دیدار وزیر علوم ایران با همتای ایتالیایی خود/ کمیسیون مشترک درباره توافقنامه فرهنگی دو کشور تشکیل شد

دو طرف در این دیدار که دیشب (سه شنبه شب) در ساختمان وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه و تحقیقات ایتالیا برگزار شد، بر توسعه مناسبات علمی میان ایران و ایتالیا، گسترش روابط میان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و فعالیت ها و تحقیقات مشترک پیرامون توافقنامه ای در زمینه علمی و فنی که آوریل (فروردین) گذشته در تهران به امضا رسید، تاکید کردند.
دکتر فرهادی پس از این دیدار به خبرنگار ایرنا در رم گفت: کمیسیون مشترکی درباره توافقنامه به امضارسیده پارسال در تهران در زمینه همکاری های علمی، دانشگاهی و فناوری تشکیل شد و پس از آن بسیاری از دانشجویان دوره دکترا برای گذراندن دوره های 6 تا 9 ماهه راهی دانشگاه های ایتالیایی شدند.
وی افزود: در این دیدار طرح های تحقیقاتی مورد تفاهم نیز مشخص و تعریف شدند و دو پروژه به اجرا گذاشته شد و سایر طرح ها بزودی اجرا می شوند. مذاکراتی نیز در باره سفر هیات های ایتالیایی به ایران و بر عکس در زمینه های مختلف علمی بویژه هنر، باستان شناسی و معماری و مرمت آثار باستانی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای آنها انجام دادیم.
فرهادی همچنین به مذاکرات در باره تاسیس صندوق حمایت مالی از تحقیقات علمی مشترک و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: از هر دو طرف نمایندگانی مشخص شدند تا امور را پیگیری کنند.
خانم جانینی نیز با اشاره به سفر حسن روحانی رئیس جمهوری به رم و همچنین سفر متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به همراه هیات اقتصادی به تهران، گفت: ما با ایران فعالیت ها و همکاری های بسیار مهمی در زمینه های مختلف از فیزیک تا پزشکی و میراث فرهنگی و مرمت آثار باستانی داریم. اراده ما توسعه و تشدید مناسبات، تحرک و همکاری های علمی جوانان است همانطور که دکتر روحانی و رنتزی در رم به آن اشاره کردند.
موضوع تفاهمنامه ای که در فروردین گذشته در تهران به امضای محمد فرهادی و خانم جانینی رسید، همکاری در زمینه تحقیقات علمی و فنی با بودجه مشترک و تبادل محققان و متخصصان در بخش های مختلف است.
دکتر فرهادی که دوشنبه (پریروز) در راس هیاتی برای دیدار با همتای ایتالیایی خود و جمعی از مقامات دانشگاهی این کشور برای سفری چهر روزه وارد رم شد، همچنین از دانشگاه ‘لاسایپئنتسا’ در شهر رم بازدید کرد و قرار است در طول سفر خود از دانشگاه ‘بولونیا’ و دانشگاه شرق شناسی ‘ونیز’ در شمال این کشور، نیز بازدید و با روسای این دانشگاه ها گفت و گو کند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *