نخستین نشست کمیته مشترک علم و فناوری ایران و هند برگزار شد

نخستین نشست کمیته مشترک علم و فناوری ایران و هند برگزار شد

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، این نشست که به ریاست رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و میترا مشاور وزیر آموزش و فناوری هند درمحل وزارت علوم برگزار شد، دو طرف ضمن بررسی همکاری های جاری ایران و هند، درباره نقش کمیته علم و فناوری، حوزه های همکاری آتی و مدل های همکاری به بحث و تبادل نظر پرداختند.
حمایت از طرح های تحقیقاتی مشترک، کارگاه های آموزشی مشترک و برنامه های آموزشی، محورهای اصلی مذاکرات این کمیته بود.
همچنین دو طرف در پایان تصویب کردند از برگزاری 10 طرح مشترک تحقیقاتی، دو کارگاه آموزشی و دو برنامه آموزشی در سال 2017 و 2018 حمایت کنند.
انرژی و انرژی های نو، علوم زیستی، فناوری، مدیریت منابع مهم ترین موضوعات مطرح شده در کمیته مشترک ایران و هند بود.
گفتنی است اعضای کمیته مشترک از برخی پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشورمان بازدید خواهند کرد.

** پیام تسلیت امید به مناسبت درگذشت رئیس هیئت امنای بنیاد دانشگاهی فردوسی
محمدحسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع و قائم مقام وزیر در ستاد خیّرین وزارت علوم در پی درگذشت علی باقر زاده، رئیس هیئت امنای بنیاد دانشگاهی فردوسی، ضمن ابراز تأثر و تألم از خبر فقدان آن مرحوم و تسلیت این ضایعه به خانواده وی و مجموعه خیّرین و حامیان دانشگاه فردوسی مشهد؛ پیام تسلیتی صادر کرد.

** برنامۀ آموزش2030، نقشه راه پانزده سال آینده جهان در حوزۀ آموزش است
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به رونمایی از سند ملی آموزش 2030 با حضور وزرای علوم،تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برنامۀ آموزش2030، نقشه راه پانزده سال آینده جهان در حوزۀ آموزش است.
سعدالله نصیری قیداری افزود: چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 با عنوان ‘به‌سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت، برابر و فراگیر’، که هدف چهارم دستور کار توسعۀ پایدار 2030 سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهد، در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو در نوامبر ­2015 به تصویب صد و هشتاد و چهار کشور عضو یونسکو رسید و کشورهای عضو یونسکو متعهد به اجرای آن در سطح ملّی شده‌اند.
وی افزود : کمیسیون ملّی یونسکو در ایران با همکاری و مشارکت وزراتخانه‌ها و نهادهای ملّی برای عملیاتی کردن چارچوب عمل آموزش 2030، طی مکاتبات و هماهنگی با وزارتخانه­‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تشکیل 30 کارگروه تخصّصی سندملّی آموزش 2030 را تهیه کرد.
نصیری افزود: در هیئت دولت کارگروه ملّی اجرای آموزش 2030 با ریاست وزارت آموزش و پرورش و مشارکت هجده نهاد و وزارتخانۀ دیگر تشکیل شده است که برنامة اجرائی و نظارتی تحقّق کامل آموزش 2030 را در سطوح ملّی و استانی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرائی مرتبط و هم‌سو با اهداف و برنامه‌های توسعة کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشة جامع علمی کشور، سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش و برنامة اهداف توسعۀ پایدار تهیه کند.
دبیر کل کمیسیون ملی در خصوص اقدامات ایران و یونسکو در زمینۀ ارتقای آموزش عالی در سطح جهان اظهار داشت: برای ارتقای آموزش عالی در سطح جهانی، یونسکو، کنوانسیون جهانی تأئید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی را تدوین و بر این اساس، کمیتۀ تدوین این کنوانسیون را تشکیل داده است که ایران به عنوان یکی از اعضای’کمیتۀ تهیۀ پیش‌نویس متن کنوانسیون جهانی تأئید و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی’ از میان 9 کشور متقاضی گروه جغرافیایی آسیا و اقیانوسیه به همراه کشورهای هند و مالزی موفق شد در این کمیتۀ حضور یابد.
نصیری افزود:کمیسیون ملی یونسکو، نقش رابط و هماهنگ‌کنندۀ سازمان یونسکو را که مقر آن در فرانسه است، با نهادها و دستگاه‌های اجرایی جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.
وی گفت: یونسکو برای دست پیدا کردن به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار ، سند 2030 را در دستور کار خود قرار داده است و بر آموزش و مسئولیت‌های اجتماعی، به عنوان زیرساخت‌های توسعه پایدار تأکید دارد، که نقش کمیسیون در ایجاد هماهنگی میان نهادهای ملّی از اهمیت خاصی برخوردار است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو اظهار داشت: برنامۀ آموزش2030، نقشه راه پانزده سال آینده جهان در حوزۀ آموزش است. از سال 2000 تا 2015 در سازمان یونسکو، برنامه­ای با عنوان ‘آموزش برای همه’ تصویب شد و از سال 2015 تا 2030 نیز این برنامه کامل­‌تر و جامع­‌تر به عنوان آموزش 2030 ادامه خواهد داشت.
نصیری افزود: برنامۀ2030 علاوه بر آسیب‌شناسی های دانشگاهی، پیشنهادات اجرایی ویژه‌ای نیز دارد و هدف از اجرای این برنامه تنها برای آموزش و پرورش نیست، بلکه آموزش در این برنامه تکالیف گسترده‌تری مثل آموزش در حوزه های سلامت، اجتماع، آموزش عالی و غیره را شامل می‌شود و این مسئله باید فراتر از وزارت آموزش و پرورش دیده شود.
وی افزود: این کمیسیون در حوزه‌های آموزش، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، فرهنگ و ارتباطات فعالیت دارد. البته هدف اصلی یونسکو، کمک به گسترش صلح و دستیابی به توسعۀ پایدار است.

** تعداد دانشگاه های ایرانی موثر در عرصه بین المللی به 43 مورد رسید
اطلاعات پایگاه شاخص های اساسی علم تامسون رویترز (ESI) نشان می دهد که تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر کشور به 43 مورد رسیده است.
جواد دهقانی ، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ضمن اعلام این خبر افزود: این پایگاه فهرست دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی برتر را هر دو ماه یک بار روزآمد می کند و به معرفی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا می پردازد و اساس انتخاب دانشگاه های برتر، میزان استنادهای دریافتی یا به عبارت دیگر میزان مرجعیت علمی در شبکه علم بین الملل است.
دهقانی اظهار داشت: برای تعیین این فهرست، پایگاه شاخص های اساسی علم، مدارک علمی تولید شده در سطح دنیا را به 22 شاخه موضوعی تقسیم بندی می کند. برای انتخاب دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی برتر اطلاعات 10 سال اخیر مورد بررسی قرار می گیرد. در هر رشته ، دانشگاه ها براساس تعداد استنادهای دریافتی مرتب سازی می شوند و یک درصد برتر در هر رشته انتخاب می شوند. یک دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی می تواند در یک رشته یا در چندین رشته در جمع دانشگاه های یک درصد برتر قرار گرفته باشد.
بنابراین می توان بر حسب رشته های موضوعی 22 گانه نیز به مقایسه دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی برتر پرداخت. به عبارت دیگر حضور یک دانشگاه در جمع دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی برتر به این معنی نیست که در کلیه رشته ها دانشگاه یا موسسه برتر بوده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: در خرداد ماه 1394 موثرترین دانشگاه های جهان مورد بررسی و30 دانشگاه از ایران در جمع موثرترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان قرار گرفته بودند. در آبان ماه 1394 تعداد دانشگاه های کشور به 33 مورد و درخرداد ماه 95 تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین ها به 35 مورد افزایش یافته بود. در حال حاضر و در آخرین بررسی انجام شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور 43 مورد افزایش یافته است. در بررسی اخیر یک دانشگاه صنعتی(دانشگاه صنعتی سهند) و سه دانشگاه جامع (دانشگاههای اصفهان، شهید باهنر کرمان و شهید بهشتی) و سه دانشگاه علوم پزشکی(دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان، علوم پزشکی کرمان و علوم پزشکی مازندران ) و دو پژوهشگاه (پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و جهاد دانشگاهی) در میان دانشگاهها و موسسات پژوهشی موثر بین المللی قرار گرفتند.
وی افزود: بنابراین براساس آخرین اطلاعات به روز شده از کشور، چهار موسسه تحقیقاتی، دو دانشگاه غیرمتمرکز، 11 دانشگاه پزشکی،9 دانشگاه صنعتی و 17 دانشگاه جامع در جمع دانشگاهها و موسسات پژوهشی موثر و پراستناد دنیا قرار دارند.
دهقانی ادامه داد: از بین دانشگاه های جامع به ترتیب حروف الفبا، دانشگاه های ارومیه، اصفهان، الزهرا (س)، بوعلی سینا، تبریز، تربیت مدرس، تهران، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد، کاشان، گیلان، یاسوج و یزد در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.
از بین دانشگاه های صنعتی به ترتیب حروف الفبا، دانشگاه صنعتی اصفهان، امیرکبیر، نوشیروانی بابل، خواجه نصیرالدین طوسی، سهند، شاهرود، شریف، شیراز و علم و صنعت ایران در مجموع موثرترین های دنیا قرار گرفتند.
از بین دانشگاه های علوم پزشکی به ترتیب حروف الفبا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران، بقیه الله (عج)، تبریز، تهران، زاهدان، شهید بهشتی، شیراز، کرمان، مازندران و مشهد در جمع یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند.
همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور نیز در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند.
از بین موسسات تحقیقاتی کشور به ترتیب حروف الفبا، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی، جهاد دانشگاهی و موسسه پاستور ایران در جمع موثرترین های دنیا قرار گرفتند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *