جنبش دانشجویی؛ حرکت در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی

جنبش دانشجویی؛ حرکت در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، 16 آذرماه هر سال در تقویم ملی کشور به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده تا علاوه بر یادآوری مجاهدت های دانشگاهیان در دوران حکومت پهلوی به ویژه شهیدان احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا، به منزله پاسداشت و گرامیداشتی از دانشجویانی باشد که آینده سازان این کهن دیار خواهند بود.
دانشجو در هر سرزمینی به مثابه نهالی است که طی دوران پس از دانشگاه تبدیل به درختی تنومند برای آبادانی وطن می شود و در ایران زمین نیز همواره این قشر از جامعه، در کوران مهم تاریخی، حضوری موثر و ارزشمند داشته است.
اینک بار دیگر در آستانه برگزاری 16 آذرماه به عنوان روز دانشجو، شور و شوق بهارانه ای در روزهای آخرین پاییزی دانشگاه ها به وجود آمده است؛ باید این جریان را به فال نیک گرفت چرا که دانشجوی زنده و پرطراوت سبب دانشگاهی پویا و در نهایت کشوری مقتدر می شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1378 با شرکت در اجتماع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تهران، در سخنانی خصوصیات و انگیزه های جنبش دانشجویی و بیداری و احساس مسؤولیت دانشجویان را تشریح کردند و ضرورت هوشیاری و مراقبت دانشجویان از تلاش افراد و مجموعه های بد نیت، بدسابقه و بدنام برای سوءاستفاده از حرکت و جنبش دانشجویی را مورد تأکید قرار دادند.
حضرت آیت الله خامنه ای، از آرمانگرایی، صدق و صفا، آزادگی و رهایی از وابستگی های حزبی، سیاسی و نژادی، مبتنی نبودن بر اشخاص، حساس بودن در مقابل ظلم، زورگویی، تبعیض و بی عدالتی و نیز همراه بودن منطق، بینش، تفکر و تحلیل با احساسات به عنوان ویژگی های یکسان بیداری دانشجویی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب یاد کردند و خدمات فراوان حرکت دانشجویی را به انقلاب اسلامی یادآور شدند.
ایشان در تبیین خصوصیت آرمانگرایی حرکت دانشجویی فرمود: ‘آرمانگرایی در مقابل مصلحت گرایی و عشق به آرمان ها و مجذوب آنها شدن، از ویژگی های بارز جنبش دانشجویی است؛ در محیط های دانشجویی، آرمان ها محسوس، ملموس، زنده و قابل دستیابی است و بر همین اساس دانشجویان برای آرمانها تلاش مبارکی را انجام می دهند.’
دانشجویان و جنبش های دانشگاهی همواره از جانب افراد مختلف مورد حمایت و یا سرکوب قرار گرفته اند و این امر را می توان در سال 1332 و اعتراض های ضد آمریکایی این قشر به سبب حضور ریچارد نیکسون و جریان اعتراض به سفر معاون رییس‌ جمهوری وقت آمریکا در تهران، مشاهده کرد که با زور سرنیزه سربازان پهلوی منجر به شهادت چندین دانشجو در دانشکده فنی تهران شد.
جنبش دانشجویی در معنای عام به پیگیری مطالباتی که برای رسیدن به هدفی خاص است اطلاق می شود؛ این جنبش نشات گرفته از روحیه جوانی و آرمانخواهانه دانشجویان است؛ به همین دلیل این جنبش می تواند در همه کشورها فارغ از نظام فکری و جهت حرکت جامعه شکل گیرد.
مبارزات مردم برای براندازی نظام طاغوتی پهلوی و تشکیل حکومت جایگزین با مختصات و ساختاری که در نظر داشتند در بهمن ماه سال 1357 به نتیجه رسید؛ هدف و انگیزه اصلی مردم برای شروع این حرکت عظیم را می توان در بیانات امام خمینی (ره) که رهبری این حرکت را برعهده داشتند و شعارهایی که از آن دوران برجای مانده مشاهده کرد؛ اهدافی مقدس مانند استقلال واقعی کشور، آزادی و جمهوری اسلامی که امام راحل خطوط آن را مشخص کرده اند.
به طور حتم این شعارها در نخستین سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی محقق نمی شد و باید به عنوان برنامه در دستور کار جامعه و حکومت قرار می گرفت.
جنبش دانشجویی در ایران اما جایگاه و عملکرد متفاوتی نسبت به سایر کشورها داشته و دارد؛ فعالیت هایش از جنس پیگیری اهداف و پیش بردن انقلاب است؛ هرچند به خیلی از چیزهایی که باید می رسید؛ نرسیده باشد.
پس از پیروزی انقلاب می توان اولین حرکت فعالانه دانشجویان، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود که نشان از سطح بالای دانشجویان، دغدغه جدی برای حفظ چارچوب نظام اسلامی و پیگیری مطالبات مردم بود.
با شروع جنگ تحمیلی به طور طبیعی اولویت جنبش دانشجویی دفاع از کشور شد و با حضور فعالانه در جبهه ها نقش کم نظیری را ایفا کرد.
به تدریج جنبش دانشجویی درگیر مسائل کوچک شد و اولویت ها و آرمان های بر زمین مانده انقلاب را فراموش کرده و درگیر بازی های سیاسی شد؛ این رکود شدید جریان دانشجویی تا اواخر دهه 80 ادامه داشت تا اینکه شرایط تغییر کرد.
با انتخاب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در کارزار یازدهمین دوره ریاست جمهوری بار دیگر بارقه امیدی در دل دانشجویان و دانشگاهیان شعله کشید و همزمان با به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شاهد افزایش فعالیت جنبش های دانشجویی بودیم.
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری نیز اول تیر ماه امسال در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان اظهارداشت: ‘اساتید دانشگاه ما برای پیروزی این انقلاب زندان ها متحمل شدند و دانشگاهیان در متن انقلاب حضوری فعال داشتند و امروز نیز دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان در خط مقدم تعالی و خدمت به جامعه و کشور هستند و به هیچ وجه نباید به دانشگاه و دانشجو با عینک امنیتی نگریست.’
وی گفت: ‘دانشگاه و اساتید، اعضای هیأت علمی و دانشجویان ما در خط مقدم تعالی و خدمت به کشور و جامعه هستند؛ اگر ما می‌گوییم انقلاب، انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. انقلاب به معنی داد کشیدن و سر و صدا نیست. انقلاب همان استقلال، آزادی و نظام جمهوری اسلامی است و چیز دیگری نیست. اگر ما دنبال استقلال کشور و در مقطع فعلی دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی هستیم، بدون علم، دانش و دانشگاه امکان‌پذیر نیست؛ چرا ما به دانشگاه اعتماد نمی‌کنیم بعد می‌خواهیم دانشگاه به ما اعتماد کند.’
رییس دانشگاه علم و صنعت در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: اینکه بگوییم دانشجویان چه ایده آل هایی داشته باشند؛ واقع گرایانه نیست.
محمدعلی برخورداری افزود: مهم آن است که دانشجویان در میدان حضور یابند و با بحث و تبادل نظر، مسیر و راه خود را پیدا کنند؛ هر چند که شاید در ابتدای امر برخی مسائل مناسب و مطلوب به نظر نرسند.
وی گفت: باید فضای دانشگاه ها برای جنبش های دانشجویی باز باشد تا این قشر فرهیخته جامعه راه خود را پیدا کند؛ هر چند شاید به مذاق برخی ها در ابتدای امر خوش نیاید اما چاره ای جز هزینه دادن برای شناخت بهتر دانشجویان از راه و مسیرشان نداریم.
رییس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: باید دانشجویان به عنوان قشر تحصیلکرده و پرسشگر با شان فرهیختگی، مطالبتاشان را به آسانی بیان کنند.
وی اظهار داشت: 16 آذرماه روز استکبارستیزی است و در این ایام باید همه در این راستا برای افزایش وحدت ملی گام بردارند.
برخورداری گفت: دانشجو باید اهداف عالیه و آرمانی داشته باشد اما حرکت مدیران و مسئولان دانشگاه ها باید با توجه به شرایط و امکانات باشد.
وی تصریح کرد: نبایستی دچار مصلحت گرایی و بازی های سیاسی شد بلکه باید در راستای آرمان های مقدس نظام حرکت کرد.
رییس دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: شان دانشجو بسیار بالاتر از این است که تن به بازی های سیاسی دهد بلکه اولویت در آرمان ها بایستی مصالح ملی و کلی نظام باشد.
وی اظهار کرد: اگر توقع داریم دانشجویان در راستای اهداف انقلاب گام بردارند نیازمند سعه صدر در برابر آنها هستیم.
وی گفت: به طور حتم این مسیر دارای افت و خیزهایی است که نباید از آن هراسید؛ همانگونه که ممکن است همه افراد در وهله نخست تمرین دوچرخه سواری دچار خطا باشند و یا آسیب ببینند.
برخورداری افزود: باید مسوولان و مدیران دانشگاهی آستانه تحمل خود را افزایش دهند تا دانشجویان ارتقا یابند و اگر فضا را به دلیل عافیت طلبی چند روزه مسوولیت هایمان ببندیم تا مشکلی پیش نیاید؛ به طور حتم دچار اشتباه راهبردی خواهیم شد.
بر اساس این گزارش در حالی 16 آذر به عنوان روز گرامیداشت دانشجو و استکبارستیزی مطرح است که گاهی شاهد برنامه ریزی های برخی از مسوولان دانشگاهی برای هر چه کمرنگ شدن آن هستیم که با برگزاری های جنگ های شادی در این روز سعی در کاستن هر چه بیشتر برخی از حواشی های احتمالی هستند!
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آن چه که مسلم به نظر می آید، سیاست های نظام این است که نباید دانشجو فقط یک بعدی در دانشگاه ها باشد و فقط به درس بپردازد.
سیداحمدرضا معتمدی گفت: هر چند که وظیفه اصلی آنان کسب دانش است و باید تلاش کنند تا با افزایش توانایی های خود پس از فارغ التحصیل شدن به کشور خدمت کنند اما دانشجو نباید صرفا تک بعدی باشد بلکه حتما باید در فعالیت های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه ها حضور داشته باشد.
وی افزود: این اصل از جمله سیاست های دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز بوده و مسوولان این مرکز علمی، دانشجویان را حتی برای این امر تشویق نیز می کنند.
وی ادامه داد: دانشجویی که روحیه اش از لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره تقویت شود به طور حتم پس از فارغ التحصیلی می تواند به نفع کشور گام های موثرتری بردارد.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: این مساله را جزو سیاست های نظام می دانیم و بدان معتقدیم و توصیه هم می کنیم.
وی گفت: هر چند که نمی توان در مورد آرمان های دانشجویان تعیین تکلیف ثابتی برای همگان کرد اما در یک بعد باید اشتراک نظر وجود داشته باشد.
معتمدی افزود: هر حرکتی که در بین دانشجویان به وجود می آید باید مدنظر باشد که به نفع کشور بوده و آسیبی به نظام وارد نسازد و در راستای تقویت و توسعه ایران باشد.
وی ادامه داد: جوانان دانشجو در سنی هستند که مقطع حساسی برای زندگی شان به شمار می رود بنابراین به هر میزان روحیه اجتماعی آنان در دانشگاه ها تقویت شود به طور حتم پس از فارغ التحصیلی بسیار موثر خواهد بود.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: شاید برخی از دانشگاه ها به دلیل حساسیت های روز دانشجو و توجه رسانه های مختلف به این مراسم ها با احتیاط با این مسائل برخورد می کنند اما معتقدم این روز متعلق به خود دانشجویان بوده و آنان باید فعال باشند.
وی با بیان اینکه باید روز گرامیداشت دانشجو را ارج نهیم و کمک کنیم برنامه های مناسبی داشته باشند، گفت: انتظار می رود برنامه های این هفته متناسب با فلسفه این روز باشد و با چاشنی بحث های سیاسی همراه شود.
معتمدی افزود: اگر مدیریت به صورت تعمدی این مسیر را طی کند که برنامه ها به سمت تفریح بروند، به طور حتم دارای اشکال است، اما اگر تشکل های دانشجویی آن مراکز درخواستی برای برگزاری مراسم نداده باشند؛ دیگر جای بحثی نمی ماند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *