هادی خانیکی: دانشجو تحکم پذیر نیست

هادی خانیکی: دانشجو تحکم پذیر نیست

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، هادی خانیکی روز سه شنبه در پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو اظهار داشت: عبارت دیگر امروز وقتی از جریان دانشجویی صبحت می شود بیشتر خصلت ضد اداره شوندگی آنان است.
وی گفت: 16 آذر که نسل های قبل پشت سر گذاشته اند معنای ای جز مبارزه نداشت اما 16 آذر طی این سال ها که در دانشگاه ها طیف های رنگارنگ از عنوان نکوداشت ها رابه خود اختصاص می هند متفاوت است.
وی گفت: امروز بخش عمده ای به پاسخگوی ها، کارناوالی و طنزآمیز بوده و بخش دیگری نیز به کار سیاسی گره خورده است.
این استاد دانشگاه گفت: امروزه دانشگاه ها نسبت به دانشگاه های سالیان گذشته کمتر سیاسی هستند البته این امر به معنای ارزش گذاری خوب و یا بد نیست.
خانیکی با اشاره به واقعه 16 آذر سال 1332 گفت: اولین روایتی که از آن واقعه صورت جلسه شده و به امضای 15 نفر از اساتید دانشکده فنی تهران رسید، در اسناد بایگانی دانشگاه تهران موجود است. این سند نشان دهنده آن است که اگر چه حاکمیت شرایط خاصی در کشور ایجاد کرده بود اما در دانشگاه آن زمان باز هم سرزندگی و نشاط وجود داشت.
این استاد دانشگاه گفت: اگر ما از فعال بودن دانشگاهها سخن می گوییم یکی از دلایل آن این بود که استادان هم در آن زمان، سرزنده و پویا بوده اند.
وی اظهار داشت: شهید چمران در مورد واقعه سال 32 یاداشتی داشته و یا کتابی که علی اکبر سیاسی رییس وقت دانشگاه در مورد واکنش خویش در مقابل رفتار دولت وقت داشت؛ درس های عبرت آمیزی دارد.
وی گفت: آن روزها عناصر حیات بخش فقط دانشجویان نبوده اند؛ بلکه اساتید نیز کنشگر به شمار می رفتند و رییس دانشگاه هم حساسیت داشت.
وی تصریح کرد: این عوامل سبب شد پدیده ای شکل گیرد که طی 63 سال گذشته این امر علی رغم همه تفاوت ها زنده مانده است.
خانیکی یادآور شد: معتقدم با نگاه امروز نمی توان به دانشگاه و دانشجو آن سال ها نگریست و همچین با نقد گذشته نیز نمی توان به دانشجوی امروز پرداخت.
وی اظهار داشت: هر چند که طی این سال ها همه چیز عوض شده است؛ اما دفاع از تشخص دانشجویی کماکان باقی مانده است.
استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در طول این سالیان مرتب پمپاژ می شود که 16آذر سال 32 تصویر مبارزه دانشجویی ضد آمریکایی و ضد استبدادی بوده و پس از انقلاب و نام گذاری روز دانشجو تصویر رسمی و غیر رسمی از دانشجو دچار چند پارگی شده است

وی خاطر نشان کرد: تنها وجه اشتراک دانشجویان به گذشته این است که تحکم نمی پذیرند و عبارت دیگر امروز وقتی از جریان دانشجویی صبحت می شود بیشتر خصلت ضد اداره شوندگی آنان است.
وی گفت: همانگونه که فرد بر مبنای خلق وخوی خویش و قضاوت و چشمداشت برای آینده تصمیم می گیرد، به گذشته اش هم نگاه می کند و این در تمامی جوامع وجود داشته و مسثنی نیز نیست.
این استاد دانشگاه یاد آور شد که تصمیمی که 16 آذر سال 32 از طریق جریان های سیاسی ارایه می شود با واقیعت ها متناقض بود و عکس ها را رتوش و مثل ها را تغییر می دهند.
وی اظهار کرد: باید پذیرفت که دانشگاه و جامعه آن سال ها دیگر وجود ندارد و دانشجوی ما نیز دانشجوی آن دوران نیستند.
خانیکی خاطرنشان کرد: حتی اگر دغدغه مسوولیت های را اجتماعی داریم باید به سبک زندگی دانشجویان نسبت به گذشته تن در دهیم.
وی گفت: نباید سیاست ورزان ما اعم از حاکمیت، احزاب و تشکل ها، ضعف هایشان را به دانشگاه ها تحمیل کنند؛ بلکه باید نهادهای مدنی دولت و حاکمیت کار خودشان را انجام دهند.
این استاد دانشگاه گفت: دانشگاه ها جبران کننده ضعف های نهادهای دیگر نیستند به زور سیاسی کردن محیط دانشگاهی مثل به زور غیر سیاسی کردن آن است که هر دو این اوامر سبب بحران های ساختاری ور فتاری می شود.
وی اظهار داشت: تحمیل سیاست به معنای مشارکت غیر طبیعی دانشگاه و دانشجو مثل تحمیل عدم مشارکت وغیر سیاسی کردن دانشگاه به شمار می رود؛ که هر دو مولفه، دانشگاه را دچار بحران ساختاری می کند و نتیجه آن انفعال و انزوای دانشجو و دانشگاه است.
این استاد علوم ارتباطات اجتماعی توضیح داد: دانشگاهی که دچار بحران های درونی شود نتیجه آن انزوا و انفعال است و این امر همان چیزی است که در حد و اندازه یک فاجعه برای هر کشوری زیان بار است.
وی با بیان اینکه دانشجوی امروز با دیروز و سیاست ورزی امروز با دیروز متفاوت است، گفت: قدرت و ضعف این امر بیش از آنکه محصول دانشجویان باشد، محصول جامعه شناسی قدرت و دانشگاه است.
خانیکی ادامه داد: دانشگاه ها آیینه ای از جامعه امروز ما هستند و اگر بیمار باشند؛ نشانه بیماری ساختارهای سیاسی و جامعه است.
خانیکی افزود: امیدوارم با تلیفق بین تعلق و احساسات بتوانیم عرصه گفت وگو را وسیع تر کنیم و به سمت رویکردهای دموکراتیک، اصطلاح طلبانه و دفاع از پیشینه انقلابی و اسلامی خویش گام برداریم.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متعقدم بنیاد ساختاری نهاد دانشگاه ها و گرایش سیاسی دانشجویان بر کنش آنها اثر گذاشته و پیش بینی من این است که دانشجویان سیاسی در اقلیت قرار دارند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *