ایران آمادگی اعطای بورس به دانشجویان فرانسوی را دارد

ایران آمادگی اعطای بورس به دانشجویان فرانسوی را دارد

وزیر علوم گفت: ما آمادگی اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان فرانسوی در زمینه رشته های مطالعات ایرانی اسلامی، هنر، تاریخ و مهندسی را داریم.

به گزارش خبرگزاری کنکوری ارشد دکتری به نقل از وزارت علوم، در دیدار محمد فرهادی وزیر علوم با تی یری ماندون دبیرهیات دولت در بخش آموزش عالی و تحقیقات فرانسه راه های گسترش همکاری های مشترک علمی و فناوری بین مراکز آموزش عالی دو کشور بررسی شد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با وزیر علوم فرانسه در کیوتوی ژاپن افزود: با امضای این تفاهم نامه سرفصل جدیدی در زمینه همکاری های علمی و آموزشی میان دو کشور گشوده شده و باید کمیته پیگیری متشکل از مسئولان آموزش عالی ایران و فرانسه، مفاد تفاهم نامه را هر چه سریع تر عملیاتی کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه پس از برجام تحرکی جدی در همکاری های دو کشور ایران و فرانسه در زمینه های دانشگاهی، علمی و فناوری ایجاد شده است، تاکید کرد: غیراز همکاری های مناسبی که در زمینه های تجاری، اقتصادی، صنعت نفت و هواپیمایی میان دو کشور در جریان است، شاهد اجرای طرح های تحقیقاتی دانشگاهی چون جندی شاپور هستیم که با همکاری وزارت علوم و مراکز آموزش عالی فرانسه اجرا شده است.

فرهادی عنوان کرد: در حال حاضر زبان فارسی در دو دانشگاه فرانسه و در ۱۲ دانشگاه ایرانی نیز زبان فرانسه تدریس می شود و تمایل داریم روابط علمی و آموزشی دو کشور به خصوص در زمینه های تبادل استاد و دانشجو، تحقیقات مشترک، تاسیس دوره های مشترک و همایش های مشترک علمی و تحقیقاتی بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر علوم گفت: ما مصمم هستیم در اروپا با مراکز آموزش عالی و پژوهشی فرانسه به خصوص در زمینه های نورو ساینس، تکنولوژی اطلاعات، علوم پایه، نانو، بایو و انرژی های تجدید پذیربه صورت مشترک همکاری های گسترده ای داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ما آمادگی اعطای بورس تحصیلی برای دانشجویان فرانسوی در زمینه رشته های مطالعات ایرانی اسلامی، هنر، تاریخ و مهندسی را داریم و بهتر است این بورسیه ها از طریق مجاری رسمی و سفارت خانه ها صورت گیرد.

برگزاری نشست های مشترک میان دانشگاه های ایرانی و فرانسوی

وزیر علوم گفت: پیشنهاد می کنم دانشگاه هایی از دو طرف که مشخصا با یکدیگر همکاری می کنند به صورت یک سال در میان در ایران و فرانسه نشست های مشترکی داشته باشند.

فرهادی افزود: همچنین برنامه ای تنظیم کرده ایم تا استادان و پژوهشگران ایرانی بتوانند فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت خود را در مراکز آموزش عالی و پژوهشی فرانسه بگذرانند.

وی با اشاره به فعالیت ۳۹ پارک علم و فناوری در ایران در خصوص همکاری های مشترک در این زمینه با مراکز علمی و پژوهشی فرانسه اعلام آمادگی کرد.

تی یری ماندون دبیرهیات دولت در بخش آموزش عالی و تحقیقات فرانسه در این دیدار حضور هیات بلند پایه در ایران را ناشی از اهمیت گسترش روابط علمی و فناوری میان دو کشور ایران و فرانسه عنوان کرد و گفت : دوستی و تبادلات علمی و فرهنگی میان دو کشور ایران و فرانسه سابقه دیرینه ای دارد و با این سفر می خواستیم که تعلق خاطر کشور خود را به توافق نامه وین و برجام اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه قبل از این سفر نیز تبادلات علمی فراوانی بین دو کشور انجام شده است، گفت: خوشحالم که در مدت کوتاهی تبادلات بسیار موثری در زمینه ریاضیات، انفورماتیک، زلزله شناسی و زمین شناسی میان مراکز آموزش عالی دو کشور به انجام رسیده که البته زمینه های همکاری بیش از این موارد است.