گزارش سرقتهای علمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: این معاونت از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف شد گزارشی درباره سرقتهای علمی در پایان نامه ها ارائه کند.

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی صبح امروز در نشست مدیران آموزشی ۱۰ کلان منطقه آمایشی در محل وزارت بهداشت افزود: ما در معاونت آموزشی وزارت بهداشت کار وسیعی را در زمینه پایان نامه ها آغاز کرده ایم و طی دو هفته آینده گزارشی از این موضوع تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود.

وی افزود: گزارش وضعیت پایان نامه های دانشجویی در تهران تکمیل شده و گزارش وضعیت شهرستانها با همکاری کلان منطقه های آمایشی پیش می رود. در این گزارشها، اطلاعات به صورت غیرمستقیم از دانشجویان و اساتید اخذ خواهد شد تا گزارش نهایی تهیه شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: پس از تهیه گزارش متناسب با شرایط تصمیم می گیریم تا این مشکل کشوری در زمینه پایان نامه ها و سرقت های علمی حل شود.

ارائه گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پایان نامه ها

وی با اشاره به موضوعات مختلفی که در حیطه های آموزشی و پژوهشی در روزهای اخیر ساحت علمی کشور را تهدید کرده است، گفت: واقعیت این است که ما در بسیاری از زمینه های پزشکی در دنیا سرآمد هستیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ما در پیوند کلیه، سلول درمانی و پیوند مغز و استخوان جزو کشورهای برجسته هستیم و یا حتی در برخی رشته های تحقیقاتی از جمله نانو جزو چند کشور اول دنیا قرار داریم.

لاریجانی گفت: ما در زمینه تحقیقات علمی پیشرو هستیم و مقاله تنها یکی از اجزاء تولیدات علمی محسوب می شود. ما اکنون در حوزه پزشکی آنقدر سرآمد هستیم که هیچ بیماری برای تشخیص و درمان نیازی به خروج از کشور ندارد.

وی یادآور شد: ۳۰ هزار مقاله سالانه در کشور تولید می شود و ما باید این سیر را به همین شکل ادامه دهیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند رشد علمی ایران نباید کاهش یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره میزان تولیدات علمی ایران گفت: خوشبختانه علاوه بر تعداد تولیدات علمی، تعداد ارجاعات نیز افزایش داشته است و با توجه به اینکه ۳۰ درصد تولیدات علمی منطقه را، ایران تولید می کند بسیاری از این مقالات نیز مورد ارجاع قرار می گیرند.

لاریجانی با اشاره به اتفاقات اخیر در حوزه علمی و پژوهشی یادآور شد: دو اتفاق در این زمینه رخ داده است. یکی گزارش مجله ساینس و یکی هم گزارش مجله اشپرینگر نیچر.

وجود ۳۰۰ موسسه فعال در زمینه پایان نامه های دانشجویی

وی افزود: در گزارش مجله ساینس فردی که محقق نبوده و ژورنالیست حوزه های جنبی علمی محسوب می شود حدس و گمان زده و ادعا کرده است که ۱۰ درصد تولیدات پایان نامه های کشور ساختگی است و همچنین ۳۳۰ هزار پیوند کاری در این زمینه وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: ما تحقیق کردیم این عدد درست نبوده و ۳۰۰ موسسه در کشور در زمینه پایان نامه فعالیت می کنند. ما نمی خواهیم بگوییم مشکل وجود ندارد اما می گوییم که ساینس آن را بزرگنمایی کرده است.

وی با اشاره به گزارش مجله اشپرینگر نیچر نیز افزود: در همین حین گزارشی از یکی از مجلات نیچر منتشر شده که تعدادی از مقالات ایرانی را به دلیل سرقت علمی رده کرده اند. این در حالی است که رد کردن مقالات یک کار معمول از سوی ناشرین بین المللی است و سالانه از سوی تمام نشریات بخشی از مقالات از تمام نقاط دنیا ممکن است به دلایلی رد شوند.

جزئیات تخلف عمده ۳ نفر در ۵۸ مقاله ایرانی

لاریجانی با اشاره به جزئیات تخلف علمی صورت گرفته در ۵۸ مقاله ایرانی گفت: ۴۲۰ نفر در این ۵۸ مقاله نامشان آمده است که از این تعداد ۱۰۰ نفر به طور جدی درگیر موضوع بودند و سه نفر تخلفات خیلی بارز داشته اند. یک نفر ۲۱ تخلف، یک نفر ۱۵ تخلف و یک نفر ۱۲ تخلف را در این مجموعه انجام داده است. عمدتا این افراد دانشجو بوده اند.

وی افزود: باید به گونه ای منطقی با این بازار تخلفات علمی برخورد کنیم تا چشمه تقاضا را بخشکانیم. در گزارش نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی دقیق در مورد اینکه کدام گروه ها و کدام رشته ها بیشترین تقاضا و تخلف را در حوزه پایان نامه ها دارند، ارائه می کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به سوءاستفاده ای که از فضای ایجاد شده، رخ داده است، گفت: واقعه دیگری که در اینجا رخ داده این است که تعدادی سایت ها نام افرادی را که در حوزه های علمی و پزشکی معروف و صاحب نظر بودند و تولیدات علمی بیشتری در سال داشته اند را به این تخلفات ربط داده اند.

وی افزود: این در حالی است که دانشمندان برتر کشور یک نفره تحقیق نمی کنند بلکه همه آنها در مراکز تحقیقاتی با همکاری تیم های تحقیقاتی و زمینه های بالینی متعدد فعالیت می کنند و در نهایت از این فعالیت ها مقاله استخراج می کنند.

هیچ کدام از دانشمندان مشهور ایرانی نامشان در میان آن ۵۸ مقاله نبوده است

لاریجانی تاکید کرد: هیچ کدام از دانشمندان مشهور نامشان در میان آن ۵۸ مقاله نبوده است. توجه داشته باشید که ۱۴۰ نفر اساتید ایرانی اچ ایندکس بالای ۲۰ دارند و ۳۵ درصد از مقالات با ارجاع بالا متعلق به این افراد است.

وی تاکید کرد: اگر مقالات علمی ارزشی نداشته باشند به آنها ارجاع هم داده نمی شود و باید بدانیم که در حوزه پزشکی حتی در دنیا هم کار فردی بسیار کم انجام می شود و بهترین و مهمترین مقالات دنیا نتیجه کارهای تیمی و تحقیقاتی چند مرکز است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تولیدات علمی وجود دارد گفت: به هر حال مجموعه انتشارات علمی یکی از مولفه های محصولات پژوهشی هستند و طبعا هر جایی که بخواهد توسعه پیدا کند ممکن است چالش هایی نیز داشته باشد اما باید دقت کنیم که حتی یک پایان نامه یا مقاله مشکل دار هم موضوع بدی است اما این اتفاقات هیچ ربطی به محققینی که تعداد تولیدات علمی بالایی دارند، ندارد.

وی خاطرنشان کرد: نباید در دامی که دیگران برای ما می گسترانند بیافتیم و پژوهش کشور را زیر سئوال نبریم. در عین حال که با تخلفات علمی برخورد جدی خواهیم داشت باید از تولیدات علمی و محققان کشور صیانت کنیم.

لاریجانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی هیاتی را برای رسیدگی به موضوع تخلفات علمی در پایان نامه ها تعیین کرده است و در دو هفته آینده گزارش آن در صحن شورا قرائت می شود.

سرآمدی آموزشی و پژوهشی برای ارتقاء اعضای هیات علمی

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت در بحث پایان نامه ها در حوزه آموزشی به صورت جدی پیگیری هایی انجام می دهد و در حوزه پژوهشی نیز به مقالات توجه خواهد کرد.

وی با اشاره به بحث آئین نامه ارتقا هیات علمی و انتقاد به تعداد مقالات در این آیین نامه گفت: ما آیین نامه را به طور کامل تغییر داده ایم و با مطرح کردن بحث سرآمدی آموزشی و پژوهشی، دیگر یک استاد سرآمد نیازی به تعداد مقاله و پایان نامه برای ارتقا ندارد.