاردان‌ در زمینه‌ مدیریت‌ آموزشی‌ در سطوح‌ مختلف‌ آموزشی‌ در کشور و برآوردن‌ نیازهای‌ آموزشی‌ وزارتخانه‌ها و مراکز و مؤسسات‌ آموزشی‌ و دانشگاهها بر اساس‌ ارزشهای‌ اسلامی‌ و اصول‌ مدیریت‌ است‌.

یک‌ مدیر آموزشی‌ باید از ویژگیهای‌ مختلف‌ همانند قدرت‌ برنامه‌ریزی‌، روابط‌ انسانی‌ خوب‌، درک‌ و اجرای‌ اصول‌ صحیح‌ مدیریت‌ آموزشی‌ برخوردار باشد تا بتواند در رابطه‌ با مسائل‌ و مشکلات‌ آموزشی‌ حوزه‌ فعالیت‌ خود قدرت‌ تشخیص‌ و تصمیم‌گیری‌ داشته‌ باشد.

کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه‌ریزی آموزشی و برنامه‌ریزی درسی

هدف از ایجاد دوره کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی عبارت است از:

۱- تربیت مدرسان متعهد و متخصص که بتوانند در آینده عهده دار تدریس ، تحقیق و تربیت نیروی انسانی لازم در این رشته مهم علمی باشند.

۲- تقویت قدرت تفکر منطقی و انتقادی دانشجویان جهت بررسی و تجزیه و تحلیل برنامه های آموزشی و درسی مدارس کشور.

۳- تربیت افرادی که قادر باشند بررسی تطبیقی روی برنامه ها ، طرح ها و الگوهای متداول و پیشرفته ای که در سایر کشورها با موفقیت طراحی و اجرا شده را انجام داده و پیشنهادات لازم را در جهت تطبیق این طرح ها با برنامه ها با توجه به خصوصیات آموزشی ، عقیدتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی افراد جامعه امروز کشور باشند ، ارائه دهند.

۴- تربیت افراد متخصص در زمینه های برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی با توجه به ویژگی ها و نیاز های فردی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه امروز

زمینه‌های اشتغال

فارغ‌التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش می‌شوند و یا برخی سازمان‌های دولتی مانند سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت از جمله مکان‌های فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌باشند.

فارغ‌التحصیلان این رشته در صورت برخورداری از سرمایه لازم می‌توانند مجوز تاسیس مهدکودک و آمادگی را اخذ کرده و در این زمینه فعالیت کنند. مشاوره برنامه‌ریزی درسی برای داوطلبان کنکور و همچنین دانش‌آموزان و دانشجویان تمام مقاطع، از تخصص‌های برخی گرایش‌های این رشته می‌باشد که مدارس، دبیرستان‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی پذیرای این افراد می‌باشند.

منبع:

shabaneh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *