تشکیل کارگروه «حمایت از حقوق نشر» برای مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب

تشکیل کارگروه «حمایت از حقوق نشر» برای مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب

تشکیل کارگروه «حمایت از حقوق نشر» برای مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب

به گزارش کنکوری به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با هدف حمایت از حقوق نشر خبر داد و اظهار کرد:

با توجه به رویکرد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از حقوق فعالان عرصه نشر و نیز ضرورت مقابله با نقض حقوق مادی و معنوی ناشران و پدیدآورندگان کتاب از طریق تکثیر غیرقانونی آثار توسط افراد سودجو به روش‌های مختلف اعم از چاپی، الکترونیک و فضای مجازی، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی به نمایندگی از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مذاکره با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پرداخت و کارگروهی با عنوان «حمایت از حقوق نشر» ایجاد شد.

وی افزود: نظر به سیاست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واسپاری امور به تشکل‌ها، دبیرخانه این کارگروه در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مستقر است و امور اجرایی توسط این اتحادیه انجام خواهد شد. این کارگروه تلاش خواهد کرد با استفاده از تمامی اهرم‌ها و ابزارهای قانونی به مقابله با جریان تکثیر غیرقانونی آثار اعم از چاپی، الکترونیکی، صوتی، نرم‌افزاری، چندرسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی بپردازد.

سلگی با اشاره به اهداف تشکیل این کارگروه، عنوان کرد: حمایت و صیانت از حقوق مادی و معنوی ناشران و پدیدآورندگان، بهبود فضای کسب و کار، رونق اقتصادی و فرهنگ‌سازی برای ممانعت از تکثیر غیرقانونی و ترویج اخلاق حرفه‌ای از جمله اهداف تشکیل این کارگروه به‌شمار می‌آیند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه همکاری ناشران و پدیدآورندگان با این کارگروه، گفت: تمامی ناشران و پدیدآورندگان برای پیگیری مشکلات خود می‌توانند به دبیرخانه این کارگروه واقع در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مراجعه کنند و مدارک و اسناد شکایت خود را تحویل دهند. ضمنا این کارگروه از پرونده‌های ارسال شده به دبیرخانه، پشتیبانی حقوقی و قضایی می‌کند و پرونده‌ها را تا رسیدن به نتیجه و احقاق حقوق زیان‌دیدگان پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش این پدیده و تبعات آن لازم است اتحادیه‌های ذیربط برای تعیین‌تکلیف کتابفروشی‌های فاقد مجوز اقدام کنند و در صورت سرباز زدن کتابفروشی‌ها، اقدامات حقوقی لازم را به عمل آورند.

میرزاده: دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای علمی کشور برنامه دارد

همچنین درباره نحوه رسیدگی به شکایات ناشران و پدیدآورندگان در استان‌ها عنوان کرد: به استناد مصوبه همایش مدیران‌کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمامی ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به حمایت از زیان‌دیدگان هستند.

بنابراین شایسته است ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها از توانمندی‌های خود برای کشف تقلب، تنظیم صورت‌جلسه شکایات و مقابله با متخلفان استفاده کرده و ناشران در صورت عدم حل مشکل می‌توانند پرونده‌های خود را به دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند تا از طریق دبیرخانه کارگروه مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه در چند ماه گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده احکام قضایی برای برخی از متخلفان که اقدام به نشر غیرقانونی کتاب‌ها می‌کردند، در تهران و شهرستان‌ها صادر شده که به زودی اعلام خواهد شد و امیدواریم این کارگروه بتواند به نتایج خوبی در این زمینه دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *