نشست تحلیل و بررسی تاثیر انتخابات آمریکا بر خاورمیانه در دانشگاه پیام نور سنندج

نشست تحلیل و بررسی تاثیر انتخابات آمریکا بر خاورمیانه در دانشگاه پیام نور سنندج

نشست تحلیل و بررسی تاثیر انتخابات آمریکا بر خاورمیانه در دانشگاه پیام نور سنندج

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست علمی که جمعی از استادان، دانشجویان و اعضای انجمن های علمی دانشگاه پیام نور سنندج حضور داشتند، اسعد اردلان استاد علوم سیاسی اظهار کرد: در انتخابات اخیر آمریکا، نیاز به یک ایده و فکر جدید بود که با حضور ترامپ این ایده ایجاد شد و مردم نیز از آن استقبال کردند.
وی افزود: مردم آمریکا از نظر روانی، رفع مشکلات خود را در داخل کشور دنبال می کردند که ترامپ نیز با شخصیت و فکر اقتصادی که دارد به نوعی مردم را جذب افکار و سخنان خویش کرد.
وی به سیاست خارجی آمریکا پرداخت و اظهار کرد: رئیس جمهوری در سیاست خارجی آمریکا به همان میزان تاثیر دارد که کنگره تاثیرگذار است.
اردلان گفت: کنگره آمریکا حاصل فکر مردم آن کشور است و غرور ملی را به نمایش می گذارد که این غرور و خودنمایی گاهی اوقات جامعه آمریکا را دچار معضل می کند.
این استاد روابط بین الملل بیان کرد: این تصور که با آمدن رئیس جمهوری جدید آمریکا، همه چیز تغییر خواهد کرد، به همان اندازه اشتباه است که تصور کنیم وی تاثیر گذار نیست.
اردلان اضافه کرد: خاورمیانه همواره قربانی سیاست بازی های غرب و آمریکا بوده و خاورمیانه نیز خود بهانه ای برای این دخالت ها و سیاست بازی ها بوده است.
وی با بیان اینکه هیچکس نمی تواند پیش بینی کند که با آمدن ترامپ چه اتفاقاتی خواهد افتاد افزود: البته نحوه دیپلماسی وی در قبال روسیه و چین تا حدی مردم آمریکا را امیدوار به ایجاد آرامش کرده است.
به گفته وی انتصاباتی که ترامپ انجام داده اغلب جنبه نظامی دارد و این بیانگر آن است که وی در سیاست خارجی، با تفکر نظامی وارد شده است که نشانه خوبی نیست.
اردلان با بیان اینکه رفتار آمریکا در قبال ایران و خاورمیانه بستگی به خواسته های اعراب و اسرائیل دارد افزود: نحوه برخورد و میزان انعطاف پذیری ایران در مقابل این سیاست ها به نوعی بیان کننده آینده خاورمیانه خواهد بود.

** اولویت اساسی ترامپ، مسائل اقتصادی است
استاد علوم سیاسی و عضو شورای شهر سنندج نیز در این نشست گفت: اولویت اساسی ترامپ، مسائل اقتصادی است و هدف وی سامان دادن به اقتصاد آمریکا است.
غریب سجادی افزود: اگر از نگاه یک آمریکایی به انتخاب ترامپ بنگریم، باید گفت که انگشت ترامپ بر مسائل اقتصادی است و همین موضوع باعث شد که وی رئیس جمهور آمریکا شود.
وی با بیان اینکه ترامپ فصل نوینی از سیاست ها را در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد گفت: این سیاست ها به طور عام، به نفع ایران و سوریه خواهد بود چرا که تاکید وی بر نابودی داعش و محکومیت حمایت مالی عربستان از آنان بوده است.
سجادی به توافق برجام اشاره کرد و افزود: رویکرد ترامپ نسبت به برجام نقادانه بوده است و بر اساس گفته هایش بدترین توافقی است که آمریکا با ایران داشته است که این گفته بیانگر موفقیت ایران در سیاست خارجی است.
وی اضافه کرد: برجام ابزاری برای نقد مخالفان داخلی از شخصیت دکتر روحانی و تخریب وی بود که باید گفت نقدی غیرمنصفانه است و این توافق بسیار بجا و مفید بود.
سجادی به تاثیر انتخاب ترامپ بر حاکمیت مصر اشاره کرد و افزود: حمایت رئیس جمهور جدید آمریکا از نظام حاکم بر مصر و نظامیان می تواند خطرناک و در جهت نقض حقوق بشر باشد.
وی به سخن ترامپ که گفته بود برجام را پاره خواهد کرد اشاره کرد و گفت: وجود سازمان ها و نهادهای بین المللی و ارزش های مشترک، مانعی برای چنین رفتار تندخویانه ترامپ خواهد بود.

** ترامپ ایران ستیز است و از خروجی اعمالش مشخص است
استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور سنندج نیز با بیان اینکه ترامپ ایران ستیز است و از خروجی اعمال و تصمیماتش مشخص است افزود: یکی از کارهایی که مشخص کننده دشمنی ترامپ با ایران است، انتخاب ژنرال جیمز ماتیس به عنوان وزیر دفاع آمریکا است که دشمن سرسخت ایران است.
وریا شیخ زکریایی بیان کرد: ترامپ بدون سابقه سناتوری و فرمانداری، یک شخصیت متفاوت و متناقض دارد ولی از لحاظ ریشه فکری به محافظه کاران آمریکا نزدیکتر است.
به گفته وی، ترامپ به لحاظ مبانی فکری، به نومحافظه کاران وابستگی دارد و فردی است که سیاست های خارجی آمریکا را با راهبردی یک جانبه گرایانه دنبال می کند.
شیخ زکریایی به برجام اشاره کرد و گفت: برجام و به طور کل، معاهدات بین المللی الزام آور است و کسی به سادگی نمی تواند آن را تعلیق یا به قولی پاره کند.
در پایان این نشست، با اهدای لوح از دانشجویان برتر کارشناسی ارشد این دانشگاه تقدیر شد.
دانشگاه پیام نور کردستان دارای 10 واحد آموزشی و 22 هزار دانشجو است.
7355/ 3020

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *