همایش بین المللی علوم گوهر در دانشگاه زابل آغاز بکار کرد

همایش بین المللی علوم گوهر در دانشگاه زابل آغاز بکار کرد

به گزارش   کنکوری معاون بنیاد ملی نخبگان کشور در مراسم افتتاح این همایش گفت: اهمیتی که برای اکتشاف معادن وجود دارد بسیار ارزشمند است اما اگر این اهمیت برای یک نخبه و استعداد برتر باشد خیلی ارزشمندتر خواهد بود.

مهدی موسوی با بیان اینکه دانشجویان ما باید تبدیل به گوهر شوند اظهار داشت: هر کدام از انسان ها برای ما مانند یک معدن هستند و نباید دانشجویان برای کارمندی در ادارات گدایی کنند بلکه دستگاههای دولتی باید برای حضور آنان در ادارات تلاش کنند.

وی بر ایجاد رشته های مرتبط با ظرفیت های منطقه سیستان از سوی دانشگاه زابل تاکید کرد و افزود: محیط زیست، باستان شناسی و گوهر باستان شناسی از جمله ظرفیت های منطقه هستند و باید این مرکز آموزش عالی در این زمینه به یک قطب تبدیل شود.

معاون بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: با همت دانشگاه ها و دانشجویان سیستان و بلوچستان ظرفیت های خوب این استان نمایان می شود.

رئیس دانشگاه زابل نیز برگزاری این همایش را فرصتی برای ارائه آخرین یافته های دانشمندان و پژوهشگران دانست و تصریح کرد: محققان در همایش ها یک اجتماع بزرگ را شکل داده و یافته های علمی خود را ارائه می دهند.

موسی بهلولی افزود: همکاری مشترک میان دانشمندان و پژوهشگران از جمله برکات این همایش هاست.

وی اظهار داشت: اشتراکات فرهنگی، نژادی و زبانی زیادی میان ایران و افغانستان وجود دارد به طوری که این 2 کشور علاقه مند به همکاری در حوزه های مختلف هستند.

دبیر همایش بین المللی علوم گوهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این همایش با همکاری دانشگاه زابل، دانشگاه قندهار افغانستان، استانداری سیستان و بلوچستان، فرمانداری شهرستان ویژه زابل، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سازمان زمین

شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انجمن علمی باستان شناسی ایران و شرکت تحقیق و توسعه علوم گوهرشناسی در حال برگزاری است.
محمد اله بخش اظهار داشت: اکتشاف و معدنکاری ذخایر گوهر، گوهر شناسی، الماس، تراش گوهرها و تولید محصولات نهایی گوهر از محورهای این همایش است.

دبیر این همایش با بیان اینکه حکاکی روی نگین، گوهرشناسی، تراش فست و تراش دامله از جمله کارگاه های آموزشی همایش بین المللی علوم گوهر هستند، افزود: نمایشگاه سنگ های قیمتی در حاشیه این همایش با هفت غرفه برپا شده است و صنعت گران این حوزه از نقاط

مختلف کشور حضور پیدا کرده اند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *