یک میلیون و 700 هزار صندلی دانشگاه های کشور امسال خالی ماند

افرادی که دست به سرقت علمی می‌زنند در این دانشگاه جایی ندارند

 

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی با بیان اینکه کسانی که دست به سرقت علمی بزنند، در دانشگاه‌ آزاد اسلامی جایی ندارند، گفت: از ۳۳ هزار عضو هیات علمی دانشگاه‌آزاد اسلامی تنها ۴ نفر مسئول مکاتبات این مقالات بوده‌اند و دست به این عمل زشت زده‌اند که با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
به گزارش ;کنکوری، دکتر میرزاده در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی، گفت: شوراها در دانشگاه‌آزاد اسلامی نقطه اصلی محور تصمیم گیری است. در دانشگاه‌آزاد اسلامی مرتبا جلسات بسیاری از جمله شوراهای استان، شوراهای راهبردی، شورای دانشگاه و … تشکیل می شود و ما هرسال حداقل ۴ یا ۵ بار با روسای واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور جلسه داریم که ارائه نقطه نظرات صف و ستاد در این جلسات برای استحکام برنامه های دانشگاه ضروری است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در اداره یک مجموعه تمام اعضا در صف و ستاد موثر هستند، لذا باید انجام امور با مشورت و تبادل نظر صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در دانشگاه‌آزاد اسلامی ۲۱ شورای راهبردی داریم، گفت: هیچ برنامه و دستورالعملی در دانشگاه‌آزاد اسلامی بدون بررسی و مشورت با شورای “مرآت” ابلاغ نمی شود، همچنین در این مدت توانسته ایم ۳۰ هزار صفحه بخشنامه موجود را به ۲ هزار و ۸۰۰ صفحه کاهش دهیم. شورای مرآت یکی از شوراهای موثر در تنظیم آیین نامه ها و بخشنامه های دانشگاه است که همکاری میان صف و ستاد را نشان میدهد.
تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات علمی
دکتر میرزاده با بیان اینکه دزدی علمی زشت ترین نوع دزدی است، گفت: علم مقدس و الهی است لذا یکی از مهمترین وظایف دانشگاه ها برخورد با سرقت علمی است.
رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی با بیان اینکه کسانی که دست به سرقت علمی بزنند، در دانشگاه‌ آزاد اسلامی جایی ندارند، گفت: از ۳۳ هزار عضو هیات علمی دانشگاه‌آزاد اسلامی تنها ۴ نفر مسئول مکاتبات این مقالات بوده اند و دست به این عمل زشت زده اند که با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
وی همچنین از تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به تخلفات علمی خبر داد و گفت: در پی گزارش مجلات علمی nature و Springer درخصوص سرقت علمی در تعدادی از مقالات مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سه واحد از ۴۰۰ واحد و مرکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته ای ویژه برای پیگیری آن دسته از مقالات که مربوط به اعضای هیات علمی این دانشگاه است، تشکیل شده است.
دکتر میرزاده با اشاره به رتبه جهانی تولید علم در دانشگاه‌ آزاد اسلامی ،گفت: رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در چهار سال اخیر رشد بسزایی داشته و امروز این دانشگاه توانسته از رتبه ۷۵۰ چهار سال قبل در پایگاه ISI به رتبه ۱۶۱ رسیده و جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کسب این رتبه تنها حاصل تلاش حدود ۴۰ واحد جامع دانشگاه‌آزاد اسلامی است که مجری دوره دکتری هستند و هنوز تمام واحدهای دانشگاه در این کار بزرگ مشارکت ندارند.
میرزاده همچنین از افزایش ارجاعات به مقالات دانشگاه‌آزاد اسلامی خبر داد و گفت: میزان ارجاعات به مقالات پر استناد دانشگاه‌آزاد اسلامی با رشد ۸ درصدی به ۳۰ درصد رسیده است که نشان دهنده توسعه کیفیت مقالات در دانشگاه آزاد اسلامی است.
برگزاری نمایشگاه تولیدات فرهنگی در اجلاس ۷۱
رییس دانشگاه‌آزاد اسلامی همچنین از برگزاری نمایشگاه تولیدات فرهنگی در اجلاس ۷۱ خبر داد و گفت: در هفتاد و یکمین اجلاس مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نمایشگاهی به منظور معرفی تولیدات فرهنگی و اقتصاد دانش بنیان فرهنگی تشکیل خواهد شد.
وی همچنین برگزاری کنگره بین المللی دانشگاه آزاداسلامی در سال ۱۴۰۴-آینده و راهبردها در سال آتی را از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: بمنظور مشورت و آینده نگری برای آینده و برنامه های دانشگاه در سال ۱۴۰۴ کمیته ای متشکل از دانشگاهیان و صاحبنظران سراسر کشور برگزار خواهد شد.
توجه به جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌آزاد اسلامی
دکتر میرزاده در بخشی دیگر از صحبت های خود به جذب دانشجو خارجی اشاره کرد و گفت: جذب ۵۰ هزار دانشجوی خارجی از برنامه های دانشگاه‌آزاد اسلامی است که این رقم در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، وی همچنین از عملکرد استان قزوین تشکر کرد و گفت: استان قزوین با توجه به شرایط مناسب و امکانات موجود باید نسبت به جذب دانشجوی خارجی و جذب اعضای هیات علمی و همچنین تبدیل به ثروت کردن طرح های دانش بنیان خود توجه بیشتری داشته باشد.
رییس دانشگاه‌آزاد اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم حاصل این جلسات و شوراها ایجاد برنامه ها و طرح های خوب و مناسب برای دانشگاه‌آزاد اسلامی باشد.