روسیه شوراهای علمی دفاع رساله های دکترای تاجیکستان را بست

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، روسیه کار بیشتر شوراهای دفاع را در تاجیکستان به دنبال سخنرانی «دمیتری مددیف» نخست‌وزیر روسیه و ایجاد شبهه در صدور مدارک دکترا قطع کرد.
مددیف اخیرا به تعداد زیاد تاییدیه رساله های دکترا برای تاجیکستان شبهه وارد کرده و گفته بود که صدور و تایید این همه مدرک جای تامل دارد و باید صحت آنها ارزیابی شوند.
مددیف گفت، تنها در سال گذشته در دانشگاه ملی و آکادمی تحصیلات تاجیکستان 80 رساله دکترا تایید شده است.
وی افزود: حقیقت موضوع این است که تعداد مدارک علمی دانشگاه ملی تاجیکستان و آکادمی تحصیلات تاجیکستان در جای اول و دوم صدور مدارک دکترا قرار گرفته اند. در سال 2015 تنها در هر یک از این دانشگاهها 40 رساله دکترا تایید شد که روی مسئله باید تامل کرد.»
«آرینه کریم اف»،معاون آکادمی تحصیلات تاجیکستان چند روز پیش به رسانه های تاجیکستان گفته بود که با تصمیم «وک» روسیه کار بیشتر شوراهای دفاع در دانشگاههای تاجیکستان به جز دانشگاه اسلاویانی تاجیکستان و روسیه متوقف شده است.
با قطع کار شوراهای علمی، دفاع کردن رساله‌های دکترا در رشته های گوناگون در دانشگاهها و پژوهشگاههای این کشور ناممکن شده است.
نظام صدورمدارک تحصیلی دانشگاهی و شوراهای دفاع از رساله های دانشجویی تاجیکستان با وجود گذشت بیش از 25 سال از استقلال تاجیکستان از شوروی سابق همچنان در روسیه انجام می شود که این موضوع به مشکلی حاد برای دانشجویان این کشور از جمله دانشجویان ایرانی که در این کشور تحصیل می کنند ،تبدیل شده است.
یک مقام کنسولگری ایران پارسال گفته بود که حدود یکهزار و 700 دانشجوی ایرانی در تاجیکستان در دوره دکترا مشغول به تحصیل هستند.
درتاجیکستان سالهاست، که بحث قطع کردن وابستگی از کمیسیون عالی صدور گواهینامه (وک) وتشکیل چنین کمیسیونی در این کشور ادامه‌ دارد.
به گزارش ایرنا، وزارت علوم تحقیقات وفناوری سه سال پیش اعلام کرد که مدارک دوره های دکترای غیر حضوری و نیمه حضوری دانشگاههای تاجیکستان برای آندسته از دانشجویانی که از سال 2012 مشغول به تحصیل شده اند، فاقد اعتبار است.
قبلا نیز با اعلام تاجیکستان در سال 2011 مبنی بر راه اندازی شوراهای علمی وهمچنین عدم پرداخت حق السهم از شهریه دریافتی به روسیه ، شورای ارزیابی مدارک وزارت علوم روسیه (وک) اقدام به بستن شوراهای دفاع کرد و دانشگاههای تاجیکستان و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این کشور با مشکل روبرو شدند .
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال تاجیکستان ، با توجه به تعداد زیاد و سطح مراکز علمی و دانشگاههای تاجیکستان که همچنان تحت نظر مستقیم و لیسانس وزارت معارف روسیه فعالیت می کنند گروه زیادی از ایران برای ادامه تحصیل به ویژه در دوره دکترا به تاجیکستان رفتند که اوج این روند در سالهای 2008 تا 2011 بوده است.
دراین سالها به طور متوسط هرسال حدود 400 نفر ازایران برای تحصیل به دانشگاههای تاجیکستان می رفتند، در نیمه دوم سال 2012 بسیاری از شوراهای دفاع بسته و مشکلات زیادی برای گروهی از دانشجویان که همه مراحل تحصیلی خود را طی کرده بودند به وجود آمد.
در تاجیکستان سالهاست، بحث قطع وابستگی از وک روسیه و تشکیل همین گونه کمیسیون در تاجیکستان ادامه‌ دارد.
طرفداران این اقدام می‌گویند، در صورت تأسیس وک در تاجیکستان، وابستگی کشور از روسیه در این رابطه هم رفع می‌شود و دانشجویان سالها منتظر جواب وک نمی‌شوند. اما منتقدان می‌گویند، در این صورت ریسک «خرید و فروش« مدارک علمی و به دست افراد ناشایسته افتادن عنوانهای علمی افزایش می یابد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *