دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد فرش(طراحی، مدیریت، مواد اولیه و رنگرزی)- کد 1363

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ کارشناسی ارشد فرش(طراحی، مدیریت، مواد اولیه و رنگرزی)- کد 1363

1

دانلود دفترچه سوالات 94      دانلود کلید پاسخ 94

معرفی رشته كارشناسی فرش

تا چندي پيش در ايران به هنر بسيار ظريف و زيبا‎ي فرش تنها به صورت يك حرفه نگاه مي‎شد؛ هنري كه نسل به نسل به صورت سنتي و استاد- شاگردي منتقل مي‎گرديد. به عبارت ديگر كمتر كسي در اين زمينه مطالعه، تحقيق و پژوهش انجام داده بود و يك مركز دانشگاهي براي آموزش، حفظ و حراست و پيشرفت اين هنر اصيل ايراني و سرمايه ملي وجود نداشت.

اما خوشبختانه در دهه هفتاد به همت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، رشته كارشناسي فرش در برخي از دانشكده‎هاي هنر مراكز آموزش عالي ارائه گرديد؛ رشته‎اي كه مي‎تواند موجب رشد و اعتلاي هنر و صنعت فرش كشورمان گردد.در اين رشته دانشجو درباره تاريخچه فرش، جامعه شناسي فرش، انواع بافت، ابزار بافت، طراحي، رنگ و الياف فرش اطلاعات لازم را به دست مي‎آورد.

براي مثال، در فرش دستي سه نوع الياف طبيعي پشم، ابريشم و نخ به كار مي‎رود كه دانشجوي كارشناسي فرش، با اين الياف و نحوه تكنولوژي هر يك از آنها به صورت علمي آشنا مي‎شود؛
يعني ريسندگي و رنگرزي اين الياف را مي‎آموزد.

همچنين دانشجوي اين رشته با فرش‎هاي مناطق مختلف جغرافياي ايران كه از نظر الياف، بافت، طرح و رنگ متفاوت است، آشنا مي‎گردد. البته لازمه كسب اين دانش، اطلاع از جامعه‎شناسي نقاط مختلف ايران است.
براي مثال، در قالي كاشان بيشتر از رنگ‎هاي قرمز و سرمه‎اي استفاده مي‎شود. اما در قالي تبريز رنگ‎هاي بژ، كرم ومسي كاربرد دارد و اين تفاوت رنگ به دليل تفاوت محيطي و جغرافيايي شهرها و مناطق ياد شده است.

در كل رشته كارشناسي فرش داراي پنج گرايش

مرمت و تكميل، طراحي، رنگرزي بافت و ساير زير انداز‎ها است. كه گرايش مرمت و تكميل بيشتر به تكنولوژي فرش مي‎پردازد؛ يعني دانشجو با الياف، رنگ، رنگرزي شيميايي و سنتي، انواع بافت، داركشي فرش، انواع گره ( كه نماد فرش است)، نحوه حفظ كيفيت و ابعاد فرش و مرمت فرش آشنا مي‎شود و در گرايش‎ طراحي، دانشجو درباره انواع مختلف نقش‎هاي قالي‎هاي ايراني اطلاعات گسترده‎تري به دست مي‎آورد و درباره طراحي قالي و تا حدودي گليم آموزش مي‎بيند.

در گرايش رنگرزي دانشجو با نحوه رنگرزي شيميايي و سنتي آشنا مي‎شود و در زمينه شيمي تجزیه، تكنولوژي رنگ و شيمي و تكنولوژي مواد رنگرزي اطلاعاتي به دست مي‎آورد.
در گرايش بافت نيز دانشجو به طور تخصصي‎تر به بافت قالي مي‎پردازد و انواع گره‎ها و بافت‎ قالي را آموزش مي‎بيند. در گرايش ساير زير اندازها نيز دانشجو بافت گليم، سوماك، زيلو، گبه و ساير زيرانداز‎ها را آموزش مي‎بيند و با نحوه مرمت گليم، جغرافيا و نقوش نمادهاي گليم و ساير زيراندازهاي سنتي ايران آشنا مي‎شود.

کارشناسی ارشد:

فرش از قدیمی ترین و مهم ترین هنرهای ایرانی محسوب می شود. هنری که در تار و پود آن می توان فرهنگ های مختلف ایرانی را دید.

فرش برای ایران از جهت فرهنگی و اقتصادی اهمیت دارد. زیرا علاوه بر اینکه یکی از بهترین ابزارها برای انتقال فرهنگ ایرانی و اسلامی به سایر نقاط جهان است، در بعد اقتصادی نیز علاوه بر اشتغال زایی و تامین نیاز داخل، صادراتش به کشورهای دیگر در بهبود اقتصاد تاثیر بسیار مثبتی را دارد.

در دنیای پیچیده تجارت امروزه، برای موفق بودن در حوزه صنعت فرش، نیاز به متخصصان و کارشناسانی آشنا به مبانی نظری و عملی فرش وجود دارد که رشته دانشگاهی فرش به خوبی این افراد را برای کشور تربیت می کند.

رشته کارشناسی ارشد فرش دارای 3 گرایش

طراحی فرش،

مدیریت فرش،

مواد اولیه و رنگرزی می باشد.
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته ارشد فرش، معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سرفصل دروس کارشناسی ارشد فرش (همه گرایشها) و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس جبرانی: 6 واحد
دروس اصلی  : 22 واحد
دروس اختیاری : 10 واحد

صنعت و بازارکار:

از موقعیت های شغلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شناخت ابزار، وسائل، تجهیزات و توانائی بهینه سازی هرچه بیشتر آنها از وظایف کارشناس فرش می باشد.

• شناخت هرچه بیشتر مبانی نظری و عملی هنر فرش در جهت حفظ و تقویت فرهنگ بومی با توجه به اصالتهای نقش، رنگ، و بافت بر منطقه نیز از وظایف کارشناس فرش می باشد.

• پژوهش مبانی عملی و نظری هنر فرش ملل مختلف بویژه ملل اسلامی.

• ارزیابی و ارزشیابی و کارشناسی فرش.

• بررسی، تحلیل و شناخت طرحها و نقوش اصیل و نسبت آنها با فرهنگ و تفکر نیز در حوزه کاری فارغ التحصیلان رشته کارشناسی فرش می باشد.

•   کنترل کیفی فرش در هنگام بافت و رفع معایب فرش پس از خاتمه آن است.

•  تدریس مبانی نظری و عملی فرش بپردازند.

•  همکاری با واحد‌های دولتی و خصوصی نظیر سازمان صنایع دستی ایران، سازمان میراث فرهنگی، شرکت ملی فرش ایران. وزارت جهاد کشاورزی، کارگاههای خصوصی و… بپردازند.

• کارشناس فرش می تواند به بررسی شناخت اقتصاد و بازار جهانی همراه با توانائی تحلیل به منظور شناختن شرایط و بهینه سازی صادرات فرش بپردازد.

 

منابع:

http://www.beytoote.com

http://iranianpath.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *