بزرگترین هیات علمی فرانسه به ایران می آید

بزرگترین هیات علمی فرانسه به ایران می آید

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، حسین سالار آملی روز دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به تعامل بین المللی وزارت علوم افزود: امروز هیات علمی به عنوان یکی از مهم ترین محورهای فعالیت وزارت علوم است.
وی گفت: وزارت علوم در روند کاری، دو ماموریت استراتژیک کلان دارد که حضور در صحنه های مختلف با تکیه بر توانمندی های کشور و حفظ نیروهای نخبه و توانمند در کشور را شامل می شود.
وی گفت: بر همین اساس وزارت علوم مایل نیست بورسیه های چهار و پنج ساله اعطا کند و اغلب بورسیه ها 6 ساله هستند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: وزارت علوم دیپلماسی خود را روی راه اندازی سه محور کرسی های ادبیات فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی همکاری با کشورهای هدف در حوزه علم و پژوهش و بهره گیری از ایرانیان در دنیا عملیاتی کرده است.
وی گفت: در دانشگاه های 35 کشور کرسی ادبیات فارسی برگزار می شود و سه هزار و 620 نفر در خارج از کشور دوره های مقطع لیسانس، ارشد و دکترا را در این کرسی ها می گذرانند.
سالار آملی گفت: برای نخستین بار حوزه شیعه شناسی در دانشگاه آنکارا ترکیه راه اندازی شد.
وی ادامه داد: محور دوم مذاکرات وزارت علوم با کشورهای هدف در دولت یازدهم با کشورهای همسایه از جمله عراق، اردن، تاجیکستان، قرقیزستان و کشورهای چین، آلمان، اتریش، روسیه، فرانسه و ژاپن تعریف شده است.
سالار آملی گفت: وزارت علوم با این کشورها در پی چهار هدف اساسی از قبیل برگزاری دوره های مشترک تحصیلی، انجام پژوهش های مشترک تبادل دانشجو و تبادل هیات های علمی است.
وی خاطر نشان کرد: محور سوم توسعه علم و فناوری بر اساس بهره مندی از ایرانیان خارج از کشور است، به گونه ای که سال 93 تعداد 13 پروژه مشترک و سال گذشته 15 پروژه برگزار کرده است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کانون تحولات فنآوری بین المللی در منطقه است خاطرنشان کرد: سال گذشته 354 نخبه ایرانی برای حضور در سمینارهای مختلف به کشور آمده اند.
وی اظهار داشت: طی روزهای آخر هفته دو هیات علمی از کشور آلمان برای همکاری های مشترک و برگزاری کارگاه های آموزشی به ایران سفر می کنند و طی روزهای 21 و 22 آذر ماه نشست علمی فناوری با دانشگاههایی از روسیه خواهیم داشت.
سالار آملی، با بیان اینکه فعالیت های خود را با روسیه توسعه داده ایم و دانشگاه شهید بهشتی در مسکو دفتر دارد و 13 دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر به این مرکز علمی در روسیه اعزام شده اند.
وی گفت: روزهای 22 و 23 آذر اولین کارگاه مشترک با کشور هند در تهران برگزار خواهد شد و آخر آذر نیز هیات کشور سوئد به تهران سفر می کند.
وی گفت: هم اکنون هیات 25 نفره از اتیالیا برای همکاری در زمینه فن آوری و نوآوری در کشور حضور دارد.
قائم مقام وزیر علوم در پاسخ سوال خبرنگار ایرنا درخصوص روند همکاری های بین المللی وزارت علوم گفت: این همکاری ها در دولت یازدهم به شدت روند صعودی داشته و تعامل بین المللی وزارت علوم نسبت به سال های گذشته حدود 25 تا 30 درصد جهش داشته است.
وی در پاسخ دیگر خبرنگاران درمورد عضویت ایران در سزامی گفت: ایران یکی از قطب های مهم سزامی است و مشکلاتی که در انتقال اعتبارات طی چند ماه گذشته به وجود آمده بود بر طرف شده است.
وی اظهار داشت: سزامی محوری است که پژوهشگران کشور با علوم و دانش دانش بینان و تکنولوژهای آن بیشتر آشنا می شوند.
قائم مقام وزیر علوم گفت: جمهوری اسلامی ایران با رژیم صیهونیستی به هیچ شکلی ارتباط ندارد و اگر هم پژوهشگران این رژیم در جمع اعضای سزامی باشند، دانشمندان ایرانی با آنها ارتباطی ندارند.
وی گفت: تمامی ارتباط علمی با رژیم صیهونیستی را ممنوع می دانیم اما اینکه آنان در یک مجموعه عضو باشند معنا ندارد که ما جایمان را خالی کنیم.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *