مخبر دزفولی: منتقدان هم باید از پیشرفت های علمی حمایت کنند

به گزارش روز سه شنبه کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، محمدرضا مخبر دزفولی در آئین اختتامیه همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای در مکتب علامه سیدمحمد حسین طباطبایی، با اشاره به سابقه درخشان علم و دانش در تمدن اسلامی، افزود: در تمدن اسلامی ‘علم بما هم علم’ مورد تکریم و تمجید است و گرایش فکری دانشمند در تکریم او تاثیری نداشته است.
وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر در تاریخ علم در تمدن اسلامی، توجه به علوم تجربی است؛ زیرا از منظر تفکر اسلامی جهان آفرینش مظهر صنع حکیمانه الهی است و شناخت این جهان به تقویت و تحکیم مبانی توحید منجر خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این نگاه موجب شده که فقه، فلسفه، پزشکی، علوم تجربی و غیره در یک شخصیت مانند ابن سینا جمع شود.
مخبر دزفولی گفت: در این نگاه علم به عنوان موهبت الهی یک امانت محسوب می شود که باید در خدمت بندگان خدا قرار داده شود.
وی افزود: علامه طباطبایی (ره) را می توان ادامه این سنت حسنه و نمونه معاصر این مکتب دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: غرب مسیحی بعد از قرون وسطی بر سر سفره این تمدن نشست ولی از اخلاق این تمدن بهره ای نبرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تاریخ علم را غربی ها آنگونه که خواسته اند نگاشته اند و به همین دلیل در این نگاه غرب مبدا و منشا همه علوم است.
وی افزود: همین نگاه را امروز در تهمت به ‘سرقت علمی’ به دانشمندان کشورمان مشاهده می کنیم.
مخبر دزفولی ادامه داد: هیچ کس منکر برخی تخلفات علمی در کشور نیست، اما غربی ها در این تخلفات کارنامه بدتری دارند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: پیشرفت های علمی کشور در سال های بعد از انقلاب اعجاب آور بوده و این پیشرفت ها امروز هدف و آماج دشمنی هاست.
وی افزود: این دشمنی ها نشان می دهد که پیشرفت های ما بسیار بیشتر از توقع دشمنان بوده است و برای کمرنگ کردن این پیشرفت ها به بی اخلاقی های فراوانی دست زده اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته برخی انتقادات وجود دارد که لازم است، ولی منتقدان دلسوز هم باید از پیشرفت های علمی حمایت و پشتیبانی کنند.
وی افزود: همانگونه که در موضوعاتی مانند حقوق بشر و غیره برخوردهای دوگانه غربی ها را شاهدیم در مقابله با تخلفات علمی هم این موضوع را مشاهده می کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بنده چندی پیش گفتم که این کارها سازمان یافته است و از آن بوی توطئه به مشام می رسد، ولی برخی از افراد از این موضع گیری بنده بر آشفته شدند، ولی ما برای این سخن خود اسناد و مدارک غیرقابل انکاری داریم.
مخبر دزفولی با اشاره به ابعاد اخلاق علمی در جهان امروز گفت: همانگونه که غرب امروز سودای رهبری بر جهان را در سر می پروراند، سلطه بر جریان علمی جهان را با شدت دنبال می کند.
وی افزود: ما با اتکا به ذخائر غنی فرهنگ و تمدن اسلامی تلاش علمی خود را ادامه خواهیم داد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تدوین مبانی فکری اخلاق علمی و حرکت بر اساس این مسیر باید توسط جامعه علمی کشور جدی تر گرفته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر بخواهیم ‘تمدن نوین اسلامی’ شکل بگیرد باید همه دانشمندان با یک نگاه واحد تلاش علمی خود را انجام دهند.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: پیشرفت علمی بنیان و اساس تمدن سازی است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *