نودوپنج هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می کنند

نودوپنج هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می کنند

نودوپنج هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عصر روز گذشته (۲۵ آذر) در جمع خبرنگاران گلستان گفت: ۳۳۵ مرکز آموزش عالی در منطقه دو وجود داردکه از این تعداد ۷۱۱ مورد مراکز غیر انتفاعی هستند که مابقی مربوط به دانشگاه آزاد، علمی کاربردی، پیام نور و فنی و حرفه ای هستند.

وی افزود: ۱۲ مرکز روزانه در منطقه دو جزو مراکز وابسته به علوم و فناوری است.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه منطقه دو به نظر هیئت علمی در رتبه ۵ کشوری قرار دارد، اظهارداشت: از این جمعیت ۵۰ درصد در استان مازندران، ۳۰ درصد در استان گیلان و مابقی در گلستان هستند که مجموعا ۱۳ درصد از این جمعیت هیئت علمی در دانشگاه هستند.

وی با اشاره به اینکه منطقه دو به لحاظ جمعیت دانشجویی در مرتبه چهارم کشور قرار دارد، تصریح کرد: ۱۰ درصد از جمعیت دانشجویی کشور در منطقه دو تحصیل می کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از مجموعه جمعیت دانشجویی ۵۱ درصد در استان مازندران، ۳۰ درصد در استان گیلان و ۱۹ درصد در استان گلستان تحصیل می کنند که حدود ۵۳ درصد از جمعیت دانشجویی در بخش غیر دولتی منطقه دو درس می خوانند.

وی با اشاره به اینکه نظام سنجش و پرورش در مقطع تحصیلات تکمیلینیازمند به یکپارچه سازی است، افزود: با توجه به سیاست هایی که اعلام شد ماموریت گرایی مراکز آموزش عالی دانشگاه ها باید بر روی ریل خودشان قرار بگیرند و ما سعی داریم تا بر تحقق ماموریت دانشگاه ها نظارت کنیم.

وی با بیان اینکه در کشور نزدیک ۹۵ هزار نفر دانشجوی دکتری داریم، یادآورشد: ۹۰ درصد از کسانی که مدرک دکتری خود را دریافت می کنند افق آینده خود را در دانشگاه می بینند.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از دانش آموختگان در شغل های مرتبط قرار نمی گیرند، اظهارداشت: در فراخوان های جذب هیئت علمی حدود ۳۰ هزار نفر ثبت نام می کنند که ۷۰ درصد آن ها دارای مدرک دکتری هستند که از این تعداد ۲۵ درصدجذب می شوند.

وی تصریح کرد: با بررسی های انجام شده ۷۵ درصد متقاضیان مدرک دکتری شغل متناسب با مدرک تحصیلی خود را به سختی پیدا می کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش عالی مسئول و متولی ایجاد شغل نیست بلکه در بازار شغل تاثیرگذار است.

وی افزود: تراکم موسسات آموزش عالی در گلستان بسیار زیاد است و این استان بعد از تهران بیشترین جمعیت در این موسسات را دارد.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه هنر دانشگاه این است که ملی فکر و محلی کار کند، اظهارداشت: دانشگاه ها باید برنامه محور باشند و متناسب با نیازها و استعدادهای منطقه حرکت کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه طرح ساماندهی موسسات کم برخوردار آموزش عالی در دستور کار است تعداد دو هزار و ۸۰۰ مرکز آموزش عالی در سطح کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اکنون نیم درصد از جمعیت دانشجو را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند، گفت: سعی است تا افق چشم انداز جذب دانشجویان خارجی را تا ۴ درصد افزایش دهیم.

وی افزود: باید در عرصه جهانی زمینه رشد و پویایی حضور اساتید و دانشجویان را بیشتر کنیم و جمهوری اسلامی ایران به لحاظ علمی در جهان به عنوان قطب علمی معرفی شود و باید به جای فرار مغزها گردش مغزها را ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *