دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم کامپیوتر- کد ۱۲۰۹

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد مجموعه علوم کامپیوتر- کد ۱۲۰۹

دانلود دفترچه سوالات ۹۴       دانلود کلید پاسخ ۹۴

معرفی رشته علوم کامپیوتر:

مقدمه

علوم كامپیوتر یکی از کلاسیک ترین رشته ها در گروه رشته های کامپیوتر است که بر مبانی و اصول کامپیوتر تاکید بسیار دارد. علوم‌ كامپیوتر پل‌ ارتباطی‌ دانش‌ كامپیوتر و ریاضی‌ است‌ و مهمترین‌ هدف‌ آن‌ دست‌یابی‌ به‌ بهترین‌ الگوریتم‌های‌ موجود (روش‌های‌ حل‌ مسأله‌) در كمترین‌ زمان‌ و با كمترین‌ خطا و بیشترین‌ دقت‌ است.

به‌ عبارت‌ دیگر هدف‌ این‌ رشته‌ تربیت‌ گروهی‌ متخصص‌ كامپیوتر است‌ كه‌ با دید ریاضی‌تر و منطقی‌تر به‌ حل‌ مسائل‌ مطرح‌ شده‌ در علوم‌ كامپیوتر یا ریاضی‌ بپردازند.

تاریخچه

یافته های اولیه از چیزی که بعدها علوم کامپیوتر نامیده شد مربوط به قبل از اختراع کامپیوتر است، زمانیکه ماشین هایی  مانند چرتکه برای محاسبه کارهای عددی قرن ها قبل اختراع شد.

در حوالی دهه ۴۰ همچنانکه ماشین های محاسباتی توسعه داده می شد، واژه کامپیوتر اختراع شد. وقتی معلوم شد که کامپیوتر تنها برای محاسابات کارایی ندارد رشته علوم کامپیوتر به صورت رشته ای دانشگاهی در دهه ۶۰ میلادی گسترش یافت که با استقبال دانش آموزان رو برو شد.

کاربرد و زیر شاخه ها

کاربردها در علم رایانه

یک تعریف رسمی برای محاسبات و محاسبه پذیری و اثبات مسائلی که غیرقابل حل و سخت است.

مفهوم زبان برنامه نویسی ابزاری برای بیان دقیق اطلاعات تحلیل پذیر در سطوح مختلف انتزاع است.

کاربردها خارج از علم رایانه

موجب بوجود آمدن انقلاب دیجیتال شد که به عصر اطلاعات فعلی منجر شد.

در رمزنگاری شکسته شدن کد انیگما کمکی اساسی برای پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم شده است.

محاسبات علمی مطالعه پیشرفت ذهن و بررسی ژنوم انسانی در پروژه ژنوم انسانی را ممکن ساخت.

زیر شاخه ها

این‌ رشته‌ دارای‌ چهار حیطه‌ محاسبات‌ علمی‌، نظریه‌ الگوریتم‌ها، سخت‌افزار، سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌است‌.محاسبات علمی در زمینه برنامه‌ریزی خطی ، غیرخطی ، آنالیز عددی و نرم‌افزار در ریاضی است ؛ یعنی در این گرایش كاربرد ریاضیات در كامپیوتر مطالعه می‌شود.

نظریه الگوریتم‌ها به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله به یاری روش‌های بهینه‌تر ، سریعتر و بهتر می‌پردازد . به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده‌سازی و بهینه كردن الگوریتم است.

معماری یا ساختار كامپیوتر نیز در حیطه سخت‌افزار مطالعه می‌شوند و سیستم‌های اطلاعاتی هم به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی پرداخته است .

نظریه الگوریتم‌ها به بررسی راه‌های مختلف حل مسئله به یاری روش‌های بهینه‌تر ، سریعتر و بهتر می‌پردازد . به عبارت دیگر هدف این گرایش پیاده‌سازی و بهینه كردن الگوریتم است.

معماری یا ساختار كامپیوتر نیز در حیطه سخت‌افزار مطالعه می‌شوند و سیستم‌های اطلاعاتی هم به مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعاتی پرداخته است .

تسلط‌ و علاقه‌ به‌ ریاضیات‌ شرط‌ اول‌ موفقیت‌ در رشته‌ علوم‌ كامپیوتر است‌ و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید بتواند با استدلال‌ ریاضی‌ با مسائل‌ برخورد نماید . در ضمن‌ باید اطلاعات‌ عمومی‌ خوبی‌ داشته‌ و حتی‌ پس‌ از فارغ‌التحصیلی‌ به‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ پشت‌ نكند چون‌ در طی‌ تحصیل‌ تنها اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و كلی‌ را فرا می‌گیرد و برای‌ حضور در بازار كار باید خود تلاش‌ كند و اهل‌ مطالعه‌ و تحقیق‌ باشد.

موقعیت‌های‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیل‌ علوم‌ كامپیوتر شباهت‌ بسیاری‌ با مهندسی‌ كامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار دارد اما در كل‌ نقش‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ مدیر و هماهنگ‌ كننده‌ بسیار مهم‌ و قابل‌ توجه‌ است‌. فردی‌ كه‌ مسئول‌ انتخاب‌ راه‌حل‌ مسائل‌ و حل‌ آنها همچنین‌ تقسیم‌ الگوریتم‌ها در بین‌ مهندسین‌ نرم‌افزار و در انتها جمع‌ كردن‌ قسمت‌های‌ توزیع‌ شده‌ می‌باشد.

تفاوت با مهندسی کامپیوتر

بسیاری از اشخاص مهندسی نرم افزار را با علم کامپیوتر یکی می دانند. این دید بسیار محدود کننده و غلط است. در واقع مهندسی نرم افزار را می توان مستقل از علم کامپیوتر دانست.

هر چند پیش نیاز کاری مهندسین نرم افزار آشنایی با علوم کامپیوتری است اما اساسا، علم کامپیوتر با تئوریها و روش هایی سر و کار دارد که به کامپیوترها و سیستم های نرم افزاری مربوط می شود، در حالی که مهندسی نرم افزار با مسائل عملی تعیین مشخصات، تحلیل، پیاده سازی و تولید نرم افزار سر و کار دارد. البته بدیهی است که مهندسی نرم افزار و علم کامپیوتر رابطه تنگاتنگی با هم دارند و پیشرفت در علم کامپیوتر نیاز به پیشرفت علم نرم افزار را می طلبد.

داشتن برخی از علوم کامپیوتر برای مهندسین نرم افزار ضروری است(همان طور که دانش فیزیک برای مهندسین الکترونیک ضرروی است).

در حالت ایده آل، کل مهندسی نرم افزار از تئوری های علم کامپیوتر ساخته می شود، اما واقعیت چیز دیگری است. مهندسین نرم افزار اغلب باید از رهیافت های ذهنی برای توسعه نرم افزار استفاده کنند و احتمالا ایده ای که تا به حال شکل نگرفته را عملی کنند. تئوری های علم کامپیوتر را همیشه نمی توان به مسائل واقعی پیچیده ای اعمال کرد که نیازمند راه حل های نرم افزاری اند.

در واقع مهندسین نرم افزار باید مسائل پیچیده واقعی را با تفکر نرم افزاری مبتنی بر علم کامپیوتر حل کنند. این گونه مسائل واقعی کاملا با تئوری های علم کامپیوتر در تناقض است و در این میان وظیفه مهندسین نرم افزار تحلیل و رفع تناقضات مسئله با علوم کامپیوتری و ایجاد سیستم نرم افزاری مبتنی بر علم کامپیوتر می باشد.

به طور مثال ساخت یک نرم افزار اتوماسیون اداری که قرار است تمامی سیستم های یک سازمان بزرگ از جمله سیستم حسابداری، تولید ، فروش ، انبارداری وغیره را پیاده سازی نماید، نیاز به داشتن دانش مهندسی نرم افزار دارد.

چنین سیستمی را نمی توان با تئوری و منطق کامپیوتری پیاده سازی نمود چون این گونه سیستم ها نیاز به تحلیل های تشریحی دارند که با علوم کامپیوتر که فقط قادر با حل مسائل منطقی است کاملا در تضاد می باشد.

علوم کامپیتردر ایران

این رشته در سال ۱۳۵۸ و در مقطع كارشناسی به عنوان یك رشته مادر، وارد دانشگاه تهران شد. اما در سال۱۳۶۵ با راه اندازی دو شاخه مهندسی كامپیوتر، این رشته از لیست رشته های انتخابی دانش آموزان در كنكور حذف شد. با این حال نقش و اهمیت این رشته به حدی است كه برنامه ریزان ما را مجبور كرد تا دوباره در سال،۱۳۷۷ این رشته را در مقطع كارشناسی راه اندازی نمایند.

در تمام دنیا، رشته علوم كامپیوتر به عنوان «مادر» علم كامپیوتر، یكی از اركان غیرقابل انكار علوم و صنایع شان محسوب می شود. چرا كه كارشناس این رشته، با داشتن پایه تئوری قوی، می تواند با ابداع روشهای جدید، با نوشتن برنامه های جامع و مفید، كمك مؤثری برای مهندسان كامپیوتر باشد.

این رشته كه در واقع یك رشته میان رشته ای است در مقطع كارشناسی ارشد جزء رشته های شناور به حساب می آید كه داوطلبان می توانند علاوه بر رشته خود در آزمون این رشته نیز شركت نمایند. البته دانشجویان رشته های كامپیوتر و ریاضی مشتری های اصلی این رشته به شمار می آیند ولی این رشته توانسته است با توجه به ویژگی های خاص خود داوطلبانی را  از رشته های دیگر نظیر برق نیز جذب نماید.

کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر

رشته هاي بين رشته اي (ميان رشته اي) رشته هايي هستند که با تلفيق و ترکيب چند علم در يکديگر، مفاهيم و دانش جديدي خلق مي کنند. رشته علوم کامپيوتر چنين رشته اي است.

رشته کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، پل ارتباطي دانش کامپيوتر و رياضي است و مهمترين هدف آن دستيابي به بهترين الگوريتم هاي موجود (روشهاي حل مسأله) در کمترين زمان و با کمترين خطا و بيشترين دقت است.

گفتني است که تفاوت رشته علوم کامپیوتر با مهندسي کامپيوتر (به ويژه گرايش نرم افزار) در اين است که رشته علوم کامپيوتر برخلاف مهندسي کامپيوتر به مباحث بنيادي کامپيوتر مي پردازد و از اين رو اولاً فاقد دروس آزمايشگاهي و کارگاهي است و بيشتر جنبه تحقيقات نظري دارد و ثانياً در مجموعه علوم پايه (و نه فني  و مهندسي) جاي مي گيرد.

رشته ارشد علوم کامپیوتر 

دارای ۴ گرایش:

سیستمهای هوشمند،

محاسبات علمی،

سیستمهای کامپیوتری،

نظریه محاسبات می باشد.

برنامه درسی (سر فصل) ارشد علوم کامپیوتر و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : ۳۲ واحد
دروس الزامی مشترک : ۴ واحد
دروس الزامي با انتخاب يكي از چهار زمينه تخصصي : ۱۲ واحد
دروس اختیاری : ۸ واحد
سمينار ۲ واحد
پايان نامه ۶ واحد

 آینده شغلی و بازار كار

فرصت های شغلی فارغ التحصیل علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی شباهت بسیاری با فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دارد اما در مقاطع بالاتر، فارغ التحصیلان این رشته بیشتر به حل مسائل تئوریک مطرح شده در علم کامپیوتر می پردازند.

همچنین در یک قانون کار استاندارد، به ازای هر چهار نفر مهندس نرم افزار کامپیوتر به یک کارشناس علوم کامپیوتر نیاز است تا مدیریت گروه را بر عهده بگیرد. در ضمن انتخاب راه حل مسائل و حل آنها، همچنین تقسیم الگوریتم هادر بین چهار نفر مهندس نرم افزار و در انتها جمع کردن قسمت های توزیع شده بر عهده فارغ التحصیل علوم کامپیوتر است.

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

معلم

پژوهشگر علوم کامپیوتر

برنامه نویس

استاد دانشگاه

کارشناس پایگاه داده

همچنین برخی از مشاغل، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل،لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:

کارشاس مدیر آموزش

کارشناس مدیر شبکه

مدیریت امنیت اطلاعات

کارشناس استقرار نرم افزار

طراح وب

تحلیلگر و طراح نرم افزار

مدیریت وب سایت(وبمستر)

 

منبع:

www.tebyan.net

iranianpath.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *