اجلاس آسایهل با حضور نمایندگان ایران در مالزی گشایش یافت

اجلاس آسایهل با حضور نمایندگان ایران در مالزی گشایش یافت

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، ‘ماری یاپ کاین چینگ’ معاون وزیر آموزش عالی مالزی در این آیین گشایش این اجلاس سه روزه که تا پایان روز چهارشنبه ادامه دارد، گفت: هدف آسایهل کمک به اعضا جهت تقویت خود از طرق کمک متقابل و کسب جایگاه بین المللی در عرصه آموزش است.
وی گفت: توجه به نیازهای مهم نسل آینده ضروری است و این نیاز توانایی کسب آموزش از طریق روش های مختلف است. اکنون زمان آن است که از این فرصت استفاده شود و امکان دسترسی افراد به فناوری ها برای آموزش بررسی و فراهم شود.
‘ماری یاپ کاین چینگ’ در ادامه گفت: اگر نهادهای آموزش عالی آماده ارائه این قبیل خدمات به جوانان نباشند، چگونه می توان انتظار داشت آنها در جهان رقابتی به جلو حرکت کنند. از اینرو به منظور عقب نماندن نسل های آینده نیاز است بستر حرکت آنها از هم اکنون فراهم شود.
وی که به نمایندگی از وزیر آموزش عالی مالزی در این اجلاس سخن می گفت، افزود: اگر این شرایط را برای نسل آینده فراهم نسازیم و آن را به شانس بسپاریم، مرتکب جرم شده ایم. در واقع جهان هرچه سریع تر به سمت بی مرز شدن پیش می رود.
معاون وزیر آموزش عالی مالزی، حمایت، ارتقاء و تبادل بهترین روش ها و تجربه ها در مورد نقش نهادهای آموزش عالی ، جمع آوری و کاربرد کارهای تحقیقی برای توسعه آموزش عالی را از دیگر اهداف آسایهل عنوان کرد.
وی همچنین آموزش عالی را موتور محرکه اقتصاد دانش محور و توسعه ثروت ملی دانست و گفت که دسترسی آزاد به آموزش به همه افراد اجازه می دهد هر جای دنیا که هستند بدون هزینه مالی خدمات آموزشی دریافت کنند.
وی با تاکید بر اینکه با جهان بدون مرز و دسترسی آزاد به آموزش، انقلابی در آموزش رخ داده است، به تجربه مالزی در زمینه دسترسی آزاد به آموزش اشاره کرد و گفت: زایش و گسترش دروس آنلاین و آزاد (MOOC) برای نخستین بار توسط دانشگاه لندن و در چهار درس از سال 2012 آغاز شد و ماه ژوئن همان سال بیش از 200 هزار نفر در این دروس که پیش نیازی نیز نداشتند ثبت نام کردند.
‘ماری یاپ کاین چینگ’ در ادامه به تجربه مالزی در این مورد پرداخت و گفت که در مالزی نیز دانشگاه پوترا در سال 2014 به عنوان نخستین دانشگاه این کشور ارائه دروس از طریق آنلاین را آغاز کرد.
در این اجلاس سه روزه حدود 300 شرکت کننده از حدود 30 کشور مختلف از آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه گردهم آمده اند تا در خصوص اطلاعات و تجربیات در بخش های مختلف آموزشی با توجه به پیشرفت سریع فناوری های آموزشی بحث و گفت وگو کنند.
در این نشست همچنین ‘خوزه راموس هورتا’ رئیس ‌جمهوری پیشین تیمور شرقی و برنده جایزه صلح نوبل سال 1996، ‘عینی ادریس’ رئیس دانشگاه پوترا مالزی، ‘نینتا اولاوراوت’ دبیر کل آسایهل حضور داشتند.
دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قرار است در این اجلاس سحنرانی کند.
هیات امنای اتحادیه ‘آسایهل’ نیز عصر یکشنبه نشستی در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار و با عضوت 8 دانشگاه ایرانی شامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه علم و فرهنگ و نیز پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) در این اتحادیه منطقه ای موافقت کرد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *