وزیرعلوم:نرخ مالیات طرح های پژوهشی کاهش یافت

وزیرعلوم:نرخ مالیات طرح های پژوهشی کاهش یافت

وزیرعلوم:نرخ مالیات طرح های پژوهشی کاهش یافت

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، حدود یک ماه قبل، لایحه مصوب هیات وزیران با موضوع اصلاح تبصره ماده 86 قانون مالیات های مستقیم به منظور کاهش نرخ مالیات قراردادهای پژوهشی به 5 درصد برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
براساس قوانین فعلی، نرخ مالیات قراردادهای پژوهشی برای کارکنان دانشگاه ها تا 20 درصد و برای غیر کارکنان 10 درصد است که این امر علاوه بر نارضایتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها، مشکلاتی را در پیشبرد طرح های پژوهشی ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دکتر ‘محمد فرهادی’ روز دوشنبه در مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی با اشاره به تصویب کلیات کاهش میزان مالیات طرح های تحقیقاتی در جلسه دیروز کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، این امر را یکی از اقدامات موثر در پیشبرد پژوهش در کشور برشمرد.
وی در ادامه به نقش تاثیرگذار جشنواره جوان خوارزمی در کشف استعدادهای جوان، به ظهور رساندن ایده ها، تحقق فرآیند تبدیل ایده به محصول و همچنین تجاری سازی تولیدات علمی اشاره کرد.
وی پیشنهاد کرد علاوه بر گروه های رقابتی حاضر در جشنواره جوان خوارزمی، گروه های جدیدی در زمینه دانش های نوین و میان رشته ای همچون علوم شناختی و علوم اعصاب در دوره های آتی جشنواره پیش بینی شود.
فرهادی با اشاره به تصویب اختصاص یک درصد اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی کشور به امر پژوهش، ابراز امیدواری کرد اعتبارات بیشتری از این محل در بودجه سال آینده برای پژوهش درنظر گرفته شود.
وی تقویت زیرساختها و امکانات آزمایشگاهی دانشگاه ها را یکی از رویکردهای جدی وزارت علوم ذکر کرد و گفت: در زمینه تکمیل و تاسیس آزمایشگاه های مرکزی و مرجع، گامهایی بزرگی برداشته شده است به گونه ای که 130 آزمایشگاه مرکزی در مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی در حال تجهیز است و تکمیل 50 آزمایشگاه نیز آغاز شده است که امکانات این مراکز در اختیار محققان دانشگاه ها و دستگاه های متقاضی قرار می گیرد.
به گفته فرهادی در بودجه سال 96 اعتبارات ریالی و منابع ارزی خوبی برای تامین زیرساختهای آزمایشگاهی درنظر گرفته شده است.
وی بر لزوم ایجاد حداقل یک صندوق پژوهش و فناوری در هر استان تاکید کرد و گفت: تا سقف 49 درصد اعتبارات این صندوق ها از محل دولتی قابل تامین است و بقیه آن باید از طریق بخش غیردولتی تامین شود.
وزیرعلوم با بیان اینکه تمام استانهای کشور در زمان حاضر، پارک علم و فناوری دارند، تاسیس پارک های علم و فناوری تخصصی را از برنامه های وزارت علوم عنوان کرد.
هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی روز دوشنبه همزمان با دومین روز هفته پژوهش سال 95 با معرفی و تجلیل از 16 برگزیده در بخش دانش پژوهان و نوآوران و 33 برگزیده دانشجویی به کار خود پایان داد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *