مدرک گرایی یکی از بزرگترین آفت های کشور شده است

مدرک گرایی یکی از بزرگترین آفت های کشور شده است

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید حمیدرضا طیبی روز سه شنبه در اختتامیه جشنواره بیست و سومین جشنواره کتاب سال دانشجویی اظهار کرد: اساس و پیشرفت توسعه انسان بر تولید علم و استفاده صحیح از آن و بهره مندی از تجربیات مفید بشر، مستند سازی علم و کاربردی کردن آن برای استفاده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: کتاب در همه ادیان از جایگاه ویژه ای برخوردار و معجزه پیامبر(ص) نیز از نوع کتاب است، هرچند اهمیت و جایگاه کتاب و نوشتن تا جایی است که خداوند به قلم و آنچه می نویسد قسم یاد کرده است.
طیبی ادامه داد: معجره پیامبر(ص) نشان می دهد که دین اسلام برای انسان ها حرمت عقلانی قائل شد و با منطق اصیل باب گفت وگوی علمی را باز کرده است.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدای فعالیت توجه خاصی به تولید علم و کاربردی کردن آن با هدف رفع مشکلات جامعه و مستند سازی داشته، اضافه کرد: علم تولید ثروت و قدرت می کند، غربی ها پس از غفلت ما از این مساله سعی کردند چنین القا کنند که جوامع دیگر نمی توانند صاحب علم شوند و باید به آنها مراجعه شود.
رییس جهاد دانشگاهی یکی از اهداف جهاد دانشگاهی را اثبات تولید علم و تبدیل آن به فن آوری و کاربردی کردن آن دانست و افزود: اکنون شبکه گسترده ای در حوزه پژوهش داریم و مفتخر به آنیم که 11 هزار پروژه علمی در کشور ایجاد کرده ایم.
وی با بیان اینکه کمتر از 20 درصد از منابع دولتی استفاده و 80 درصد از تجاری سازی علم حاصل شده، گفت: از سال 60 توجه ویژه ای به انتشارات در جهاد دانشگاهی شده و این انتشاراتی برای مکتوب کردن داشته های دانشجویان و اساتید بیش از هزاران جلد کتاب منتشر کرده است.
طیبی با بیان اینکه جشنواره جایزه کتاب سال دانشجویی زمینه ساز ظهور و بروز استعدادهای دانشجویان و دانش پژوهان است، از برخی از مشکلات در حوزه تولید علم سخن گفت.
وی ادامه داد: سرعت علم و کاربردی کردن آن به مدیریت جامعه و توسعه فرهنگی بستگی دارد بنابراین به تعداد متقاضیان علم نیز افزایش می یابد.
طیبی یکی از بزرگ ترین آفت های جامعه امروز را مدرک گرایی عنوان و اضافه کرد: وقتی مدرک بالا انتظار ایجاد جایگاه اجتماعی را بوجود می آورد و سازمان ها و دستگاه های دولتی آن را مبنای افزایش حقوق می دانند باید هم شاهد چنین مشکلاتی در جامعه باشیم.
عدم استفاده از علم و فن آوری در مسائل جامعه، پراکنده کاری و بی توجهی به اولویت ها از دیگر مشکلاتی بود که طیبی به آن اشاره کرد و گفت: توان تولید علم وجود دارد اما مدیریت مناسب وجود ندارد.
وی به تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه بیست وسومین جشنواره جایزه کتاب سال دانشجویی اشاره کرد و افزود: از مقالات دریافتی می توان پی برد علاقه دانشجویان به رشته های ریاضی ،‌فنی و مهندسی کم است زیرا افراد فکر می کنند شغلی برای انها وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ در این مراسم از برگزیدگان جایزه کتاب سال دانشجویی با اهدای لوح در حضور برخی چهره های فرهنگی از جمله سید عباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب و مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس و رییس جهاد دانشگاهی تقدیر شد.
هدف از برگزاری این جشنواره ترغیب و تشویق دانشجویان به تولید و خلق آثار مکتوب، ایجاد نشاط علمی در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی کشور، حمایت از دانشجویان نوقلم برای تولید اندیشه های جدید و جلب همکاری و حمایت ناشران حوزه دانشگاهی به منظور چاپ آثار دانشجویی است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *