اصل انتخاب شدن و انتخاب کردن گونه ای از آزادی سیاسی است

اصل انتخاب شدن و انتخاب کردن گونه ای از آزادی سیاسی است

اصل انتخاب شدن و انتخاب کردن گونه ای از آزادی سیاسی است

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا جواد تقی زاده روز شنبه در نشست دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی که با موضوع «سیاست های کلی ناظر بر انتخابات » که در دانشکده حقوق برگزار شد در خصوص وضعیت برگزاری انتخابات در ایران گفت: باید دید آیا آزادی انتخابات در جمهوری اسلامی تامین شده یا اینکه در اثر گذر زمان تغییر و تحولات بر این آزادی اثر گذاشته است؟!.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به اصل آزادی انتخابات که در حقوق بین الملل آمده ، الحاق شده ولی در قانون اساسی به درستی تصریح نشده است.
وی با بیان اینکه آرای عمومی و یا عمومی بودن انتخابات فقط در رای دادن ، انتخاب کردن و انتخاب شدن نیست ، افزود: متاسفانه آزادی انتخابات به صراحت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیامده ولی در نظر فقهای شورای نگهبان می توان این آزادی را تا حدودی مشاهده کرد.
تقی زاده گفت: تغییرات در قانون اساسی در برخی از زمانها با رفتن و آمدن نمایندگان دست خوش تغییرات شده ، ولی با توجه بند 15 سیاست های کلی نظام ، ابلاغی از سوی رهبر انقلاب اسلامی ، پاسداری از انتخابات و صیانت از آرای مردم که حق الناس عنوان شده و بی طرفی مجریان و همچنین برخورد با خاطیان ، تاکید شده است.
وی گفت: در اثر گذر زمان همراه با رشد فضا برای تعیین رای باید ویژگی های همگان برای حضور در انتخابات تامین و از طرفی حقوق افراد را در این عرصه گسترده کرد و به گونه ای باید شرایط کاندیدا شدن را تسهیل بخشید تا افراد نامزد انتخابات شوند.
وی با بیان اینکه از انتخابات سال 60 دایره شرایط حضور نامزدها در مجلس تنگتر شد ، افزود: طبق قانون اساسی تابعیت ، شرط سنی ، حقوق اجتماعی و حتی مدرک تحصیلی کاندیداها روندی سختگیرانه از سوی قانونگذار داشت که این رویه با حقوق بین الملل مطابقت ندارد.
استاد حقوق دانشگاه مازندران گفت: شورای نگهبان قانون اساسی باید هرنوع محدودیت پذیری را در انتخابات بررسی و نسبت به شرایط کاندیداها این روند مد نظر قرار دهد چراکه این رویه در سیر تحولات انتخابات و رای دادن مردم تاثیر بسزایی خواهد داشت و باید سعی کرد انتخابات را تسهیل بخشید نه اینکه آن را تنگتر کرد.
وی افزود: به قانون اساسی و سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی رهبر انقلاب باید به مثابه کلی نگاه کرد و تاثیرات آن به خوبی مشاهده خواهد شد.
فراهنگ *1417 * 1823 * خبرنگار: سید مهدی حسینی* انتشار دهنده:‌ طاهره نبی اللهی

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *