وام‌ به دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه آزاد

افزایش حداکثری شهریه‌ دانشگاههای آفریقای جنوبی

مسئولان دانشگاه‌های مطرح آفریقای جنوبی در اقدامی جنجالی بیشترین افزایش ممکن را در شهریه‌های دانشگاه‌ها اعمال کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از یو.دبلیو.نیوز، در چند ماه گذشته دانشجویان آفریقای جنوبی در چندین تجمع و تظاهرات که گاهی هم با چاشنی خشونت همراه بود، اعتراض خود را نسبت به شهریه‌ دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند اما تا اینجا نتیجه این اعتراضات بیشترین افزایش ممکن در شهریه‌های دانشگاههای مطرح این کشور بوده است.

براساس قانون وزارت آموزش عالی آفریقای جنوبی حداکثر میزان مجاز برای افزایش شهریه‌ دانشگاه‌ها هشت درصد است که تقریبا تمام دانشگاههای مطرح این کشور شامل ژوهانسبورگ، زولولند، رودز، فری استیت و ویتواترسراند دقیقا همین میزان افزایش را برای سال آینده اعلام کرده‌اند که خشم دانشجویان را بیش از پیش برانگیخته است.

مسئولان این دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که این افزایش شهریه‌ها برای دانشجویانی خواهد بود که خانواده‌های آنها سالانه بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ دلار درآمد دارند و به دانشجویانی که درآمدهای سالانه آنها کمتر از ۷۸۰۰ دلار باشد کمک‌ هزینه تحصیلی نیز اختصاص خواهند داد.

اکثر مسئولان دانشگاهی علت افزایش شهریه‌ها را ایجاد یک حاشیه امن مالی برای دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند تا بتوانند کیفیت مناسب تدریس و تحقیق را تضمین کرده و از حفظ کیفیت دانشگاه اطمینان پیدا کنند. آنها این تصمیم را با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب فعلی اجتناب‌ناپذیر خوانده‌اند.

در این بین دانشگاه‌هایی نیز بوده‌اند که افزایش شهریه‌ای برای سال آینده نخواهند داشت زیرا اکثر دانشجویان آنها از کمک‌ هزینه‌ تحصیلی استفاده می‌کنند و عملا مبلغی به دانشگاه نمی‌پردازند.