پرداخت کمک هزینه شهریه ۱۵ تا ۸۰ میلیونی به حافظان و قاریان قرآن‌کریم

محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آئین‌نامه‌ای را برای اجرا ابلاغ کرده که به استناد آن دانشگاه‌ها موظفند ۱۵ تا ۲۰ درصد تخفیف در شهریه ثابت و متغییر به دانشجویان حافظ و قاری قرآن کریم ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرگزاری تسنیم، آئین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم در سال ۹۵، در چهار ماده و ۲۱ بند در سی‌و‌سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورخ هشتم آبان امسال به تصویب رسیده و برای اجرا در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است. با تصویب وابلاغ این آئین‌نامه، تمامی ضوابط و آئین‌نامه‌های قبلی در این خصوص کأن‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

در ماده یک این آئین نامه آمده است: دانشگاه‌ها و موسسات عالی موظفند به معرفی‌شدگان سازمان اوقاف و امور خیریه، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصد تخفیف در شهریه ثابت و متغییر ارائه دهند و مبلغ نهایی شهریه را به سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کنند.

همچنین بر اساس آئین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان، شرایط پرداخت کمک هزینه شهریه در هر نیمسال، احراز حداقل معدل ۱۶ در نیسمال گذشته( به استثنای نیمسال اول تحصیلی دانشجو) است و به ازای هر یکصدم نمره معدل بالاتر، یک دهم درصد به سقف درصد پرداخت کمک هزینه شهریه متغییر افزوده می‌شود.

بر اساس این آئین‌نامه، سقف پرداخت کمک هزینه شهریه به مشمولان به ازای هر نیمسال، در مقطع دکتری ۸۰ میلیون ریال، کارشناسی ارشد ۲۰ میلیون ریال و در مقطع کارشناسی و کاردانی ۱۵ میلیون ریال خواهد بود.

حافظان و قاریانی که در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۴ از مزایای تحصیل رایگان حافظان کل و قاریان ممتاز کشوری مصوب بیستمین جلسه مورخ چهارم آبان سال ۹۲ شورای توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کرده‌اند، از احراز شرایط جدید این آئین‌نامه مستثنا بوده و تا پایان دوران تحصیلی همان مقطع، طبق آئین‌نامه قبلی، مشمول مزایای تحصیل رایگان می‌شوند.

این آئین‌نامه می‌افزاید: دارندگان مدرک تخصصی درجه چهار حافظ ۲۰ جزء و قاری قرآن و دارندگان مدرک تخصصی درجه پنج حافظ ۱۰ جزء قرآن و نفرات اول تا سوم مسابقات استانی حفظ کل و قرائت قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، مشروط به تأمین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به جدول بند یک اضافه شده و به ترتیب از ۱۰ و ۵ درصد تخفیف از سوی دانشگاه‌ها و ۲۰ و ۱۰ درصد پرداخت کمک هزینه شهریه ثابت و متغییر از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه، بهره‌مند می‌شوند.

برای مشاهده آئین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن در سال ۹۳، به اینجا مراجعه کنید.