رییس دانشگاه علامه طباطبائی: پرخاشگری به معنای آزاداندیشی نیست

رییس دانشگاه علامه طباطبائی: پرخاشگری به معنای آزاداندیشی نیست

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین سلیمی در نخستین جشنواره ملی کرسی های آزاد اندیشی که عصر امروز در دانکشده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبادی برگزار شد، افزود: آزاداندیشی مجالی برای پرخاشگری نیست، پرخاشگری با اندیشه و آزادی ناسازگاز است.

**آزاداندیشی با عقلانیت همراه است
وی اظهار داشت: آزادگی با عقلانیت درهم تنیده است، آزاداندیشی زمانی بروز می‌یابد که بدون ملاحظه ولی باعقلانیت سخن تازه‌ای ارائه دهیم.
سلیمی اضافه کرد: نباید در فهم آزاداندیشی دچار کژفهمی شویم، بسیاری از سخنان بالنده با عدم درک صحیح از نحوه ارائه آن به بی‌راهه رفته است.
رییس دانشگاه علامه با بیان اینکه ترس از افتادن کرسی‌ها به کج‌راهه، باعث شده تا پرهیزی در برگزاری آن در دانشگاه‌ها به وجود آید، اظهار داشت: اکنون زمان آن رسیده که پرهیز را کنار بگذاریم چون فضای دانشگاه پا به دوران عقلانیتی گذاشته که نیازی به این پرهیزها نیست.
سلیمی با بیان اینکه راه اندازی این کرسی‎ها صرفا یک حرکت فرهنگی نیست، گفت کرسی‌های آزاد اندیشی طرحی برای تغییر بنیادین در دانشگاه‌ها است این تغییر نه تنها در زمینه‌های فرهنگی بلکه در بحث‌های آموزشی و پژوهشی نیز هست.

**دانشگاه با اندیشه آزاد دانشگاه می‌شود
سلیمی با اشاره به اینکه دانشگاه با رونق آزاداندیشی امکان دانشگاه شدن دارد، گفت: دانشگاه محیط بارور شدن اندیشه‌ها است و در فضای آزاداندیشی است که این اتفاق رخ می‌دهد. ما در دانشگاه‌ها فقط به تکرار کننده تبدیل شدیم این وضعیت اندیشه را بارور نمی‌کند لذا در این فضا نهایتا اگر دانشجوی خوبی باشیم تکرارکننده سخن دیگران خواهیم بود.
وی ادامه داد: مشهورترین کتب ما ترجمه هستند و توجهی به آنچه تولید ذهنی اندیشمندان ما است، نمی‌شود.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه امیدواریم آزاد اندیشی در کلاس‌های درس گسترش یابد، اظهار داشت: باید آزاداندیشی را از پژوهش‌ها آغاز کنیم، ما با تقویت کرسی‌ها به دنبال آن هستیم که در دانشگاه‌ها به تدریج فرهنگ اندیشیدن جایگزین فرهنگ رونویسی شود. آزاداندیشی باعث می‌شود ما لحن سخن خود را هم اصلاح کنیم و در این محیط است که پرخاشگری معنایی ندارد.
وی اظهار داشت: پس از تجربیات موفق و ناموفقی که در طول چند سال برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی کسب کردیم، باید به بازاندیشی در برگزاری این کرسی‌ها بپردازیم.
وی اظهار داشت: باید یکبار به بازاندیشی این موضوع بپردازیم که آزاد اندیشی برای چه بوده است؟ آیا آزاداندیشی سوپاپ اطمینانی برای کنترل دانشجو است؟ آیا آزاداندیشی برای تقویت پرسشگری دانشجویان است؟ یا مجالی برای ایجاد بی‌پروایی ؟.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *