ایران و ارمنستان برای آغاز همکاری های علمی و فناوری توافق کردند

ایران و ارمنستان برای آغاز همکاری های علمی و فناوری توافق کردند

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، وزیر آموزش و علوم ارمنستان با ارزشمند خواندن دستاوردهای همکاری ها در عرصه های مختلف بین تهران و ایروان، اظهار کرد: روابط با ایران کشور دوست در زمینه آموزش و علوم در حال اجرا است و چارچوب این مناسبات نیز گسترش می یابد.
مگردیچیان در این دیدار که عصر سه شنبه برگزار شد، اظهار کرد: از این پس افزون بر همکاری های کنونی در زمینه مدارس و دانشگاهها، روابط علمی بویژه در زمینه فناوری نانو برقرار می شود.
وی گفت: دانشمندان ارمنستانی در زمینه نانو فناوری فعال هستند و پیشنهاد ایران در این عرصه بسیار مهم است و اطمینان دارم در آینده نزدیک پس از مشخص شدن برنامه همکاری ها، روابط نه تنها در بخش نانو بلکه در دیگر حوزه ها نیز گسترش خواهد یافت.
سجادی سفیر ایران نیز در این نشست با طرح موضوع امضای یادداشت همکاری در زمینه علمی، انجام این اقدام را زمینه ساز ایجاد تحرک جدیدی در توسعه همکاری های آموزشی و علمی بین دو کشور خواند که وزیر آموزش و علوم جمهوری ارمنستان از این پیشنهاد استقبال کرد.
در ادامه مذاکرات، سعید سرکار رئیس ستاد فناوری های نانو ضمن شرح توانمندی ها و برنامه های توسعه ای نانو فناوری در ایران و نمایش فیلم مربوط به این حوزه، زمینه های همکاری با ارمنستان را به ویژه در سطح مدارس گسترده خواند.
وی گفت: ایران با جایگاه پیشرو منطقه ای در توسعه علوم، آماده اجرای برنامه های مشترک با ایروان در زمینه های علمی، آموزشی و همچنین فناوری های نو است.
وزیر آموزش و علوم ارمنستان نیز با استقبال از این پیشنهاد، گفت که ایروان عضو وابسته برنامه بین المللی «افق 2020» است و امکانات گسترده ای برای اجرای برنامه های علمی مشترک با کشور های اروپایی دارد.
در این نشست، همچنین ساموئل هاروتونیان رئیس کمیته دولتی علوم وزارت آموزش ارمنستان نیز توانمندی های این کشور را برای همکاری در زمینه های علمی شرح داد که مورد بررسی قرار گرفت.
روز دوشنبه نیز در دیدار سفیر ایران و رئیس ستاد فناوری های نانو با آرزویک میناسیان وزیر حفظ محیط زیست ارمنستان، بر همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف از جمله حفظ محیط زیست و پایش رودخانه ارس تاکید شد.
در این نشست مسائل منابع آبی فرا مرزی بویژه آلودگی رود ارس مورد مذاکره قرار گرفت و وزیر حفظ محیط زیست ارمنستان اشاره کرد که این رود یک منبع آبی برای پنج کشور محسوب می شود و باید بررسی های لازم برای شناسایی آلودگی ها در محدوده کشورها انجام گیرد.
طرفین همچنین برای ضرورت استمرار پایش مشترک ارمنستانی-ایرانی در زمینه آلودگی رود ارس تأکید کردند.
ارمنستان در منطقه قفقاز با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت که سه میلیون نفر جمعیت دارد، سال 1991 پس از فروپاشی شوروی استقلال یافت.
این کشور با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *