وزیر علوم: حاشیه ها را به جای متن نشاندن، صحیح نیست

وزیر علوم: حاشیه ها را به جای متن نشاندن، صحیح نیست

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، محمد فرهادی که برای پاسخ به سوال مشترک نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود در مورد برگزاری اردوها در دانشگاه ها گفت: براساس آیین نامه شورای اسلامی کردن دانشگاه ‌ها، برگزاری اردوهای مختلط ممنوع شد.
وی ادامه داد: اردوها بخشنامه مرتبط با خود را دارد و با آیین نامه مشخصی برگزار می شود؛ اما درمورد سفرهای آموزشی و پژوهشی و تحقیقات میدانی با حضور اساتید موضوع متفاوت است و باید در این برنامه‌ها جزئیات، محل اسکان و نحوه حضور به طور کامل مشخص شود. با وحود این، حجم اردوهای مختلط در حجم فراوان برنامه های دانشگاه ها در سال های اخیر به انداره ای بوده که ناچیز به شمار می رود.
وی در پاسخ به سوال در مورد برگزاری اردوهای مختلف در دانشگاه ها افزود: با وجود این، آیین نامه اردوهای دانشجویی را در شورای اسلامی کردن دانشگاه ها مطرح کردیم و این دستورالعمل را به تاریخ 7 مهر 95 این ایین نامه را به دانشگاه ها ابلاغ کردیم و بر اساس این آیین نامه حضور اساتید، مدیران دانشکده، محل اردو و برنامه اردو باید رسما اعلام شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در مورد برگزاری جشن ها بدون موازین شرعی نیز توضیح داد: در دانشگاه ها نفس برگزاری جشن مطرح نبوده است؛ بلکه حواشی غیرقابل پیش بینی به وجود می آید و در یک مورد جشن فارغ تحصیلی بوده و در پایان آن اتفاقاتی افتاد که وزارتخانه هم با آن برخورد کرده است.
وی تاکید کرد: حاشیه ها را به جای متن نشاندن مناسب نیست و در کدام مقطع اموزش عالی این حواشی وجود نداشته است؟ اما با این حاشیه ها در دانشگاه های سیستان، مازندران و زنجان برخورد کرده ایم.
فرهادی در مورد آیین نامه برگزاری برنامه موسیقایی در دانشگاه ها نیز گفت: این آیین نامه در شورای اسلامی کردن دانشگاه ها بازنگری شد و به تاریخ 18 بهمن 94 به دانشگاه ها ابلاغ کردیم.
وی در مورد مطالب نشریات دانشجویی نیز گفت: چاپ نشریات دانشجویی با هدف نهادینه ساختن آزاداندیشی، نقد و تحمل استماع سخن مخالف منتشر می شوند که ذیل راهبرد 10 سند دانشگاه اسلامی است، بر اساس آمار اکنون چهار هزار و 300 نشریه دانشجویی داریم که تخلفاتی هم در آنها وجود داشته و با تحلفات برخورد شده و تنبیهات شامل تذکر شفاهی، کتبی و توقیف نشریه و محرومیت بوده است.
وی در مورد خدشه به باورهای دینی و انقلابی و آنچه در دانشگاه شریف اتفاق افتاده نیز گفت: این مورد به دانشگاه مربوط نیست؛ بلکه انجمن دانش آموختگان دانشگاه آن را منتشر کرده بود. حضور انجمن اسلامی دانشگاه ها به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 75، قانونی است و آیین نامه آن را وزارتخانه های ذیربط نوشته اند و وزارت علوم آن را ابلاغ کرده است.
فرهادی ادامه داد: با وجود اینکه موضوع به دانشگاه مربوط نبود و انجمن فارغ تحصیلان دانشگاه شریف اقدام کرده بود، به سرعت با دانشگاه تماس گرفته شد و انجمن تعطیل و این نشریه هم توقیف شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال مجدد پژمان فر در مورد نظارت بر نشریات دانشجویی گفت: هیات نظارت بر نشریات دانشجویی و هیات سه نفره ناظر بر تشکل های دانشجویی بر فعالیت نشریات و تشکل ها نظارت می کنند و حتی نشریاتی که محوز می گیرند در چارچوب همین ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فعالیت کنند و در غیر این صورت با آنها برخورد می شود.
وی تاکید کرد: برگزاری اردوهای مختلط را به هیچ وجه دانشگاه محوز نداده و نمی دهد و بعضی اردوها را گروه ها و تشکل های دانشجویی برگزار کرده اند و حتی تعداد اردوی خارج از ضابطه برگزار شده فقط 3 یا 4 اردو بوده است.
در پایان این پرسش و پاسخ های، نمایندگان سوال کننده از پاسخ های وزیر قانع شدند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *