آغاز فرآیند اعطای کد بین‌المللی اخلاق پژوهش در دانشگاه تهران

به گزارش روز سه شنبه کنکوری ارشد دکتری به نقل از دانشگاه تهران، ‘محمد رحیمیان’ در نخستین جلسه کمیته دانشگاهی اخلاق پژوهش که با حضور ‘محمود نیلی احمدآبادی’ رئیس دانشگاه تهران برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته برای دریافت کد بین‌المللی اخلاق پژوهش پرداخت.
وی افزود: از این پس تمام پژوهش‌های دانشگاه که دارای آزمودنی انسانی یا حیوانی باشند، مطابق فرآیند مندرج در دستورالعمل اعطای کد اخلاق پژوهش، برای دریافت این کد تقاضا و مستندات مربوط را ارائه خواهند کرد و پس از طی مراحل مربوط ، نهایتاً کد IR.UT.REC.1395.001 به عنوان «کد اخلاق پژوهش دانشگاه تهران» به آنان اعطا خواهد شد.
در این جلسه همچنین مقرر شد در گام نخست، در دانشکده‌ها و مراکزی که پژوهش‌های مرتبط بیشتری دارند، کمیته سازمانی (دانشکده‌ای) مربوط به اعطای کد اخلاق پژوهش تشکیل شود.
تشکیل «دبیرخانه کمیته اخلاق پژوهش» در اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه و ایجاد سازوکار‌های لازم برای تدوین مطالب مورد نظر و موارد مرتبط نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.
‘علی باقر طاهری نیا’ مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران نیز در این جلسه اعلام کرد: کد بین‌المللی اخلاق پژوهشی دانشگاه شامل پیشوند (IR) و مخفف اسم دانشگاه (UT) و مخفف عبارت کمیته اخلاق در پژوهش (REC) به صورت 000. 1395.IR.UT.REC. در طرح‌های پیشنهادی درج خواهد شد.
شورای سازمان‌های بین‌المللی علوم پزشکی (CIOMS)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کنفرانس بین‌المللی هماهنگ‌سازی (ICH) و سازمان فرهنگی آموزش ملل متحد (UNESCO)، الزامات اخلاقی و علمی در انجام پژوهش‌های زیست پزشکی را برشمرده‌اند و آن را در قالب کد بین‌المللی اخلاق پژوهش پس از ارزیابی دانشگاه‌های معتبر جهان، به آنها اعطا می‌کنند.
افزون بر این، بر اساس بخش پنجم از دستورالعمل تشکیل، سطح‌بندی و شرح وظایف کمیته‌های اخلاق در پژوهش‌های زیست‌پزشکی، کمیته‌های اخلاق پژوهش با رعایت انصاف و بی‌طرفی، طرح‌های پژوهشی واجد آزمودنی انسانی یا راجع به سلامت انسان یا مؤثر بر آن را با رعایت مقررات مربوط مورد بررسی قرار می‌دهند که در ایران، این موضوع تحت عنوان الزامات کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی تدوین شده است.
کمیته دانشگاهی اخلاق پژوهش، دارای 9 عضو است که با ریاست رئیس دانشگاه تهران تشکیل می‌شود و دبیرخانه اعطای کد اخلاق پژوهش نیز در اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه مستقر خواهد بود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *