مسابقات مناظره دانشجویی ظرفیت برگزاری بین المللی دارد

مسابقات مناظره دانشجویی ظرفیت برگزاری بین المللی دارد

مسابقات مناظره دانشجویی ظرفیت برگزاری بین المللی دارد

به گزارش کنکوری ارشد دکتری به نقل از ایرنا، مجید سرسنگی عصر شنبه در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره اظهار داشت: باید به فکر بین المللی کردن این مسابقات باشیم تا بتوانیم ایده‌ها و افکار خودمان را به دیگر کشورها انتقال دهیم و با آنها در حوزه علم و فناوری تعامل بیشتری برقرار کنیم.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: بایستی مسوولان امر با همکاری در برگزاری برنامه های دانشگاهی زمینه را برای رشد و رونق فعالیت‌هایی همچون مسابقات مناظره دانشجویی فراهم کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه تهران به دنیال رسیدن به سه هدف است، گفت: ارتقاء و بین المللی کردن دانشگاه ، تبدیل این دانشگاه به دانشگاهی کارآفرین و گسترش اخلاق از جمله اهداف مدنظر است.
وی در ادامه افزود: امیدواریم بتوانیم در راه اعتلای انقلاب اسلامی با برگزاری این نوع مسابقات گام برداریم.
وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی در طول سال‌های اخیر حرکت‌های فرهنگی بسیاری را به جریان انداخت از این رو در کنار سایر توانمندی‌های این نهاد، فعالیت‌های فرهنگی جهاد را باید به عنوان غنی ترین و پرمحتواترین حرکت‌های فرهنگی نام برد.
سرسنگی خاطرنشان کرد: در این راستا برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی از جمله این حرکت های فرهنگی است.
بر اساس این گزارش مراسم اختتامیه مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد و در این مرحله دو تیم دانشجویی از دانشگاه‌های زنجان(به عنوان گروه موافق) و فردوسی مشهد (به عنوان گروه مخالف) درخصوص موضوع ‘قطب‌بندی سیاسی، کشور را دچار بحران اجتماعی خواهد کرد’ به مناظره پرداختند.
در این مناظره گزاره‌هایی همچون ‘تعریف بحران اجتماعی’، ‘نحوه بروز و ظهور زمینه‌های بحران اجتماعی’، ‘تفاوت قطب‌بندی سیاسی با تکثرگرایی و اقتدارگرایی کشورها’، ‘تعریف هویت اجتماعی’، ‘نیاز حکومت‌ها به قطب‌بندی سیاسی’، ‘تفاوت قطب‌بندی سیاسی با رقابت سیاسی’، ‘سطوح مختلف بحران اجتماعی’، ‘مصداق‌های بروز بحران‌های اجتناعی ناشی از قطب‌بندی سیاسی در جوامع مختلف’ مورد بحث قرار گرفت.
در نهایت پس از حدود 40 دقیقه مناظره بین دو تیم دانشجویی و پاسخ به پرسش های مطرح شده از سوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق این مرحله نیز به پایان رسید.
مدیر کل اسبق دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم، با اشاره به برگزاری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان اظهار داشت: در این دوره پیشرفت مناسب و مطلوبی را نسبت به دوره های گذشته شاهد بودیم.
فریدون رحیم زاده در ادامه گفت: شرکت دانشجویان به عنوان داور از جمله یکی از تفاوت های این دوره مسابقات به شمار می رفت.
وی افزود: مسابقات ملی مناظره دانشجویان تاثیرات فروانی بر جامعه دانشجویی و دانشگاهی دارد و این ظرفیت بسیار ارزشمندی است که باید توسعه و گسترش یابد.
مدیر کل اسبق دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: البته باید اذعان کنم که روند برگزاری پنجمیم دوره مسابقات ملی مناظره بسیار مناسب و مطلوب بوده و قابل قبول است.
رحیم زاده ادامه داد: امیدوارم در سال های آینده ترتیبی اتخاذ شود که مشارکت دانشجویان حتی در حد شونده نیز در این مسابقات افزایش یابد؛ چرا که باید این موضوع در بین دانشجویان فرهنگ سازی شود.
وی در ادامه یادآور شد: باید دقت ویژه ای در خصوص انتخاب گزاره ها و نحوه اجرای آنها توسط شرکت کنندگان صورت پذیرفته و روانی ارائه در آن مشهود باشد.
مدیر کل اسبق دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: البته از آنجایی که این گزاره ها مربوط به حوزه های روز است بسیار خوب و ارزشمند به شمار می رود.
رحیم زاده در خصوص آینده این مسابقات گفت: به طور حتم آینده این مسابقات باید به سمت تقویت مشارکت دانشجویان حرکت کند و امیدوارم ترتیبی اتخاذ می شد که دانشجویان بیشتری هم در این مسابقات حضور پیدا کنند.
وی در خصوص گسترش این مسابقات در سطح بین المللی هم گفت: قطعا این ظرفیت در مسابقات مناظره وجود دارد؛ البته در این زمینه ابتدا باید میزان ظرفیت و آمادگی در میان دانشجویان برای حضور در این عرصه سنجیده شود.
وی اظهار داشت: اگر ما با کشورهایی این مناظرات را مطرح کنیم که منتج به یادگیری و ارتقای سطح علمی دانشجویان شوند؛ قطعا مفید و اثرگذار خواهد بود.
مراسم اختتامیه مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *