آموزش های مهارتی باید تقویت شود/ دانشگاه ها باید ماموریت گرا شوند

آموزش های مهارتی باید تقویت شود/ دانشگاه ها باید ماموریت گرا شوند

به گزارش خبرنگار کنگوری محمد فرهادی روز شنبه در دیدار با هیات رئیسه دانشگاه کردستان در سنندج افزود: اگر قرار است به توسعه دست یابیم و شاهد پیشرفت در تمام زمینه های صنعت، معدن، اقتصاد و علوم انسانی باشیم، باید به مهارت توجه ویژه ای داشته باشیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون 27 هزار دانشجو در مراکز فنی و حرفه ای در حال تحصیل هستند گفت: این تعداد دانشجو برای جمعیت 80 میلیونی آمار بسیار ناچیزی است که نیاز است دانشجو های بیشتری به این حوزه جذب شود.
وی یکی از ضعف های دانشگاه ها را نبود دوره های کاردانی در آن دانست و افزود: اولویت ما باید رشته های مهارتی باشد؛ چرا که همین رشته های کاربردی و مهارتی هستند که باعث پیشرفت در صنعت و اقتصاد می شوند.
فرهادی اظهار کرد: توجه به بخش های فنی ومهندسی نیاز منطقه است و باید دانشکده های بیشتری در این زمینه تاسیس شود و به دنبال آن تقویت و حمایت شوند.
وی به طرح آمایش آموزشیاری اشاره کرد و افزود: طبق این طرح مراکز آموزشی کشور به 10 منطقه تقسیم می شود که در این چارچوب این طرح می توان شاهد توسعه دانشگاه های کشور و به ویژه کردستان شد.

** نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه های کشور 29 به یک است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه های کشور 29 به یک است که آمار ناچیزی است و باید به دنبال استخدام اساتید مجرب و توانا باشیم.
فرهادی افزود: در برنامه ششم توسعه این نسبت به رقم 22 به یک ارتقا یافته است که باز هم آیده ال نیست و باید برای کیفیت بهتر آن تلاش کرد.
وی اظهار کرد:باید برای پرورش استعدادها فکر ویژه ای کرد و در جهت شکوفایی آنها گام برداشت که بی گمان پیشرفت علمی را به دنبال خواهد داشت.

** حل بسیاری از مشکلات با همکاری جامعه و دانشگاه امکانپذیر است
فرهادی گفت: با همکاری و تعامل بین جامعه و دانشگاهیان می توان در جهت پیشرفت علمی و اقتصادی کشور گام برداشت و این همکاری باید به صورت عینی نمود پیدا کند.
وی به ساخت خوابگاه ها اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، ساخت خوابگاه توسط دولت ممنوع شده است که امیدواریم در این برنامه با توافق و رایزنی بتوانیم مصوب کنیم که دولت به صورت مشارکتی بودجه ای را برای این کار اختصاص دهد.
وی با اشاره به اینکه 300 خوابگاه در دانشگاه های سراسر کشور ساخته شده است ادامه داد: حدود 50 بنیاد خیریه علم و فناوری در کشور داریم که 30 عدد از آنها فعال است و در امر ساخت خوابگاه با دانشگاه ها همکاری می کنند.
فرهادی گفت: یکی دیگر از کارهای خوب بنیادهای خیریه، بورسیه کردن دانشجوهای دکترا است که کار بسیار خوبی است.
وزیر علوم همچنین ایجاد صندوق خیریه قرض الحسنه پیامبر اعظم را از جمله کارهای خوب دیگر عنوان کرد و افزود: این صندوق به دانشجویان محتاج وام های بلاعوض می دهد که کار بسیار خدا پسندانه ای است.

** تبادل دانشجو و استاد با کشورهای همسایه در پیشرفت دانشگاه ها بسیار موثر است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید از همسایه های خارجی با تبادل استاد و دانشجو بهره گرفت؛ چرا که در پیشرفت علم و فناوری دانشگاه ها بسیار موثر است.
فرهادی به پتانسیل مرزی بودن استان کردستان اشاره کرد و افزود: دانشگاه کردستان نیز با توجه به این ظرفیت می تواند با همکاری و تعامل با دانشگاه های کشورهای همسایه به وِیژه شمال عراق در راستای توسعه علوم و فناوری گام اساسی بردارد.
از جمله برنامه های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر یک روزه به سنندج، ادای احترام به شهدای گمنام در محوطه دانشگاه کردستان، دیدار با هیات رئیسه دانشگاه کردستان، بازدید از آزمایشگاه مرکزی و کلنگ زنی ساختمان خوابگاه دانشجویی پسران و ملاقات با نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی و روسای منتخب دانشگاه های استان است.
دانشگاه کردستان از جمله دانشگاه‌های دولتی (سراسری) کشور محسوب می‌شود که در سال 1353 کار خود را با عنوان دانشسرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی درآمد.
در سال 1370 وزارت علوم این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.
این دانشگاه هم اکنون دارای 80 رشته مقطع در هشت دانشکده و 309 نفر عضو هیات علمی و حدود 13 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. رشته زبان و ادبیات کردی برای نخستین بار در ایران در این دانشگاه و از سال تحصیلی 94 با پذیرش 40 نفر دانشجو آغاز به‌کار کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *