کمتر تصمیمی در منطقه بدون حضور ایران گرفته می شود/تأکید بر جایگاه متفاوت ایران در نظام بین الملل

کمتر تصمیمی در منطقه بدون حضور ایران گرفته می شود/تأکید بر جایگاه متفاوت ایران در نظام بین الملل

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از خبرنگار ایرنا، آیین روز دانشجو عصر سه شنبه با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، رایزن فرهنگی و جمعی از دانشجویان ایرانی در فضایی دوستانه در محل اقامت سفیر برگزار شد.
سفیر کشورمان در وین در این آیین ضمن تبریک به مناسبت این روز، یاد و خاطره همه شهدای دانشجو و ایثارگر را در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی گرامی داشت.
مولایی گفت: 16 آذر نقطه عطفی در تاریخ معاصر کشورمان است و بیانگر آرمان خواهی و آزادی خواهی ملت ما به شمار می رود.
وی افزود: دانشجویان سرمایه های کشور هستند و با کسب علم و دانش اندوزی می توانند در عرصه های مختلف تأثیرگذار باشند.
سفیر کشورمان در وین با اشاره به جایگاه و منزلت دانشجویان در خارج کشور، خطاب به آنها گفت: کشورمان ایران سزاوار نقش آفرینی شما دانشجویان است، هریک از شما سفرای فرهنگی و نماینده کشورمان در خارج کشور محسوب می شوید و می توانید در معرفی فرهنگ و هویت خود به مخاطبانتان و در ایجاد تصاویر و فضاهای مثبت، مؤثر باشید. چنین عملکردی می تواند منجر به رونق روابطمان در عرصه های دیگر شود.
مولایی خاطرنشان کرد: ما نیز نسبت به دانشجویان وظایف و مسؤولیتهایی داریم که بدون تردید همواره پیگیر مشکلات دانشجویان خواهیم بود.
سفیر کشورمان در وین ادامه داد: ما در دوران خطیری در نظام بین الملل از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به سر می بریم. شرایط اخیر نظام بین الملل در چند سال گذشته بی سابقه بوده است. بسیاری از تحولات و تنش های امروز نتیجه دوران جنگ سرد است و شرایط هنوز پس از پایان جنگ سرد در عرصه بین الملل تثبیت نشده است.
وی در ادامه با اشاره به نقش ایران در عرصه بین المللی گفت: جایگاه ایران در نظام بین الملل جایگاه متفاوتی است. کشور ما پس از انقلاب با تنش ها و فراز و نشیب های زیادی در عرصه جهانی روبه رو بوده است اما به دلیل حفظ استقلال سیاسی در مراحل مختلف توانسته ایم آنها را به شایستگی مدیریت کنیم و سرفراز باشیم.
مولایی ادامه داد: ایران در چند سال گذشته میدان قدرت نمایی دیگران بوده اما امروز کشورمان کشوری قدرتمند است و عرصه قدرت نمایی دیگران نیست.
سفیر ایران در وین با تأکید بر اینکه در زمان حاضر سیاست خارجی کشورمان رونق گرفته است، تصریح کرد: امروز کمتر تصمیمی در منطقه یا جهان بدون حضور ایران گرفته می شود و این نقطه درخشانی در تاریخ معاصر کشورمان به شمار می رود.
مولایی در ادامه همچنین با اشاره به سابقه طولانی روابط تاریخی، سیاسی و فرهنگی ایران با اتریش گفت: روابط ایران و اتریش با وجود تلخی ها و شیرینی ها؛ همیشه متمایز از سایر کشورهای اروپایی بوده است.
وی افزود: در ماه های گذشته روابط دو کشور در سطح دیپلماتیک، اجتماعی، فرهنگی، علمی و تحقیقاتی توسعه بیشتری یافته است. در ارتباط با همکاری دانشگاهی و علمی نیز یادداشت تفاهمی بین دو کشور امضا شده است.
سفیر کشورمان در وین اظهار کرد: همچنین در حوزه اقتصادی گام های بلندی برداشته شده و ارتباطمان با اتحادیه ها، رسانه ها و پژوهشکده های علمی تقویت شده و در حوزه های فرهنگی، توریسم، انرژی و تکنولوژی گام های قابل توجهی برداشته شده است.
وی تأکید کرد: همه اینها به خاطر عظمت کشورمان است و این جاده ای دوسویه است برای اینکه بتوانیم به اهدافمان برسیم.
همچنین در این دیدار، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ضمن تشکر از «احمد جعفری» رایزن فرهنگی ایران برای عملکرد مثبت او در جهت پیگیری مشکلات مربوط به دانشجویان ایرانی در اتریش، مشکلات دانشجویان را در قالب قرائت نامه ای مطرح کرد.
در ادامه این آیین، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و دانشجویان به طرح مشکلات و چالش های اصلی که در اتریش با آنها مواجهند، پرداختند.
گفتنی است؛ در این دیدار دانشجویان، عمدتاً خواستار رسیدگی و اقدام سفارت و بخش کنسولی درباره این موضوعات بودند: رایزنی سفارت ایران با سفارت اتریش در تهران در راستای احترام بیشتر برای دانشجویان متقاضی ویزا و تسهیل در روند صدور ویزا برای دانشجویان ایرانی، رایزنی با دانشگاه آزاد در راستای حل مشکل اعتبار مدرک دانشگاه آزاد در خارج از کشور، کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و شهریه دانشگاه و ایجاد بازار کار در ایران برای دانشجویان فارغ التحصیلی که به کشور باز می گردند.
در ادامه این آیین نیز سفیر کشورمان در وین و اعضای بخش کنسولی سفارت ایران پس از شنیدن مشکلات و پرسش های دانشجویان به آنها پاسخ دادند و در پایان مراسم مولایی از دانشجویان برتر به دلیل دستاوردهای علمی و پژوهشی آنها تقدیر کرد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *