ایران و مجارستان بر همکاری های دانشگاهی بین دو کشور تاکید کردند

ایران و مجارستان بر همکاری های دانشگاهی بین دو کشور تاکید کردند

به گزارش  کنکوری  «غلامعلی رجبی یزدی» روز پنجشنبه در دیدارهای جداگانه ای که با «جوزف بودیش» رئیس دانشگاه پچ و همچنین «آتیلا میشتا» رئیس دانشکده علوم پزشکی این دانشگاه داشت، در زمینه توسعه همکاری های دانشگاهی بین دو کشور و به خصوص همکاری بین دانشگاه پچ و دانشگاه شیراز گفت و گو و تبادل نظر کرد.
رجبی یزدی در این دیدارها بر حل و فصل برخی از مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این دانشگاه و از جمله افزایش همکاری های علمی و تحقیقاتی گفت و گو و با اشاره به امضای قرارداد خواهرخواندگی بین شهرهای شیراز و پچ مجارستان خواهان ایجاد و افزایش ارتباطات دانشگاهی بین این دو شهر شد.
سفیر کشورمان در دیدار با رئیس دانشگاه پچ همچنین دعوت نامه رئیس دانشگاه شیراز را به وی ارائه داد و مقرر گردید تا با سفر رئیس دانشگاه پچ به شیراز زمینه های عملی همکاری بین این دو دانشگاه در زمینه های علمی و تحقیقاتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
سفیر ایران در بوداپست همچنین در سفر به شهر پچ مجارستان با دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه این شهر دیدار و گفت و گو کرد.
دانشجویان کشورمان در دیدار با رجبی یزدی ضمن اشاره به مشکلاتی که در زمینه ادامه تحصیل با آن روبرو هستند، خواهان کمک سفارت کشورمان به حل و فصل این مشکلات شدند که با قول مساعد سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان روبه رو شدند.
در این نشست که با حضور بیش از ده ها تن از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه پچ مجارستان انجام شد، برخی از دانشجویان در خصوص مسائلی از جمله ارزیابی مدارک تحصیلی شان در ایران، نحوه انتقال و ادامه تحصیل در دانشگاه های کشورمان مسائل مربوط به خدمت نظام وظیفه و لزوم برقراری پرواز مسقیم بین پایتخت های دو کشور را مطرح کردند.
شهر پچ مرکز استان بارانیا واقع در جنوب مجارستان است و پنجمین شهر بزرگ این کشور به شمار می رود. این شهر دارای 150 هزار نفر جمعیت می باشد.
همچنین شهر پچ در سال 2010 به همراه شهرهای اِسِن آلمان و استانبول ترکیه بعنوان یکی از سه پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد. دانشگاه پچ یکی از قدیمی ترین دانشگاه های مجارستان با سابقه ای بالغ بر 650 سال است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *