برای تحقق اهداف آموزش 2030 مشارکت بخش های مختلف جامعه مدنی ضروری است

برای تحقق اهداف آموزش 2030 مشارکت بخش های مختلف جامعه مدنی ضروری است

برای تحقق اهداف آموزش 2030 مشارکت بخش های مختلف جامعه مدنی ضروری است

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، محمد فرهادی روز شنبه در نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 گفت: آموزش نقش اصلی و محوری در تحقق اهداف توسعه پایدار آینده دارد که باید به عنوان راهبردهای اساسی مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: آموزش 2030 که هدف چهار دستور کار توسعه پایدار آینده را تشکیل می دهد، نقش اصلی را در پایان بخشی به فقر، بهداشت و ایجاد رفاه انسانی بمنطور فراهم ساختن فرصت های برابر برای زنان و مردان و کاهش تغییر اقلیم دارد.
فرهادی اظهار کرد: آموزش قادر است پیشرفت به سوی تحقق همه اهداف دستور کار توسعه پایدار 2030 را تصریح کند.
رییس کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: برای تحقق اهداف آموزش 2030 باید مشارکت بخش های مختلف جامعه مدنی در حمایت و تامین اعتبار فعالیت های آموزشی فراهم شود.
فرهادی با بیان اینکه دولت ها مکلف شده اند تا از تمامی ابزار برای تحقق این اهداف استفاده کنند، تصریح کرد: مقررات آموزشی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همسو با راهبرد دسترسی همگان به آموزش وضع شده و مسوولان کشور موظف به ایجاد شرایط لازم برای گسترش و آموزش در همه سطوح اهم از ابتدایی متوسطه و عالی هستند.
وی خاطر نشان کرد: البته اهداف آموزش 2030 در اسناد کلان بالا دستی کشور مانند سند تحول بینادین آموزش و پرورش نقشه جامعه علم وفناوری کشور و برنامه های 5و6 توسعه گنجانده شده است.
به گفته وزیر علوم، بر اساس قانون اساسی ایران، دسترسی همه افراد واجد شرایط فارغ از جنسیت، دین و قومیت برای ورود به آموزش عالی بلامانع است.
وی افزود: برهمین اساس پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شاهد گسترش دسترسی برابری و کیفیت بر آموزش عالی بوده ایم.
فرهادی اظهار کرد: علاو بر اینها، آموزش عالی مطابق بر وظایف محوله در سند چشم انداز توسعه 1404 نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه افتصادی اجتماعی و فرهنگی مسیر هدفمند و متناسب با نیازهای جامعه را در دستور کار خود دارد.
فرهادی، جذب حداکثری اعضای هیات علمی، افزایش فرصت های مطالعاتی برای اساتید دانشگاه ها، ایجاد مراکز عالی تحقیقاتی به منظور بهبود توان علمی، تنوع بخشی به نظام آموزش عالی در ایران و تنوع در مدیریت از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد.
رییس کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: کمیسیون ملی یونسکو در ایران اقدام هوشمندانه ای در ارتباط با بومی سازی چهارچوب عمل جهانی آموزش 2030 انجام داده و با تشکیل کارگروه های تخصصی در دستگاه های که عهده دار مسوولیت در حوزه های آموزش هستند، اقدام به تدوین سند ملی آموزش 2030 کرده است.
وی گفت: هدف اصلی از تدوین این سند، ارتقای حضور جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین المللی در حوزه آموزش و ارتقای مرجعیت علمی و آموزشی ایران در آسیا و اقیانوسیه و جهان است.
فرهادی تاکید کرد: تهیه سند ملی آموزش 2030 حرکت هوشمندانه ایران مطابق با آخرین مصوبات و دستورات بین المللی است.
وی با بیان اینکه اجرای موفق سند آموزش 2030 به جلب مشارکت گسترده در میان بخش های مختلف بستگی دارد، افزود: برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف 2030 باید بر مبنای رویکردی فرابخشی باشد که بر اساس همکاری موثر شفافیت و وحدت عمل شکل گیرد.
فرهادی گفت: کار گروه ملی اجرای آموزش 2030 باید به ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت 18 نهاد و وزارتخانه دیگر از سوی دولت تشکیل شود که برنامه اجرایی و نظارتی تحقق کامل آموزش 2030 را در سطوح ملی و استانی هم سوی با اهداف و توسعه کشور اجرایی می شود.
فرهادی ادامه داد: این کار گروه ملی موظف است، گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگاه های ذیربط را سالانه به هیات وزیران ارایه دهد و گزارش نهایی را به کمسیون ملی یونسکو جهت ارسال به مراجع بین المللی ارایه دهد.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: اکنون سهم ایران از تولید مقالات علمی به 1.8 درصد در سال 95 رسیده و ایران رتبه اول منطقه و رتبه 16 دنیا را از نظر تولید علم دارد.
به گفته فرهادی، اکنون 154 قطب علمی و 30 پارک علم و فناوری، 351 انجمن ملی، 713 واحد علمی و یکهزار و 172 نشریه علمی و پژوهشی در حال فعالیت هستند که ظرفیت خوبی برای کمک به تحقق اهداف آموزش 2030 محسوب می شود.
نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش 2030 امروز(شنبه) با همکاری یونسکو برگزار شد.
همکاری با توسعه مرتبط یونسکو در شبکه های همکاری بین دانشگاهی تدوین و اشاعه و اجرای سیاست های یادگیری پژوهش مشترک اجرای پروژه های پژوهشی از محورهای مورد نظر این نشست است.
فراهنگ ** 1085 ** 9022 ** 1071 ** خبرنگار: رقیه نوری ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *