تاکید بر خودداری تحصیل کارشناسی در روسیه

تاکید بر خودداری تحصیل کارشناسی در روسیه

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، احمد غلامی در نشست با دانشجویان ایرانی در مسکو که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در آستانه 16 آذر روز دانشجو برای بررسی مسائل این حوزه در روسیه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به وجود حدود 500 هزار ظرفیت خالی در دانشگاههای ایران، ضرورتی برای تحصیل مقطع کارشناسی در رشته های غیرپزشکی در خارج از جمله روسیه وجود ندارد.
وی در این مراسم که عصر شنبه در رزیدانس سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، افزود: اکنون ظرفیت های خالی در دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی با سطح آموزشی مطلوب، تحصیل کارشناسی در کشورهای دیگر از جمله روسیه را غیر موجه کرده است.
غلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سطح آموزشی شماری از دانشگاههای روسیه مطلوب و بسیار سختگیرانه است، بر لزوم کسب آمادگی علمی و زبان آموزی روسی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای تحصیل موفق تاکید کرد.
وی گفت: یادگیری کامل زبان روسی برای درک مفاهیم فنی و تخصصی پیچیده آموزش ها بسیار ضروری است و دانشجویان باید نخست مهارت و توان لازم را در این بخش کسب کنند.
غلامی اظهار کرد: برخی دانشگاههای روسیه برای دانش آموختگی دکترا و دفاع از رساله به شیوه ای بسیار جدی عمل می کنند، بگونه ای که در نشست دفاعیه گروه پرشماری از برجسته ترین اساتید و کارشناسان ارشد مرتبط که خارج از برنامه همکاری با دانشگاه نیز هستند حضور می یابند و با دانشجو رویارویی علمی و نکته یابی می کنند.
رایزن علمی ایران همچنین در باره تقسیم بندی دانشگاههای روسیه برای اعتبارسنجی مدارک در ایران، اظهار کرد: مشکل خاصی برای تائید مدرک دانشگاه شماره یک پزشکی سی چنوا، شماچنکو و پاولوف که با نظام آموزشی فراگیر و برنامه مدون تحت نظارت قوی فعالیت می کنند، وجود ندارد.
وی ادامه داد: فهرست دوم نیز شامل آن دسته از دانشگاههای روسیه است که براساس ارزیابی های کارشناسی و در صورت ضرورت انجام مصاحبه های تخصصی با دانش آموخته برای تائید مدارک اقدام می شود و مدارک دانشگاهی سومین مجموعه هم با ارزیابی کلی و امتحان های در نظر گرفته شده ارزیابی خواهد شد.
غلامی گفت: البته با ارزیابی های کارشناسی مداوم، برنامه جابجایی دانشگاههای روسیه از یک فهرست به رده بالاتر نیز ممکن است که در چارچوب بررسی ها و پایش های مستمر انجام می گیرد.
وی همچنین با اشاره به نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: تحصیل در روسیه با رویکرد کارشناسی ارشد به صورت هدفمند برای تخصص های ویژه و همچنین دکترا در اولویت است که در بخش بورس های دولتی هم مدنظر قرار دارد.
رایزن علمی ایران در روسیه، بلاروس و آسیای میانه در پایان تاکید کرد که همکاری و همگرایی بین جامعه دانشجویی مقیم، اقدام برای تحصیل و ادامه آن براساس رعایت حتمی قوانین ایران و روسیه و همچنین جدیت در کسب دانش برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی مهم است که باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.
سنایی سفیر جمهوری اسلامی نیز در این مراسم، ضمن تاکید بر لزوم گسترش روابط بین دولتی ایران و روسیه به حوزه های مردمی، سازمان های غیر دولتی و همچنین آموزشی و علمی، زمینه های استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و دانشجویی را گسترده خواند.
سنایی افزایش شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاههای مختلف و معتبر روسیه را نیز نشانه امکانات گسترده ای خواند که دو کشور می توانند از آن بهره مند شوند.
همچنین در پایان این مراسم که بیش از 150 دانشجو و شماری از دانش آموختگان ایرانی در روسیه حضور داشتند، نشست پرسش و پاسخ و بررسی مسائل مرتبط برگزار و از دانشجویان برتر نیز تقدیر شد.
براساس آمارهای غیر رسمی بیش از 300 دانشجوی ایرانی در رشته ها و مقاطع مختلف تا دکترا و دکترای تخصصی و همچنین پزشکی در دانشگاههای مختلف روسیه در حال تحصیل هستند و شمار زیادی نیز دانش آموخته شده اند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *