قدرت فرامنطقه ای ایران در حال شکل گیری است

قدرت فرامنطقه ای ایران در حال شکل گیری است

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، ‘بئاتریس ژیبلن’ روز دوشنبه در سخنرانی با عنوان ‘ایران قدرت جدید منطقه ای’ در دانشگاه حکیم سبزواری افزود: در شرایطی که در برخی کشورهای منطقه خاورمیانه جنگ و ناامنی است ایران کشوری با ثبات و امن است.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش های فراروی قدرت جدید ایران، ایالات متحده آمریکاست که تلاش می کند از طریق تحریم، قدرت رو به رشد ایران را مهار کند.
وی گفت: تحریم ها در کاهش تولید ناخالص ملی ایران تاثیر گذاشته و ایران برای بی اثر کردن تحریم های آمریکا، توسعه مبادلات اقتصادی خود را به سوی چین و هند سوق داده است.
این استاد دانشگاه افزود: چین و هند نیز به نفت ایران احتیاج دارند و شرکای مناسب تجاری با کشور ایران هستند.
وی ادامه داد: یکی از اهداف حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه، مقابله با احیای تمدن و قدرت دوباره ایران است.
ژیبلن اظهار کرد: حادثه 11 سپتامبر بهانه ای برای حمله آمریکا به خاورمیانه در حمایت از حقوق بشر و مبارزه با سلاح های کشتار جمعی بود اما نیت واقعی آمریکا تسلط بر منابع غنی منابع نفتی و ثروت سرشار این منطقه است.
استاد دانشگاه پاریس 8 گفت: ایران با حمایت نظامی، حکومت سوریه را در جنگ یاری می کند و حزب الله لبنان نیز به تاسی از ایران بشار اسد را در جنگ با گروههای مخالف حمایت می کند.
وی افزود: از نگاه کشورهای غربی و فرانسه حکومت بشار اسد مشروعیت سیاسی ندارد و برخی کشورهای غربی گروه های مخالف بشار اسد را حمایت می کنند.
وی اظهار کرد: ایران در حمایت از سوریه با ترکیه و عربستان منازعه دارد و حمایت ایران از حوثی های یمن نیز در اختلاف با عربستان است.
‘بئاتریس ژیبلن’ و ‘جیم ژیبلن’ استادان دانشگاه پاریس 8 با هدف گسترش همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه حکیم سبزواری به سبزوار سفر کرده اند.
مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *